اسرائیل در هم شکست

طبق گزارش‌هایی که منتشر شده عمليات «طوفان الاقصی» از سوی نيروهای مقاومت فلسطين، اوج كارآمدی و قدرت نظامی نيروهای فلسطينی را نشان داد. شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی از افزایش شمار کشته‌های اسرائیلی در عملیات "طوفان الاقصی" به 300 نفر خبر داد.

به گزارش راه شلمچه، صهيونيست‌ها طي حدود هشت دهه ‌اشغال فلسطين، همواره با كابوس وحشتناك «سقوط» و «فروپاشی» رو‌به‌رو بوده‌اند. كابوسي كه براي آنها وحشتناك بود و آنها همواره اين ترس را داشتند كه صبح يك روز را زير چكمه جوانان فلسطيني آغاز كنند. اين كابوس صبح دیروز رنگ واقعيت به خود گرفت و ساعت شش و نيم صبح به وقت محلي ساكنان ‌اشغالگر شهر 30 هزار نفري «سدیروت» در مرز غزه با غرش موتورسواران حماس در خيابان‌هاي سدیروت از خواب پريدند.


در همان ساعات اوليه صبح روز شنبه، «محمد الضیف»، فرمانده کل کتائب‌القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با اعلام آغاز عملیات «طوفان الاقصی»، عمليات جنگي و نبرد همه‌جانبه مقاومت فلسطين عليه ‌اشغالگران صهيونيست را كليد زد و تاكيد كرد كه نيروهاي مقاومت در همان بيست دقيقه نخست نبرد، بيش از 5 هزار موشك و راكت به سمت اراضي ‌اشغالي شليك كرده‌اند. محمد الضیف گفت كه «تصمیم گرفته‌ایم به جنایت ‌اشغالگران پایان دهیم.»

چرا جنگ آغاز شد؟
رژيم صهيونيستي از سال 2007 و پس از به قدرت رسیدن حماس، محاصره وحشیانه‌ای را عليه فلسطينيان ساكن غزه اعمال کرده است. این منطقه 2.3 میلیون فلسطینی را در خود جای داده، اما به دليل محاصره از سوي رژيم صهيونيستي، ساكنان آن در بدترين شرايط انساني و اقتصادي به سر مي‌برند. با اين حال طي دو هفته گذشته، ‌اشغالگران محاصره را بر غزه تنگ‌تر و دشوارتر كرده بودند و حتي به بيماران اورژانسي هم مجوز خروج از غزه براي مداوا در بيمارستان‌هاي كرانه باختري نمي‌دانند، از اين رو مقاومت فلسطين پس از چند بار هشدار نسبت به تداوم محاصره سخت نوار غزه، عمليات نظامي خود را آغاز كرد.


از سوي ديگر، مجموع هتك حرمت‌ها از سوي شهرك‌نشينان، توهين‌ها و اقدامات ضدانساني آنها عليه شهروندان فلسطيني و بي‌حرمتي عليه مسجدالاقصي در جريان برگزاري آئين تلمودي، جاي ترديدي براي مقاومت فلسطين باقي نگذاشت كه راهي جز پاسخ نظامي همه‌جانبه به صهيونيست‌ها وجود ندارد.


نبرد ترکیبی!
طبق گزارش‌هایی که منتشر شده عمليات «طوفان الاقصي» از سوي نيروهاي مقاومت فلسطين، اوج كارآمدي و قدرت نظامي نيروهاي فلسطيني را نشان داد. آخرين باري كه صهيونيست‌ها هدف حمله زميني قرار گرفته بودند، در سال 1973 در جنگ اكتبر يا رمضان بود. پس از 1973، هيچ عمليات زميني عليه ‌اشغالگران انجام نشده بود، اما عمليات طوفان الاقصي براي نخستين بار پس از 50 سال، صهيونيست‌ها را در معرض يك جنگ همه‌جانبه و تمام عيار قرار داده است.


در نبرد طوفان الاقصي، مقاومت فلسطين همزمان با شليك موشك، پيشروي زميني داشت و از نوار غزه خارج شد و شهرك‌هاي جنوب صحراي نقب را به تصرف درآورد. در واقع اين براي نخستين بار بود كه نيروهاي مقاومت فلسطين در كنار حملات موشكي دست به پيشروي زميني زدند. رسانه عبري زبان «یدیعوت آحارونوت» در اين ارتباط گزارش داد كه درگیری‌ها در 7 شهرک ادامه دارد و حماس کنترل 3 شهرک را به طور کامل به دست گرفته است. 

گزارش‌هايي هم از نبرد تن به تن نيروهاي مقاومت فلسطين با ارتش رژيم صهيونيستي در شهر سدروت منتشر شده است. شهر سدروت با 30 هزار صهیونیست در 10 كيلومتري مرز غزه قرار دارد و نيروهاي مقاومت در خيابان‌هاي اين شهر با صهيونيست‌ها وارد درگيري زميني شدند. 

وب سايت «نيوزعرب» به نقل از منابع عبري زبان گزارش داد كه نيروهاي فلسطيني غزه از زمین، دریا و هوا وارد اسرائیل شده‌اند. ارتش رژيم اسرائیل هم تایید کرد که نيروهاي فلسطینی با استفاده از پاراگلایدر از طریق زمین، دریا و هوا وارد شهرك‌ها شدند. «ریچارد هخت»، سخنگوی ارتش رژيم اسرائيل گفت: «این یک حمله ترکیبی زمینی بود که از طریق پاراگلایدرها، دریا و از طریق زمین انجام شد.»


در اين ميان البته، موشك‌هاي مقاومت فلسطين تا تل‌آويو را هم نشانه گرفت و شليك‌هاي موشكي حماس منجر به تعطيلي كامل فرودگاه بن‌گورين شد. برخي كارشناسان البته معتقدند كه تعطيلي كامل فرودگاه بن‌گورين با هدف جلوگيري از فرار ساكنان صهيونيستي به خارج صورت گرفته است.


آثار بين‌المللي «طوفان الاقصي»
نبرد طوفان الاقصي كه با پيشروي زميني نيروهاي مقاومت فلسطين همراه بود، از همان ساعات نخست، تاثيرات بين‌المللي خود را نشان داد و خبرگزاري آمريكايي سی.ان.ان همزمان با اين عمليات گزارش داد كه میانجیگری آمریکا برای عادی‌‌سازی روابط اسرائیل و عربستان پیچیده شد. اين در حالي بود كه دولت نتانياهو و كاخ سفيد ماه‌ها براي سازش عربستان با رژيم صهيونيستي زمان و هزينه صرف كرده بودند، اما به نظر مي‌رسد كه همه اين تلاش‌ها با عمليات نيروهاي فلسطيني به محاق خواهد رفت.


نكته قابل توجه آن بود كه چهار روز قبل از عمليات مقاومت در فلسطين، آيت الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در سخناني تاكيد كرده بودند كه «قمار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مانند شرط‌بندی روی اسب بازنده، محکوم به باخت است چرا که نهضت فلسطین امروز سرزنده‌تر و آماده‌تر از همیشه است و رژیم غاصب رفتنی و در حال مرگ است.» به نظر مي‌رسد پيش‌بيني مقام معظم رهبري اكنون در حال محقق شدن است و ايشان از قبل هشدارهاي لازم را اعلام كرده بودند.

تلفات و خسارات بي‌سابقه
نبرد طوفان الاقصي تلفاتي بي‌سابقه را به صهيونيست‌ها وارد كرد. تلفاتي كه شايد در طول تاريخ رژيم صهيونيستي كم سابقه باشد و در يك روز آمار تلفات صهيونيست‌ها بيش از 110 نفر اعلام شد. اين آمار را راديو ارتش رژيم صهيونيستي نيز تایید كرد، اما بسياري گفته‌اند كه آمار تلفات صهيونيست‌ها بسيار بيشتر از ميزان اعلام شده از سوي تل‌آويو است. وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی نيز تا شامگاه شنبه تایید كرد كه تا كنون 980 نظامی و شهرک‌نشین اسرائیلی در حملات مقاومت به اراضی‌ اشغالی زخمی شدند که حال بسیاری از آنان وخیم است و شمار زیادی هم دچار مرگ مغزی شدند.


تصاويري از رها شدن برخي جنازه صهيونيست‌ها در خيابان‌هاي شهر سدروت منتشر شده و منابع ديگري گفته‌اند كه ساكنان شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين درخواست كمك از تل‌آويو داشتند، اما كاري از دست تل‌آويو در آن زمان ساخته نبوده است. رسانه‌های اسرائیلی نيز اعلام کردند که اجساد نظامیان و شهرک‌نشینان اسرائیلی در سرتاسر شهر سدیروت روی زمین افتاده است.


لحظاتی تاریخی در مرز غزه
عمليات طوفان الاقصي همچنين تصاويري تاريخي را پس از 75 سال ‌اشغال فلسطين ثبت كرد. اين تصاوير نشان مي‌داد كه صدها جوان فلسطینی پس از سیطره نيروهاي قسام بر شهرک‌های صهیونیستی مجاور غزه، وارد اراضی ‌اشغالی شدند. اين تصاوير ‌اشك را بر چهره ميليون‌ها عاشق آزادي فلسطين جاري كرد و نشان داد كه آزادي كامل فلسطين يك افسانه نيست، بلكه يك واقعيت است و عمليات طوفان الاقصي بخشي از اين واقعيت را نشان داد.


نبرد در زمان طلايي
عمليات نيروهاي مقاومت فلسطيني در صبح شنبه صهيونيست‌ها را غافلگير كرد، چون بسياري از آنها مشغول تعطيلات آئيني و انجام مراسم عيدغفران بودند. اين عمليات همه محاسبات تل‌آويو را به‌هم ريخت و شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که جلسه کابینه امنیتی این رژیم بدون نتيجه مشخصي پایان یافت. در واقع تل‌آويو از يك سو با بحران شكاف و اختلافات داخلي هم رو‌به‌روست و نيروهاي فلسطيني زمان طلايي را براي انجام حملات زميني و موشكي خود انتخاب كردند. اين نبرد در زماني آغاز شد كه درگيري‌هاي داخلي ميان موافقان و مخالفان نتانياهو جريان دارد و از همين رو نيز جلسه امنيتي اضطراري آنان در تل‌آويو تا ساعت‌ها پس از آغاز جنگ بي‌نتيجه پايان يافت.


خيابان‌هاي خالي تل‌آويو
نبرد الاقصي تمام موجوديت رژيم صهيونيستي را زير سؤال برد. تايمز اسرائيل گزارش داده است كه خیابان‌های تل‌آویو به سبب حملات راکتی گسترده مقاومت خالی شده و این شهر به شهر ارواح تبدیل شده است. وزارت آموزش رژیم صهیونیستی نيز اعلام کرد که همه مدارس در اين رژيم تعطیل شده است. رسانه‌های اسرائیلی نيز به اتفاق آرا تاكيد داشتند كه از زمان جنگ 1948 این برای اولین بار است که درگیری‌های گسترده‌ای در داخل مناطق اسرائیلی‌نشین در جریان است و این جنگ بی‌سابقه است.


ژنرال ارشد صهیونیست را از رختخواب بیرون کشیدند
در جريان نبرد روز گذشته نيروهاي فلسطيني، صدها نفر از صهيونيست‌ها به اسارت مقاومت فلسطين درآمدند. ميدل ايست آي از اسارت فرماندهان ارشد صهيونيست توسط نيروهاي مقاومت خبر داد و تصاویری زيادي از به اسارت گرفتن اسرائیلی‌ها توسط مبارزان فلسطینی وجود دارد. در يكي از اين تصاوير اسارت گروهي از نظاميان نشان داده شده است. «صالح العاروری»،‌ نایب‌رئیس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس نيز تأیید کرد که جنبش متبوعش در نبرد 

طوفان الاقصی شمار زیادی از اسرائیلی‌ها از جمله چند افسر عالی رتبه را به اسارت گرفته است. منابع فلسطینی اعلام کردند که مبارزان قسام يك ارتشي بلند پايه رژيم صهيونيستي با نام «نمرود الونی» را كه يك ژنرال صهيونيستي است، به اسارت گرفته‌اند.

تصاوير اين ژنرال ارتش در حال اسارت با لباس زير منتشر شده است. «یوسی میلمن»، تحلیلگر اسرائیلي در واكنش به صدها اسير صهيونيستي اظهار داشت كه قطعا خواسته حماس امضای یک قرارداد مبادله اسرای بی‌سابقه است، آنها کلی جسد و اسیر در اختیار دارند و خواستار آزادی هزاران اسیر فلسطینی خواهند شد، هم اکنون حدود 7 هزار فلسطینی در زندان‌های اسرائیل اسیر هستند.


واكنش‌هاي بين‌المللي
پيشروي زميني نيروهاي مقاومت فلسطين با واكنش منطقه‌اي و بين‌‌المللي گسترده‌اي همراه شد. وزارت امور خارجه قطر مسئولیت کامل تنش و درگیری‌های جاری در اراضی ‌اشغالی را به سبب نقض مکرر حقوق ملت فلسطین که آخرین مورد آن تعرض‌های گسترده (صهیونیست‌ها) به مسجدالاقصی بود، متوجه تل‌آويو اعلام كرد. دولت عراق نيز اعلام كرد كه عملیات فلسطینیان، نتیجه طبیعی سرکوبگری‌های صهیونیست‌ها است.


دولت‌هاي عمان، مصر، اردن، تركيه، روسيه و چين نيز خواستار توقف درگيري‌ها شدند و وزارت خارجه آمريكا حمايت تمام قد خود از ‌اشغالگران را اعلام و تاكيد كرد كه «اسرائيل هرآن‌چه را بخواهد، در اختيارش قرار خواهيم داد.»


یمنی‌ها تحقیر اسرائیل را جشن گرفتند
از سوي ديگر، پيشروي نيروهاي مقاومت فلسطيني در شهرهاي صهيونيستي‌نشين و تصرف حداقل 7 شهر و شهرك با استقبال گسترده شهروندان كشورهاي منطقه و گروه‌هاي مقاومت رو‌به‌رو شده است. حزب‌الله لبنان حمايت تمام قد خود از عمليات نيروهاي فلسطيني را اعلام كرد و همزمان مردم یمن در حمایت از مردم فلسطین و عملیات گروه‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی، راهپیمایی و تجمعات پرشوری را در شهر صنعا و دیگر شهرهای تحت کنترل انصارالله برگزار کردند. 

در نوار غزه نيز شهروندان فلسطيني با برپايي راهپيمايي و پخش شيريني عمليات نظامي نيروهاي مقاومت را جشن گرفتند و «اسماعیل هنیه»، رئیس‌دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرد كه در آستانه پیروزی و فتحی بزرگ در جبهه غزه هستیم. در عراق نيز شهروندان در پی عملیات همه‌جانبه و پیچیده مقاومت فلسطین به خیابان‌ها آمدند و خوشحالی خود را از این موفقیت بزرگ نیروهای مقاومت نشان دادند.


اعتراف به شكست
«بنیامین نتانیاهو»، در همان ساعات نخست نبرد، اعتراف كرد كه «ما در جنگی سخت و گسترده قرار داریم.» وزارت جنگ رژيم صهيونيستي نيز از فعال شدن تمام پناهگاه‌ها خبر داد و وزارت ارتباطات رژيم صهيونيستي دسترسي به اينترنت در تل‌آويو و همه شهرها را قطع كرد.


روزنامه‌هاآرتص نيز در گزارش خود نوشت كه حماس از ماه‌ها پیش برای این حمله برنامه‌ریزی کرده بود و موفقیت چشمگیری را محقق کرد اما ارتش اسرائیل در برابر ناکامی و شکستی توصیف‌ناپذیر قرار دارد. روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نيز نوشت كه آنچه حماس در غزه انجام داد، شکست مفتضحانه محافل نظامی، سیاسی و اطلاعاتی اسرائیل را نشان داد، آنها گمان می‌کردند حماس جنبشی است که تنها به دنبال پول است اما ظاهرا فراموش کردند چه کسی حماس را رهبری می‌کند.


بمباران غزه
ساعاتي پس از آغاز عمليات زميني نيروهاي فلسطيني، ‌اشغالگران مناطقي از نوار غزه را بمباران كردند و
براساس آمار اعلام شده تا شامگاه روز شنبه، ميزان شهداي فلسطيني در نوار غزه به حدود 200 نفر رسيده است. كانال عبری کان نيز اعلام كرد كه 4بالگرد ارتش مورد اصابت موشک‌های ضدهوایی زمینی از غزه قرار گرفتند. با وجود آن كه شورای امنیت رژيم اسرائیل به اتفاق آرا عملیات زمینی در نوار غزه را تصویب کرده است، اما حتي با وجود توقف اين عمليات، اما تصاوير حضور نيروهاي فلسطيني در شهرهاي جنوب رژيم صهيونيستي هيچ‌گاه از ذهن ساكنان مناطق ‌اشغالي پاك نخواهد شد و بعد از اين ترس از حمله زميني لحظه‌اي ساكنان رژيم صهيونيستي را رها نخواهد كرد. حتي پایگاه اروپايي فرانس۲۴ هم در یادداشتی نتيجه‌گيري كرد كه حمله غافلگیرانه حماس، یک «شکست تاریخی» برای سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل بود. 


منبع؛ کیهان

اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار