کارگران «کارخانه نیشکر» و کارگران «لشکر ویژه 25 کربلای مازندران» در «هفت تّپه» خوزستان!

هرچقدر نام کارخانه نیشکر و قصه اعتراض و ناملایمتی‌های به کارگران آن دیده شد اما هفت تپه لشکر ویژه 25 کربلا گمنام و مظلوم شد. رزمندگان لشکر کربلا خودشان را کارگرانی بیش نمی‌دانستند کارگرانی که...

به گزارش راه شلمچه، «هفت تّپه» مدتی است که بسیار بر سر زبان‌ها افتاد. وقتی صحبت از هفت تپّه می‌آید بلافاصله نام کارخانه نیشکر هم به میان می‌آید و همان کارخانه‌ای کارگران آن ماجرایی که از سال 97 را بر سر زبان آوردند. شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در محدوده باستانی هفت‌تپه و بر روی آثار به جامانده از تمدن عیلام بنا شده‌است و این شرکت در نزدیکی شهر تاریخی شوش دانیال و معبد چغازنبیل و در حدفاصل ۴۵ کیلومتری جاده اندیمشک به اهواز در استان خوزستان قراردارد. علت شهرت هفت تپّه همان اعتراض و اعتصاب کارگران کارخانه نیشکر بوده که به اندازه کافی رسانه‌های داخلی و خارجی به آن پرداختند. 

اما در کنار کارخانه نیشکر و آثار باستانی «چغازنبیل»، مقر لشکر رزمندگانی بود که در ایام دفاع مقدس حکایتی دارد و این «لشکر ویژه 25 کربلا» بود و نیروهای این لشکر را رزمندگانی از استان مازندران و استان گلستان تشکیل می‌دادند. هرچقدر نام کارخانه نیشکر و قصه اعتراض و ناملایمتی‌های به کارگران آن دیده شد اما هفت تپه لشکر ویژه 25 کربلا گمنام و مظلوم شد. رزمندگان لشکر کربلا خودشان را کارگرانی بیش نمی‌دانستند کارگرانی که تا پای جان برای ایران اسلامی ایستادند و بیش از 14 هزار نفر در 8 سال دفاع مقدس به شهادت رسیدند.

لشکر 25 کربلا برای دشمن اهمیت بالایی داشت که در طول دوران دفاع مقدس چندین بار مورد آماج حملات هوایی قرار گرفت چرا که لشکری همیشه خط‌شکن در عملیات‌های دفاع مقدس بود و بی جهت نبود در عملیات افتخار آفرین والفجر۸ رزمندگان لشکر ویژه 25 کربلا موفق به فتح شبه جزیره فاو شدند و نخستین نیروهایی که دژ نیروهای بعثی را درهم شکستند و وارد شبه جزیره فاو شدند.

یکی دیگر از اهمیت لشکر مازندرانی‌ها را ژنرال ماهر عبدالرشید عراقی بیان کرده بود که این لشکر را به «عقرب سیاه» توصیف کرد که اصرار داشت باید لشکر 25 کربلا نابود شود. ضربه مازندرانی در عملیات والفجر 8 سال 64، صدام و نیروهای بعثی را هم در این عملیات و هم در طول دوران 8 ساله دفاع مقدس بسیار آزار داده بودند و غواصان مازندرانی در عبور از اروند وحشی کاری کردند که دنیا انگشت به دهان شد.

فرماندهان لشکر ویژه 25 کربلا در کنار فرماندهان لشکرهای دیگر، ستاره‌گان بی بدیلی بودند و مگر می‌شود نام لشکر 25 کربلا را آورد اما از مرتضی قربانی نگفت و شهید سردار حاج حسین بصیر قائم مقام لشکری که برای رزمندگان همانند پدر و برای فرماندهان لشکر هم برادری عزیز بود. سرداران شهیدی چون؛ طوسی، شیرسوار، خداداد، علمدار، نژاداکبر، عالی، اسودی، خوش‌سیرت، یوسفی، باباجانیان، سجودی، گلگون، خنکدار، قربانپورگنجی، بلباسی، صلبی، موسی‌الرضا خراسانی، کیانی، ملک، مکتبی، شکی، احمدی، یحیی‌پورگنجی، عسکری، محمدطاهر طاهری، فولادی، عمویی، غفاری، و ...


در تاریخ ۱۳ آذر ۱۳۹۴ دویست تن از نیروی‌های لشکر ۲۵ کربلا مازندران در شهرک خان طومان برای حفظ حلب در مقابل ۲۰۰۰ نفر از نیروهای مخالف دولت سوریه به مقاوت پرداختند که منجر به شهادت ۱۳ تن از آنها گشت. وقتی قاسم سلیمانی فهمید دویست نفر جلوی دو هزار نفر ایستادگی کردند، گفت مازندران کارش را به خوبی انجام داد. 

وقتی مقر لشکر ویژه 25 کربلا در هفت تپه را که زمانی معیادگاه عاشقان ایثار و شهادت بود احیا نکردند و آن طور که شایسته مردان فراموش شده دوران هشت سال دفاع مقدس باشد را برای نسل آینده به یادگار حفظ نکردند طبیعی است که رسانه‌های بیگانه فرصت طلب نقش پررنگی در واقعه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه ورود می‌کنند و تا می‌توانند خوراکی برای نسل بعد از دوران دفاع مقدس آماده می‌کنند و بی‌بی‌سی همیشه در کمین نشستهِ کاربلد به‌خوبی از هر روزنه‌ای خوراکی تهیه می‌کند.



اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار