چین سودای جایزه نوبل صلح دارد!

در واکنش به ماجراجویی های اخیر آمریکا و نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت چین و ادعای مداخله این کشور در جنگ اوکراین و حمایت از روسیه دولت پکن تصمیم به جوابیه ای به سبک صلح نوبل گرفت .

در بخش سیاسی راه شلمچه در واکنش به این دوازده بند منتشر شده از سمت دولت چین بر آن شدیم تا مصاحبه ای داشته باشیم با آقای سید مرتضی میری کارشناس سیاسی و منطقه ای خاورمیانه 

در جواب سوال خبرنگار راه شلمچه مبنی بر تحلیل ایشان از این دوازده بند با توجه به نگرش صلح و سیاست سید مرتضی میری گفت: دوازده بندی که چین به عنوان موضع خود در مورد جنگ روسیه و اوکراین منتشر کرده بیش از هر چیز بیانگر موضع عملگرایانه پکن در قبال تحولات منطقه روسیه و همچنین خاورمیانه است. منافع دولت چین در تعامل حداکثری هم با روسیه و هم اروپاست. آثار سو جنگ روسیه و اوکراین که در صورت تداوم جنگ محدود به این منطقه نخواهد بود، منافع استراتژیک سیاسی و اقتصادی چین را تهدید می کند چرا که حاصل آن برهم‌خوردن امنیت غذایی، سیاسی و اقتصادی آسیای مرکزی و خاورمیانه خواهد بود.

در ادامه از ایشان پرسیدیم آیا نگاه چین به صلح در این دوازده مورد به سیاست نزدیک است یا صلح؟

میری پاسخ داد: چین در این میان حائز موقعیت ویژه ایست چرا که همچون قدرت های غربی رسما و عملا سو گیری و دخالت عملیاتی نداشته لذا می تواند از جایگاه مصلح سخن بگوید و طرفین و جهانیان را به صلح دعوت کند. این اقدام پکن بسیار هوشمندانه و کاملا در راستای تامین منافع راهبردی بلندمدت این قدرت سیاسی و اقتصادی بین المللی است.


لینک اصلی منشور دوازده بندی چین در مورد موضوع جنگ اوکراین را اینجا ببینید




اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار