مجلس برای خروج ایران از NPT دست به کار شود

از مجلس شورای اسلامی این انتظار می‌رود که برای حفظ منافع ملی، موضوع خروج ایران از NPT را در بوته بررسی قرار دهد چه آنکه اقدامات و سیاست‌های غیرحرفه‌ای و سیاسی آژانس ثابت کرده است که فایده خروج از NPT بیشتر از عضویت در آن است.

به گزارش راه شلمچه، بعد از گزارش‌های هفته پیش آژانس علیه فعالیت هسته‌ای کشورمان، مدیرکل این نهاد حقوقی راهی تل‌آویو شد تا در قامت ابزار سیاسی غرب، ادعاهایی واهی که مبتنی بر داده‌های جعلی رژیم صهیونیستی است، دستاویز موج تازه‌ای از فشارهای آمریکا و اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.


نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه هفته جاری در ساختمان موسوم به «مرکز بین‌المللی وین» برگزار شد.
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس در سخنرانی افتتاحیه این نشست گزارش یک‌سویه و تحریک‌آمیز هفته گذشته خود را تکرار کرد و طی اظهاراتی غیر فنی و سیاسی مدعی شد که ایران به آژانس درباره «سه مکان اعلام‌نشده» خود توضیح نداده است.


منابع غربی هم دیروز سه‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفتند که آمریکا و تروئیکای اروپا، در قالب پیش‌نویس یک قطعنامه پیشنهادی را برای محکوم کردن ایران به دلیل عدم همکاری با آژانس به شورای حکام ارائه کرده‌اند.


بر اساس گزارش‌های منتشره، احتمالاً رأی‌گیری درخصوص این پیش‌نویس، فردا پنج‌شنبه در جریان نشست یک‌هفته‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود. به هر روی، این واقعیت آشکار شده که غرب به این نتیجه رسیده پس از ناکامی در پروژه برجامیزه کردن ایران و فرار از لغو تحریم‌ها، فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران را تشدید و به خیال خام خود با امتیازگیری یک‌طرفه، ایران را در برابر خواسته‌های غیرمنطقی و فرابرجامی خود به زانو دربیاورد.


اعتبار به‌شدت مختوم شده آژانس و صلاحیتی که از دست رفته است
از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تا سال گذشته در پی باز‌سازی اعتبار به‌شدت مختوم شده خود بود، وقتی تحت‌فشار آمریکا و اروپا دست به انتشار گزارش‌های جعلی علیه فعالیت هسته‌ای ایران زد دیگر غایتی جز تبدیل‌شدن به ابزار سیاسی غرب برایش قابل‌تصور نبود. اکنون‌که آمریکا و اروپا مذاکرات هسته‌ای را به بن‌بست کشانده‌اند و برای تداوم تحریم‌ها علیه ایران اعلام آمادگی می‌کنند، نشست یک‌هفته‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آن‌هم بعد از گزارش‌های اخیر گروسی و سفر او به اسرائیل) را جز در بستر آغاز دور جدیدی از فضا‌سازی‌ها و تشدید فشارها علیه ایران نمی‌توان جست. بی‌تردید، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که یک نهاد فنی و کارشناسی است به‌جای کمک به توسعه فعالیت‌ها و همکاری‌های صلح‌جویانه هسته‌ای صرفاً چهره‌ای پلیسی و نظارتی از خود به تصویر کشیده و در عمل به استخدام غربی‌ها درآمده و اساساً صلاحیتش را از دست داده است.


ضرورت بازنگری در کم و کیف همکاری با آژانس و خروج ایران از NPT
بنابراین ضروری است دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن اتخاذ مواضع قاطع و مقتدرانه مبتنی بر منافع ملی و مصالح نظام اسلامی، در نوع مواجهه با آمریکا و اروپا در مسئله برجام و همچنین کم و کیف همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- به‌ویژه در دسترسی آژانس به تصاویر ضبط‌شده دوربین‌ها- بازنگری کند.


از سوی دیگر از مجلس شورای اسلامی این انتظار می‌رود که برای حفظ منافع ملی، موضوع خروج ایران از NPT را در بوته بررسی قرار دهد چه آنکه اقدامات و سیاست‌های غیرحرفه‌ای و سیاسی آژانس ثابت کرده است که فایده خروج از NPT بیشتر از عضویت در آن است.


کیهان یادآوری کرد خروج از NPT در متن این معاهده پیش‌بینی شده است. بر اساس ماده 10 این معاهده کشورها محق شناخته شده‌اند هرگاه که احساس کردند مفاد معاهده برخلاف منافع ملی‌شان است از آن خارج شوند. در ماده 10 معاهده آمده است: «چنان‌که هر یک از اعضاء معاهده تشخیص دهد حوادثی فوق‌العاده مربوط به موضوع این معاهده منافع عالیه کشورش را به مخاطره ‌انداخته است این حق را خواهد داشت که در اعمال حق حاکمیت ملی خود از این معاهده کناره‌گیری نماید. این عضو باید کناره‌گیری خود را با اطلاعیه قبلی 3 ماهه به تمامی اعضاء معاهده و به شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام نماید. اطلاعیه فوق باید حاوی بیان و شرح حوادث فوق‌العاده‌ای باشد که به نظر دولت مورداشاره، منافع عالیه کشورش را به مخاطره‌‌انداخته است.»


اگر خوشت اومد لایک کن
0