گنبد آهنینِ بی‌خاصیت؛ دیروز «تومر» امروز «دیمونا»

یادلین که فرماندهی سرویس اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی را در کارنامه دارد گفت: «شرایط بسیار بغرنجی را پشت سر می‌ گذاریم، ایرانی‌ها هنوز با ما تسویه حساب نکرده‌اند با این حال باید نفسی به راحتی بکشیم که آنچه منفجر شد موشک ایرانی نبود».

به گزارش راه شلمچه، روزهای سخت رژیم صهیونیستی از راه رسیدند. طی هفته‌های گذشته، کمتر روزی بوده که خبری از وقوع انفجار در تاسیسات نظامی و اتمی حساس این رژیم منتشر نشده باشد. اگر چه جزئیات این اخبار به شدت سانسور می‌شود اما گزارش‌های پراکنده و واکنش‌هایی که از این سرزمین اشغال شده مخابره می‌شود، نشان می‌دهد، اهداف با دقت انتخاب و حملات به خوبی انجام می‌شوند و کاری هم از آن سامانه‌ای گران قیمت ساخته نیست.
 بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که بقای خود را در ظاهر با حملات متعدد به خاک سوریه و گروه‌های مقاومت می‌بیند به نظر می‌رسد باید به دنبال برگ برنده دیگری برای حفظ موقعیت خود باشد. چرا که این برگ برنده اکنون به پاشنه آشیل نتانیاهو تبدیل شده است.
روز چهارشنبه بود که رسانه‌ها اعلام کردند «یک انفجار بزرگ در شرکت تسلیحاتی تومر که ساخت موشک‌ها را بر عهده‌دارد باعث ایجاد هراس در سرزمین‌های اشغالی شده است». این مسئله باعث شد تا همه نگاه‌ها به امنیت ادعایی رژیم صهیونیستی متمرکز شود. پیش از این نیز انفجارهای متعددی در شهر حیفا و کشتی صهیونیستی در دریای عمان رخ داده بود. وقوع پی‌در‌پی این حملات، آنها را حسابی گیج و نگران کرده است. این بار بامداد پنج شنبه اعلام شد، از سمت سوریه موشکی به سمت قلب هسته‌ای رژیم صهیونیستی یعنی تاسیسات اتمی دیمونا شلیک شده و هیچ سامانه دفاعی موفق به رهگیری آن نشده است. این شلیک که یک پیام هشدار به رژیم صهیونیستی تعبیر شده، بار دیگر مقامات صهیونیستی را دچار هراس کرده است. البته این نخستین بار نبوده که این تاسیسات تهدید می‌شوند. سال 91 یک هواپیمای بدون سرنشین حزب‌الله وارد فضای سرزمین‌های اشغالی شده و با طی مسیری در حدود 300 کیلومتر و عبور از روی مهم‌ترین مراکز نفتی و نظامی رژیم صهیونیستی، طی سه ساعت، خود را به نزدیکی اصلی‌ترین مرکز تاسیسات هسته‌ای این رژیم یعنی نیروگاه «دیمونا» در عمق صحرای نقب رسانده بود.

آژیر خطر در دیمونا
بامداد پنجشنبه، منابع محلی در فلسطین اشغالی از به‌صدا درآمدن آژیر‌های هشدار حمله موشکی در اطراف تأسیسات اتمی دیمونا خبر دادند. در حالی که هنوز معلوم نیست این موشک از کجا شلیک شده است، برخی منابع عبری‌ مدعی شدند این موشک از سمت سوریه شلیک شده است. در حالی که این موشک می‌تواند از غزه، عراق، یا حتی یمن نیز شلیک شده باشد! به دلیل سانسور شدید اخبار این حمله و تلاش صهیونیست‌ها برای مدیریت اوضاع، نمی‌توان به طور دقیق گفت، این موشک از کجا شلیک شده است. ارتش رژیم صهیونیستی، لحظاتی بعد،‌ ضمن تأیید اصل خبر، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «به دنبال گزارش فعال‌شدن هشدار، یک فروند موشک هوا به زمین از خاک سوریه به داخل اسرائیل شلیک شد که در منطقه نقب سقوط کرد. در پاسخ به آن، چند دقیقه بعد، ارتش اسرائیل سکوی پرتاب موشک زمین به هوا را در منطقه سوریه مورد حمله قرار‌داد». دراین بیانیه، به ناتوانی در رهگیری این موشک، صراحتا اعتراف شده است.

انفجار شدید بود، همه جا لرزید
روایت شاهدان عینی اما کمی سانسور شدگی این خبر را جبران کرد. خبرگزاری شهاب به نقل از ساکنان حاشیه‌نشین در نزدیکی دیمونا نوشت: «خانه‌های ما به دلیل انفجاری که پس از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار رخ داد، لرزید». برخی شاهدان نیز گفته‌اند پس از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار، صدای انفجار شدیدی در سراسر مناطق الخلیل، اورشلیم (قدس اشغالی) و رام‌الله شنیده شده است. یک روزنامه‌نگار صهیونیست به نام «بوعز جالون» نیز این طور موضع گرفت که: «نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و انتظار می‌رود که موشک از سوریه شلیک شده باشد».
خبرنگار شبکه «صدای آمریکا» نیز نوشت: «این در حالی است که اسرائیل به‌تازگی سامانه‌های پدافند هوایی در اطراف راکتور اتمی دیمونا و بندر ایلات را به دلیل نگرانی از حملات موشکی یا پهپادی، تقویت کرده بود». وبگاه اسرائیلی «۰۴۰۴» هم مدعی شد: «یک موشک زمین به هوا که از سوریه به سمت یک هواپیمای [اسرائیلی] شلیک شده بود، در نقب اشغالی فرود آمد و سامانه‌های پدافندی اسرائیل موفق به مقابله با آن نشدند».

گنبد آهنینِ بی‌خاصیت
«آویخای ادرعی» سخنگوی عربی ارتش رژیم صهیونیستی، در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر اعلام کرد:‌ «از تحقیقات اولیه حادثه شلیک موشک زمین به هوا از سوریه به سمت اسرائیل مشخص می‌شود که رهگیری موشک صورت نگرفته است». ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ پیشین خود مدعی شده بود که پدافند هوایی این رژیم به سمت موشک شلیک شده از خاک سوریه موشک رهگیر شلیک کرده؛ اما مشخص نشده که آیا برخورد با موفقیت صورت گرفته است یا خیر. در همین راستا کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «بر اساس نتایج اولیه تحقیقات درباره حادثه خطرناکی که رخ داده است، یک موشک زمین به هوا از اراضی سوریه شلیک شده است و در منطقه‌ای باز در صحرای نقب و نزدیکی شهر دیمونا فرود آمده واصلا موشک رهگیری نشده است».
شبکه «العربیه» نیز به نقل از خبرنگار خود گزارش داده که «ارتش اسرائیل 2 بار در رهگیری موشک ناموفق عمل کرده است». شبکه «اسکای نیوز» هم در این ارتباط خبر داد که وزارت جنگ رژیم صهیونیستی درباره علت ناکامی سامانه‌ها در نزدیکی رآکتور دیمونا در حال انجام تحقیق است.

عاجز مانده‌ایم؛ رسانه‌ها دروغ می‌نویسند
حمله به تاسیسات اتمی دیمونا باعث ایجاد هراس در سرزمین‌های اشغالی شده است. «نیر دافوری» تحلیلگر شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در پایگاه اطلاع‌رسانی این شبکه عبری زبان تاکید کرده بر روی کاغذ سامانه‌های ما باید این موشک پدافندی سوریه را سرنگون می‌کرد، اما تمام سامانه‌ها در رهگیری آن عاجز مانده و شکست خوردند. این شبکه خبری با اعتراف به بایکوت شدید رسانه‌ای درباره این ناکامی افزود: «سناریویی که از طریق نظارت مطبوعاتی (سانسور) امکان انتشار آن وجود دارد آن است که ارتش اسرائیل این موشک را رهگیری نکرده است، اما موشک نیز در هوا منفجر شد. با این حال در سناریوی دیگری گفته می‌شود که موشک با زمین هم برخورد کرده است».
روزنامه «یسرائیل هیوم» نیز در گزارش خود سراغ اهالی مناطق اشغالی اطراف دیمونا رفت و از زبان آنها شنید که «پدافند هوایی ارتش اسرائیل هیچ واکنشی را به این موشک نداشته است». شهرداران شهرک‌های صهیونیست نشین منطقه دیمونا هم در این باره به «یسرائیل هیوم» گفتند: «در حال حاضر بزرگترین دغدغه ما آن است که اطمینان دهیم این منطقه در امنیت قرار دارد».
ایرانی‌ها هنوز انتقام نگرفته‌اند
در همین حال ژنرال «عاموس یادلین» رئیس‌پژوهشکده امنیت رژیم صهیونیستی هم در گفت وگویی به رسانه‌ها گفت: «مطمئن باشید این پاسخ ایران به حادثه مرکز غنی ‌سازی نطنز نیست». یادلین که فرماندهی سرویس اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی را در کارنامه دارد ضمن اذعان به قدرت و توان موشکی جمهوری اسلامی ایران در وارد کردن ضربات مهلک به رژیمش گفت: «شرایط بسیار بغرنجی را پشت سر می‌ گذاریم، ایرانی‌ها هنوز با ما تسویه حساب نکرده‌اند با این حال باید نفسی به راحتی بکشیم که آنچه منفجر شد موشک ایرانی نبود».
با این حال «جای بیخور» تحلیلگر امنیتی و سیاسی صهیونیست، این حوادث را بیانگر «بحرانی شدن خطرناک اوضاع رژیم اسرائیل» توصیف کرد و در پایگاه اطلاع‌رسانی خود نوشت: «در کنار فلج شدن اوضاع سیاسی، اقتصادی و روابط خارجی شاهد گرایش اسرائیل به سوی یک بحران امنیتی هم هستیم. یک موشک ناشناخته از منطقه‌ای در سوریه به سوی دیمونا شلیک شد تا صدای آژیر خطر به صدا در آید. آیا این موشک را ارتش بشار اسد شلیک کرده است؟ آیا از سوی گروه‌های شبه نظامی شیعه شلیک شده است؟ پاسخ هرچه باشد این امر یک هشدار بزرگ بود و نشان می‌ دهد شرایط امنیتی ما از چند هفته پیش به سوی بحران‌های بیشتر پیش می‌ رود، اسرائیل در دشوارترین شرایط خود قرار گرفته است، اما رهبران اسرائیل مشغول بازی خروس جنگی هستند».
این تحلیلگر با زیر سؤال بردن روایت سخنگوی ارتش اسرائیل گفت:« در حالی سخنگوی ارتش اسرائیل از منفجر شدن یک موشک ضد هوایی سخن می‌گوید که تمام روزنامه نگاران و خبرنگاران سرتاسر جهان تاکید دارند مقصد این موشک نیروگاه هسته‌ای دیمونا بوده است.تصاویر منتشر شده از این موشک نشان می‌ دهد که موشک مذکور نیمی از اسرائیل(فلسطین اشغالی) را تقریبا پیموده است... در پایان باید این پرسش را مطرح کرد که آیا اسرائیل هم به سرنوشت سعودی‌ها گرفتار خواهد شد تا یک گروه شبه نظامی شیعه در مقابلش قدرت‌نمایی کند؟‎»

تغییر قواعد درگیری
عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» هم، در توئیتی به شلیک بامدادی موشک به سمت تأسیسات اتمی رژیم صهیونیستی در جنوب فلسطین اشغالی این طور پرداخت: «موشک دیمونا شاید نوید آغاز یک تغییر در قواعد درگیری باشد. این موشک از فروپاشی تمام معادله‌های قدیمی رونمایی کرد...به نظر می‌رسد که صبر راهبردی به پایان رسیده است و گنبدهای آهنینی که برخی از عرب‌ها بر روی آن حساب باز کرده بودند، ثابت شد که دروغین هستند. کسانی که فرار توأم با وحشت شهرک‌نشینان به پناهگاه‌ها را دیدند، آنچه می‌گوییم را می‌فهمند؛ مقاومت پاسخ می‌هد و زمان عزت در پیش است».

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار