چرا یک روز مانده به استیضاح، استیفای وزیر جهاد وکشاورزی موافقت شد؟

درباره دلیل استعفای محمود حجتی از وزارت جهاد کشاورزی سه سناریو مطرح است اما به نظر می‌رسد سناریوی غالب به اختلافات پشت پرده مربوط به تشکیل وزارت بازرگانی مرتبط باشد.

به گزارش راه شلمچه، روز گذشته محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم و دوازدهم از سمت خود کنار رفت تا چرخه کناره گیری های وزارتخانه تکمیل شود. داستان این گونه بود که وزیر جهاد از ماه‌ها پیش استعفای خود را به دولت تقدیم کرد اما رئیس جمهور با این استعفا موافقت نکرده بود در این مدت استیضاح وزیر جهاد کشاورزی مطرح شد که امسال برای بار سوم مجلس می‌خواستند سکاندار بخش کشاورزی را به صحن مجلس بکشند.

 

دو روز پیش خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه حجتی در جلسه استیضاح شرکت نمی کند، عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفته بود طبق اطلاعات منابع موثق حجتی از روز گذشته به دفتر رئیس جمهور اعلام کرده به هیچ وجه در جلسه استیضاح حضور پیدا نمی‌کند. 

 

جواد کاظم‌‌نسب عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم به خبرنگار فارس، گفت: طبق قانون حضور وزیر در جلسه استیضاح باید حتماً انجام شود مگر اینکه رئیس جمهور با استعفای وی موافقت کرده باشد.

 

کاظم نسب این را هم گفت که جو عمومی مجلس طوری است که این بار حتماً استیضاح وزیر جهاد کشاورزی رأی می‌آورد یعنی اینکه اگر آقای حجتی در جلسه استیضاح شرکت کند نمایندگان به عزل ایشان رای خواهند داد.

 

در حالیکه نمایندگان خودشان را برای استیضاح وزیر جهاد آماده می کردند حبر موافقت رئیس جمهور با استعفای حجتی مطرح شد و بلافاصله حکم عباس کشاورز معاون زراعت وزارت جهاد هم به عنوان سرپرست وزارتخانه توسط دولت ابلاغ شد اما چه ماجرایی پشت پرده استعفای وزیر جهاد کشاورزی در آستانه استیضاح وی وجود دارد.

 

* سه سناریو درباره استعفای حجتی

 

یک منبع آگاه به خبرنگار فارس، گفت: پس از آنکه دولت تشکیل وزارت بازرگانی را مطرح کرد و با این سناریو توانست قانون انتزاع را که 6 سال پیش توسط دولت ابلاغ شده بود را از وزارت جهاد بگیرد در حقیقت از نظر حجتی ضربه سنگینی بر پیکره بخش تولید و کشاورزی وارد شد.

 

وی افزود: وزیر جهاد به زنجیره تولید اعتقاد داشت و اما تلاش‌های وی برای متوقف کردن لغو قانون انتزاع بی‌نتیجه بود و از همان موقع استعفای خود را به دولت داده بود اما رئیس جمهور تاکنون با این استعفا موافقت نکرده بود.

 

اما چه دلیلی وجود داشته که یک روز مانده به استیضاح با استعفای وی موافقت شود. واقعیت این است آن طور که نمایندگان مجلس اعلام کردند حجتی شاید می‌دانست که اگر این بار پایش برای استیضاح به صحن مجلس برسد دیگر به کرسی وزارتخانه برنخواهد گشت. بنابراین به نظر می‌رسد وی با تأکید رئیس جمهور را قانع کرده که با این استعفا موافقت شود و از کیان سالها مسئولیت خودش دفاع کند.

 

سناریوی دومی هم از سوی بعضی ناظران درباره استعفای حجتی مطرح می‌شود. این دسته قبول استعفای وزیر جهاد کشاورزی را سیاسی می‌دانند و می‌گویند وزیر قربانی سیاست‌های مجلس شده است. آنها می‌گویند این استعفا زمانی کلید خورد که بحث استیضاح رحمانی فضلی وزیر کشور در مجلس مطرح شد. با این توضیح که در مجلس برخی به خاطر اینکه از حمایت‌های رحمانی برخوردار شوند نمی‌خواهند وی استیضاح شود و به جای وی تلاش می‌کنند وزیر دیگری قربانی شود و در مقابل طیف دیگری  به فکر قربانی کردن وزرای دیگر دولت افتاده‌اند که حجتی هم از آن جمله بود. بنابراین از آنجایی که حجتی می‌دانست این بار در تله نمایندگان خواهد افتاد پیشاپیش رئیس جمهور را مجبور به پذیرش استعفا کرد.

 

اما سناریوی سومی هم وجود دارد که در میان ناظران و فعالان این بخش چندان طرفدار ندارد. سناریوی سوم این است که بازداشتی‌های مکرر مدیران ارشد وزارتخانه در دوره وزارت وی شرایط نامناسبی را برای وی رقم زد و یک حس بی‌اعتمادی بین بسیاری در وزارت جهاد نسبت به وزیر ایجاد شد و به همین دلیل ظاهرا خود حجتی حاضر به ادامه کار در شرایط عدم اعتماد نبود.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار