نیویورک تایمز:

طوفان‌الاقصی نشان داد حماس مهار نشدنی و اسرائیل شکست‌پذیر است

برمبنای اظهارات رسمی رهبران حماس، نوار غزه دارای حداقل 500 كيلومتر تونل زيرزمينی است. تونل‌هايی كه دارای امكانات برق و قابليت عبور كاميون‌های تسليحاتی هستند.

به گزارش راه شلمچه، آنچه اكنون در فلسطين اشغالي جريان دارد، گسترده‌ترین حمله به رژيم اسرائيل در 50 سال گذشته است. حمله اخير به رژيم صهيونيستي كه در قالب عمليات طوفان الاقصي صورت گرفت، يك تفاوت بنيادين با ديگر جنگ‌هاي رژيم صهيونيستي دارد و آن تفاوت اين است كه صهيونيست‌ها در جنگ‌هاي قبلي با ارتش كشورهاي عربي رو‌به‌رو بودند، اما در جنگ اخير رژيم صهيونيستي درگير مقابله با يك گروه مسلح فلسطيني شده است. در واقع در عمليات طوفان الاقصي، رژيم صهيونيستي در برابر يك گروه فلسطيني زمينگير شده است و اين نبرد از حدود 18 روز گذشته تا به امروز همچنان ادامه دارد. رژيم صهيونيستي 360 هزار نیروی ذخیره ارتش خود را بسیج کرده است و اين نیروها در حال حاضر در مرز غزه جمع شده‌اند، اما به نظر مي‌رسد كه نيروهاي ارتش براي ورود زميني به غزه با ترديد و شك رو‌به‌رو هستند.


روزنامه آمريكايي نيويورك‌تايمز نيز در گزارشي تاكيد كرده است كه جنگ جاري در فلسطين بسياري از فرضیات مربوط به تنش اسرائیل و فلسطین را در هم شکست و نشان داد كه حماس قابل مهار نيست، احتمال شكست كامل اسرائیل وجود دارد و اعراب نمی‌توانند موضوع فلسطین را نادیده بگیرند. البته اين نتيجه‌گيري نيويورك‌تايمز با واقعيات امروز در فلسطين اشغالي نيز همخواني دارد، چون در حال حاضر با تحولات جاري، بسياري از ساكنان مناطق اشغالي این سؤال را مطرح مي‌كنند که چگونه نهادهاي امنيتي و سازمان‌های نظامی و ارتش پرادعاي آنها براي این حمله پیچیده از سوي نيروهاي فلسطيني آمادگی نداشتند؟


دلايل متعددي درباره شكست اخير نيروهاي صهيونيستي در نبرد طوفان الاقصي مي‌توان مطرح كرد، اما شايد يكي از مهم‌ترين دلايلي كه باعث شد تا نيروهاي مقاومت فلسطين در نبرد طوفان الاقصي دست برتر داشته باشند، به زيرساخت‌هايي مرتبط باشد كه فلسطيني‌ها در چند دهه گذشته در نوار غزه ايجاد كردند. زيرساخت‌هايي مانند تونل‌هاي زيرزميني كه اكنون چالش ارتش اسرائيل براي ورود به غزه شده است. بسياري گفته‌اند كه مقابله با تونل‌هاي حماس در نوار غزه راه‌حلي ندارد و در صورت ورود نيروهاي صهيونيستي به نوار غزه، جنگ از روي زمين به زير زمين كشيده خواهد شد.


برمبناي اظهارات رسمي رهبران حماس، نوار غزه داراي حداقل 500 كيلومتر تونل زيرزميني است. تونل‌هايي كه داراي امكانات برق و قابليت عبور كاميون‌هاي تسليحاتي هستند. براي درك وسعت تونل‌هاي غزه با نگاهي مقايسه‌اي مي‌توان گفت كه شهر لندن با مساحت 1542 كيلومترمربعي خود فقط داراي 400 كيلومتر تونل مترو است، اما نوار غزه با مساحت 365 كيلومترمربعي تا 500 كيلومتر تونل زيرزميني دارد. وجود اين تونل‌ها دست برتر حماس در نبرد با رژيم صهيونيستي است. وبگاه آمريكايي آكسيوس در گزارشي گفته است كه صهيونيست‌ها اين تونل‌ها را مترو غزه مي‌نامند. کارشناسان آمريكايي نيز می‌گویند که در دو دهه گذشته مقیاس و پیچیدگی تونل‌هاي نوار غزه افزایش یافته و بسياري از آنها به برق، روشنایی و خطوط راه‌آهن مجهز شده‌اند.


تونل‌هاي غزه چه زماني ساخته شدند؟
با بررسي‌هاي تاريخي مي‌توان دريافت كه از دهه 1980 يعني حداقل از 40 سال گذشته تاكنون تونل‌ها بخشی از زندگی مردم غزه بوده‌اند. در عين حال پس از پيروزي حماس در انتخابات پارلماني سال 2006 و قدرت‌گيري نيروهاي مقاومت در غزه و به‌دنبال آن محاصره نوار غزه توسط رژيم صهيونيستي، فلسطيني‌ها به فكر توسعه تونل‌ها افتادند و اكنون اين تونل‌ها مانند شاهرگ در سراسر غزه گسترده شده‌اند. مرز اسرائیل با غزه همچنان حصارکشی شده و حسگرهایی نصب شده است که می‌تواند حرکت را تشخیص دهد، اما اين حسگرها نتوانسته‌اند مانع پيشروي ساخت تونل در درون مناطق جنوبي رژيم صهيونيستي شوند و حتي برخي گفته‌اند كه بخشي از عمليات طوفان الاقصي از طريق تونل‌هاي حماس كه تا زير شهرك‌هاي صهيونيست ادامه يافته، انجام شده است. در واقع رژيم صهيونيستي در سال‌هاي گذشته نتوانسته اقدامي در جهت توقف تونل‌هاي مقاومت فلسطيني انجام دهد و اين تونل‌ها همچنان چالش بزرگ پيشروي صهيونيست‌ها در نوار غزه است.

تعليق از كار به‌خاطر حمايت از فلسطين
به نظر مي‌رسد كه محدوديت‌هاي زيادي در كشورهاي اروپايي براي حمايت از فلسطين وجود دارد و روز گذشته نيز مسئولان متروی لندن، راهور مترو را که در حمایت از مردم فلسطین با میکروفن قطار با شعار مردم معترض همراهی كرده بود، از كار تعلیق کردند. اين در حالي است كه همزمان در آمريكا، دانشجویان دانشکده حقوق ‌هاروارد در هنگام سخنرانی سرکنسول رژیم صهیونیستی در این دانشگاه اين جلسه را ترك كردند تا مخالفت خود با اسرائيل را نشان دهند. همچنين «پدی کاس‌گریو»(paddy Cosgrave)، مؤسس ایرلندی و مدیر اجرائی وب‌سامیت به‌عنوان بزرگ‌ترین کنفرانس سالانه فن‌آوری در اروپا بعد از انتقاد از اسرائیل مجبور به استعفا شده است! همزمان با بمباران غزه، «کاس‌گریو» نوشته بود: «جنایت جنگی، جنایت جنگی است، حتی وقتی‌که متحدین ما مرتکب آن می‌شوند.»

 ديروز نيز، شهر لیسبون در پرتغال به مانند بسياري ديگر از شهرهاي اروپايي شاهد حضور گسترده حامیان فلسطین بود. حضور مردم در حمایت از فلسطین در کپنهاگ قلب دانمارک نيز بسيار گسترده بوده است. همچنين در آلمان، پلیس معترضان طرفدار فلسطین در برلین را زیر مشت و لگد گرفت. در عراق نيز تظاهرات گسترده کفن‌پوشان در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و اعلام آمادگی برای مقابله با دشمن صهیونیستی برگزار شد.


دستور به كودك‌كشي
كودك‌كشي چيزي نيست كه صهيونيست‌ها از آن ابايي داشته باشند. يك ويدئو منتشر شده است كه در آن خاخام اسرائیلی با نام «یارون روون» مي‌گويد: «خداوند به ما دستور می‌دهد که بچه‌ها را بکشیم. کتاب مقدس ما به ما دستور می‌دهد که در طول جنگ هیچ‌کس را زنده نگذاریم.» وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که شمار شهدای غزه از هفتم اکتبر تا این لحظه به ۵۷۹۱ نفر افزایش یافته است. ۲۳۶۰ نفر از شهدا کودک و ۱۲۹۲ نفر هم زن هستند.

افشارگري شهرك‌نشين عليه ارتش صهيونيستي
يك شهرک‌نشین صهیونیست آزادشده توسط نیروهای حماس با نام «ياسمین بورات»، نيز در گفت‌وگويي دست به افشاگري عليه ارتش رژيم صهيونيستي زده و گفته است: «این نیروهای اسرائیلی بودند که بسیاری از مردم اسرائیل را کشتند؛ فلسطيني‌ها نه‌تنها به ما دست‌درازی نکردند، بلکه جداً رفتار انسانی داشتند.» اين در حالي است كه همچنان حمايت غرب از رژيم صهيونيستي ادامه دارد و روز گذشته «امانول ماكرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در سفری برای اعلام حمایت و همبستگی با رژیم صهیونیستی وارد اراضی اشغالی شد.


سقوط نتانیاهو در نظرسنجي‌ها
بنابر یک نظرسنجی که توسط «مؤسسه دموکراسی اسرائیل» انجام شده، پس از حملات حماس در روز هفتم اکتبر تنها ۲۰.۵٪ از اسرائیلی‌ها به نتانیاهو اعتماد دارند. این رقم البته در ماه‌هاي گذشته ۲۸٪ بود و كاهش آن نشان‌دهنده افزايش بي‌اعتمادي به نتانياهو است. معاریو نيز در گزارشي به نقل از مقامات ارشد اسرائیل نوشته است: «نتانیاهو به کسی اعتماد ندارد و خود را در میدان جنگ تنها می‌بیند و قبل از تصمیم‌گیری چندین‌بار همه‌چیز را بررسی می‌کند- او به رهبران سیستم امنیتی اعتماد ندارد زیرا برخی را خود منصوب نکرده است.» وزارت بهداشت رژیم اسرائیل نيز از افزایش شمار صهیونیست‌های زخمی به ۵۴۰۰ نفر از آغاز عملیات طوفان الاقصی خبر داد و گفت که ۲۷۸ از آنها همچنان در حال درمان هستند و وضعیت ۴۰ نفر از آنها وخیم است.


بي‌اعتمادي آمريكا به نتانياهو
براساس گزارش‌ها، دولت آمریکا در حال فشار به نتانیاهو برای به تعویق انداختن درگیری زمینی در غزه است. گفته شده كه آمریکا به‌دلیل بی‌اعتمادی به نتانیاهو و ارتش اسرائیل قصد دارد خود فرماندهی جنگ زمینی را برعهده بگیرد و از سوي ديگر اختلافات درون اسرائیل عمیقاً تشدید شده و میان گالانت وزیر جنگ و نتانیاهو درگیری مستمر روزانه وجود دارد. همزمان، روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز نيز اعلام کرد که اقتصاددانان انتظار انقباض شدید در اقتصاد اشغالگر اسرائیل و همچنین کسری بودجه بزرگ دولت را دارند و نگرانی‌ها از جنگ طولانی‌مدت با مقاومت در غزه افزایش می‌یابد.

موشك‌باران تل‌آويو
شهر تل‌آويو روز گذشته بار ديگر زير موشك‌باران نيروهاي مقاومت فلسطين قرار گرفت و گردان‌هاي مقاومت القسام اعلام كردند كه تل‌آویو را مجدداً زدیم. منابع عبری نيز اعلام كردند كه بیش از 60 موشک به سمت تل‌آویو شلیک شده است. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، این گسترده‌ترین و شدیدترین حمله راکتی القسام (شاخه نظامی حماس) به تل‌آویو از آغاز جنگ بوده است.


هشدار درباره ورود زميني به غزه
بسياري از كارشناسان درباره ورود زميني ارتش رژيم صهيونيستي به غزه هشدار داده‌اند و «اسکات بنت»، افسر سابق عملیات ویژه آمریکا در اين ارتباط گفت: «خطاهای استراتژیک اسرائیل در غزه، بهمن ویرانگری را بر سر تل‌آويو فرو خواهد آورد، چون اگر اسرائیل حماقت کرده و به نوار غزه تجاوز زمینی کند، قطعا به نابودیش منجر خواهد شد!» وبگاه عبري‌زبان یدیعوت آحارونوت در تل‌آويو نيز در يادداشتي نوشت: «گزینه‌های اسرائیل بدتر به بدتر می‌شوند: حملات هوایی به نوار غزه حکومت حماس را سرنگون نمی‌کند و عملیات زمینی برای اسرائیل گران تمام خواهد شد.»

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار