جشن تکلیف دهه هشتادسالگی شیخ اکبر!

چه کسی عوض شده است؛ جامعه روحانیت یا ناطق نوری حامی موسوی و خاتمی؟

پیروزی حسن روحانی آنقدر برای ناطق نوری مهم بود که ترجیح داد از دفتر بازرسی رهبری استعفا دهد و به تبلیغ او بپردازد. این استعفا از آن جهت بود که رهبر انقلاب فعالیت جناحی اعضای دفتر خود را به نفع هر گروه و جریانی قدغن کرده بودند.

به گزارش راه شلمچه، ماه‌های نزدیک به انتخابات‌ها در کشور آرایش سیاسی نیروها فعال در رقابت را شکل می‌دهد. حالا هم که چند ماهی بیشتر تا انتخابات مجلس نمانده کشور شاهد افرادی است که در گوشه و کنار میدان سیاست، احساس تکلیف کرده و جشن تکلیفی برای خود به پا می‌کنند.

یکی از خبرهای سیاسی این روزها که بوی انتخاباتی می‌دهد تحرکات علی‌اکبر ناطق نوری است. ناطق نوری که خود را برای ورود به دهه هشتم زندگی‌اش آماده می‌کند با فعالیت‌های سیاسی خود پیام‌های بزرگی به طیف‌های مختلف کشور داده است. وی پس از یک دهه به جلسه جامعه روحانیت مبارز وارد شده و حضور خود در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز پررنگ‌تر کرده است. این فعل و انفعالات او با استقبال برخی جریان‌های سیاسی از طیفی محافظه‌کار در جریان راست که روزی پرچم‌دار اصولگرایی بوده‌اند تا برخی افراد در طیف اصلاحات و کارگزاران حامی دولت روحانی رو به رو شده است.

 

علی‌اکبر ناطق نوری که در سال 1376 در مقابل محمدخاتمی قرار گرفته بود و شکست خورد در سال‌های بعد کم کم به همین جریان رقیب نزدیک شد. اوج این اختلافات وی با جریان انقلابی را می‌توان در انتخابات سال 88 دید که وی حامی میرحسین موسوی بود و در انتخابات‌های 92 و96 نیز دوشادوش محمدخاتمی از سران فتنه سال 88 قرار گرفت تا حسن روحانی وارد پاستور شود. با وجود اینکه وی با برند اصولگرایی شناخته می‌شود اما در طیف اصلاح‌طلبان و کارگزاران بهتر بازی می‌کند. به بیان بهتر او همانند حسن روحانی اصولگرا و مورد تایید برخی اعضای جامعه روحانیت است! برخی افراد در تشکیلات سیاسی جامعه روحانیت مبارز حالا با وجود مشخص بودن کارنامه سیاسی شیخ، هم زبان با حامیان دولت روحانی از وی به گرمی استقبال کرده اند، رخدادی که انزوای این تشکیلات بین نیروهای انقلابی را بیشتر خواهد کرد.

 

 

شروع بازارگرمی‌ها در خصوص ناطق نوری

محمدرضاباهنر در آبان 1396 در مصاحبه با روزنامه اعتماد با اشاره به انتخابات سال 92 گقت «سال ٩٢، خیلی از انگشت‌هایی که بعدا رفت سمت آقای روحانی، قبلش به سمت آقای ناطق بود» احتمالا وی به نظر اولیه هاشمی رفسنجانی برای کاندیداتوری ناطق در آن سال اشاره می‌کند. باهنر در ادامه این مصاحبه خبر داد که به زودی خبرهای خوبی از «بازگشت» ناطق نوری خواهید شنید. وی اردیبهشت امسال خبر از صحبت‌های مکرر با ناطق برای ورود به عرصه سیاسی کشور داد. او در این خصوص گفت: «آقای ناطق نوری که اصولاً می‌گوید من دیگر در عالم سیاست ورود پیدا نمی‌کنم. هر از چندگاهی که با هم صحبت می‌کنیم، وی می‌گوید من برای این نوع رقابت‌های سیاسی احساس تکلیف نمی‌کنم و وارد این مباحث نخواهم شد.» باهنر در نهایت در تیرماه امسال تلویحا خبر داد که ناطق در حال ورود به عرصه سایسی کشور است. وی گفته بود :« تا آن جایی که من اطلاع دارم آقای ناطق نوری با اصرار و خواهش ما درنهایت می‌گویند من احساس تکلیف می‌کنم »

 

نقل قول از ناطق: میل ندارم!

پس از این سخنان باهنر، سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز و همچنین رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در دولت حسن روحانیبا اشاره به نقل قولی از ناطق نوری گفت: «از آقای ناطق موضوع بازگشتش را به سیاست پرسیدم و او پاسخ داد «خیر این طور نیست، این مصیبت برای یک قافله کافی است که بیایم در سیاست حضور پیدا کنم». در مجموع فعلا آقای ناطق تصمیمی برای نقش آفرینی در انتخابات ندارد.» 

 

اما گفت و شنودهای غیررسمی و گاها متناقض از ناطق نوری برای آشنایان به مدل سیاست ورزی این طیف سیاسی یک پیام دارد، آنهم اینکه این افراد در حال بازار گرمی هستند تا به جای اینکه کسانی چون ناطق نوری در خصوص گذشته خود و نتایج حمایت از حسن روحانی پاسخگو باشند به عنوان منجی شناخته شوند که اگر بتوان آنها را برای ورود به عرصه سیاسی کشور راضی کرد(!) بسیاری از مشکلات و گره‌ها باز شود. این درحالی است که ناطق از همان زمانی که در کنار میرحسین موسوی در سال 88 قرار گرفت و بعدا در کنار هاشمی رفسنجانی و سیدحسن خمینی و محمدخاتمی زمینه را برای ریاست حسن روحانی آماده کرد، به عنوان یکی از عاملین شکل گیری فجایع امروز باید پاسخگو باشد. اما حمایت‌ها از این شخصیت گمانه زنی ها برای ورود به میدان رسمی سیاست و آنچه خود ناطق نوری آن را ایجاد «مصیبت برای یک قافله» می‌خواند افزایش می‌دهد.

 


 

ناطق نوری؛ قهر با جامعه روحانیت و استعفا از دفتر بازرسی رهبری 

شاید برای ناطق نوری که سال‌ها میدان دار سیاست کشور بوده سخت بود که در سال 84 گروهی دیگر با عنوان اصولگرا یا انقلابی شناخته شوند. انتخابات پر حادثه سال 88 و نام بردن احمدی‌نژاد از فرزندان ناطق نوری این انتظار را برای وی ایجاد کرده بود که نیروهای اصولگرا از وی در برابر اتهامات دفاع کنند. احتمالا سکوت جامعه روحانیت مبارز باعث شد تا او با این تشکیلات قهر کند. وی که همچون هاشمی دیگر قرابت با اصلاح طلبان و حتی سران فتنه را به قرابت با جریان انقلابی ترجیح میداد با کسانی چون محمد خاتمی مراوده داشت. پیروزی حسن روحانی آنقدر برای ناطق نوری مهم بود که ترجیح داد از دفتر بازرسی رهبری استعفا دهد و به تبلیغ او بپردازد. این استعفا از آن جهت بود که رهبر انقلاب فعالیت جناحی اعضای دفتر خود را به نفع هر گروه و جریانی قدغن کرده بودند.

 

آشتی با جامعه روحانیت

در روزهای اخیر ناطق نوری قهر چندساله خود را کنار گذاشت و تصمیم گرفت بار دیگر در تشکیلات سیاسی جامعه روحانیت مبارز حضور پیدا کند. این رخداد در نزدیکی انتخابات مجلس پیام مهمی را دارد. مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در این ارتباط به رسانه ها گفت:  آقای ناطق‌نوری گفته بودند از من دعوت کنید تا در جلسه حاضر شوم و در همان جلسه، آیت‌الله موحدی کرمانی به صورت مکتوب ایشان دعوت کرده بودند که در جلسه جامعه روحانیت مبارز شرکت کنند. سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت هم در گفت و گو با انتخاب در پاسخ به این پرسش که آیا حضور ناطق نوری به عنوان میهمان بود یا بازگشت به عنوان یکی از اعضای رسمی شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، تاکید کرد: به هیچ عنوان حضور وی در مقام میهمان نبوده و در مقام صاحب‌خانه به جامعه بازگشتند.

 

 

چه کسی عوض شده است؟ جامعه روحانیت؟ ناطق نوری؟ یا هردو؟

اما سوالی که ذهن ها درگیر می‌کند این است که چگونه یک روحانی با این سابقه سیاسی در تشکیلاتی مدعی اصولگرایی مورد استقبال قرار می‌گیرد؟ چگونه حتی برخی اعضای این تشکیلات وی را صاحب خانه خطاب می‌کنند؟ حضور افرادی در جامعه روحانیت مبارز که نشان می‌دهد علاوه بر نزدیکی ناطق نوری به اصلاح طلبان برخی اعضای این تشکیلات نیز قرابت بالایی با طیف اصلاح طلب و کارگزاران دارند. به عنوان نمونه مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت که کارنامه مبهمی در مسیر پذیرش برجام دارد در انتخابات سال 96 خبر داده بود که ممکن است اصولگرایان از حسن روحانی حمایت کنند: «اينطور نيست که شرايط آقاي روحاني شرايطي باشد که مورد اقبال اصولگرايان قرار نگيرد و محتمل است مجموعه اصولگرايان در انتخابات رياست جمهوري از ايشان حمايت کند و اگر گزينه بهتري نداشته باشيم حتما وارد گفتگو با ايشان خواهيم شد.» مصباحی مقدم البته به این مساله اقرار دارد که جامعه روحانیت یکدست انقلابی نیست. او در مصاحبه 23 تیر 1398 با رجانیوز در پاسخ به این سوال که چرا در جامعه روحانیت هم افراد انقلابی هستند و هم افرادی که با لیبرال‌ها معاشرت دارند گفت: «جامعه روحانیت از اول این‌طور بوده. از اول این‌طور نبوده که خودش را در هویت احزاب و جریانات سیاسی تعریف کند. جامعه روحانیت، جامعه روحانیت است. آغاز شکل‌گیری جامعه روحانیت در سال ۱۳۵۶ را ببینید که چه طیفی در آن بوده‌اند. همین طیف وسیع در آن حضور داشتند.» حالا با وجود طیف ‌های مختلف و دعوت آیت الله موحدی کرمانی از ناطق نوری برای حضور در جامعه روحانیت به نظر می‌رسد طیف نزدیک به دولت در حال تقویت شدن در این تشکیلات هستند. به بیان دیگر می توان گفت هم‌زمان با اتحاد جریان کاگزاران با اصلاح طلبان، دیگر افراد نیز به این اتحاد فکری و عملی روی آورده اند که تعدادی از آنها امروز در جامعه روحانیت مبارز در تلاش برای غلبه نگاه خود هستند.

 

استقبال اصلاح طلبان از مطرح شدن نام ناطق نوری

همزمان با برخی مدعیان شیخوخیت در اصولگرایی حامیان دولت نیز از ورود ناطق به فعالیت سیاسی استقبال کردند. بهزاد نبودی در این خصوص گفت: «علی اکبر ناطق نوری رقیب خاتمی در انتخابات ۷۶ بود من سال ۹۲ پیشنهاد کردم برای ریاست جمهوری به سراغ ناطق نوری برویم که موافقت نکردند الان هم معتقدم خیلی خوب است و با آنکه سن و سالش بالاست... می تواند... »

 

صادق زیباکلام نیز با منجی سازی از ناطق میگوید: «ای کاش که آقای ناطق نوری چهار سال پیش احساس تکلیف می کرد اما جلوی ضرر را از هر جا بگیریم، منفعت است. در مجموع خوب است که اصولگرایان معتدل ائتلافی را میان خود به وجود آورند.»

 

 

مصطفي هاشمي‌طبا، کانديداي کمکی انتخابات رياست جمهوري 1396 نيز می‌گوید: «آقاي ناطق نوري به پختگي و آينده‌نگري قابل قبولي رسيده است که مي‌تواند در عرصه سياسي نقش‌آفريني مثبتي داشته باشد. بي‌ترديد با ورود او به صحنه سياسي برخي نيروهاي افراطي عليه او موضع مي‌گيرند که اين موضوع ارتباطي به اصلاح‌طلب‌ يا اصولگرا بودن نيروهاي تندرو ندارد. البته ورود مجدد آقاي ناطق به سياست منوط به حوصله او براي کاري سياسي است زيرا فعاليت سياسي مستلزم کار همه‌جانبه است. در چنين حالتي ديگر مهم نيست که چه طيف يا شخصي چه مي‌گويد»

 

روزنامه آرمان ملی معتقد است نیز رقابت های آتی کشور بین نیروهای اصولگرا است و باید تلاش شوند که نیروهای نزدیک به اصلاح طلب و تهی از انقلابی گری به قدرت برسند: «انتخابات‌هاي آتي در ايران نه بر سر اصلاح‌طلبي و اصولگرايي، بلکه بر سر ميانه‌روي و تندروي خواهد بود و با توجه به شرايط خطير کشور در عرصه سياست خارجي، حضور نيروهاي تندرو در قدرت مي‌تواند به فاجعه‌‌اي غيرقابل جبران منجر شود. در اين شرايط چهره‌هايي که توان بسيج مردم براي حضور در انتخابات را داشته باشند، نقش تأثيرگذاري در ممانعت از گذار کشور به سوي افراط‌گرايي دارند.»

 


 

به نظر می‌رسد احتمالا ناطق نوری با وجود کهولت سن در تلاش است به عنوان گزینه ای نزدیک به افراد مماشات طلب اصولگرا و همصدا با جریان دولت و اصلاح طلبان از سابقه و وجاهت قدیمی خود استفاده کند و به جای مدیریت‌های پشت پرده شانس خود برای مدیریت آتی مجلس را امتحان کند. این رخداد به همراه استقبال برخی از افراد جناح اصولگرا همچون باهنر یا مصباحی مقدم و... بار دیگر نشان دهنده زوال معنای نظم اصولگرا اصلاح طلب است. 


منبع؛ رجانیوز

اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار