سودای مذاکره، رویای شبانه روزی دولت غرب‌گرا!

در حالی که مقام ارشد اتاق جنگ اقتصادی آمریکا از تلاش­ شبانه ­روزی برای مقابله با مخالفان آمریکا سخن می ­گوید، برخی از مسؤولان ایران همچنان به مذاکره با ترامپ دیوانه و چاقوکش به عنوان راه حل مشکلات اقتصادی، دل خوش کرده ­اند.

به گزارش راه شلمچه، سیگال مندلکر زن یهودیِ صهیونیست، متولد اسراییل و دارای مدرک دکتری از دانشکده حقوق دانشگاه پنسیلوانیا است. وی پس از معرفی دونالد ترامپ در 21 ژوئن 2017 توسط مجلس سنا به عنوان معاون وزیرخزانه داری آمریکا در دفتر مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی (TFI) انتخاب گردید و اکنون به عنوان مقام ارشد اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران فعالیت می کند. چندی پیش نشریه آتلانتیک در گزارشی با اشاره به اینکه پمپئو و بولتون صرفا چهره های رسانه ای فشار بر ایران هستند، سیگال مندلکر را به ‌عنوان برگ برنده ترامپ و کارگردان اصلی کمپین فشار حداکثری علیه ایران معرفی کرد.

 

تلاش شبانه‌­روزی سیگال مندلکر و همکارانش

مندلکر، در نشستی که در اندیشکده صهیونیستی – آمریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی FDD برگزار شد، گفت: « من به عنوان معاون اطلاعات مالی و تروریسم، شب ها و روزهایم را صرف ردگیری و هدف قراردادن تامین مالی تروریسم، تامین مالی اشاعه و دیگر فعالیت های غیرقانونی می­کنم. که این فعالیت ها شامل روش هایی است که دشمنان ما برای پنهان کردن رد خود استفاده می­ کنند.»

 

این سخنان مندلکر نشان ­دهنده تلاش شبانه ­روزی سیگال مندلکر و همکاران او در اتاق جنگ اقتصادی آمریکا برای تحت فشار قرار دادن کشورهای مستقل است. خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی در توصیف وزارت خزانه داری می نویسد: « اتاق جنگ مدرن آمریکا چیزی شبیه به این است: ساعت‌های روی دیوار، زمان را در کابل، تهران و بوگوتا (پایتخت کلمبیا) نشان می‌دهد. افراد پشت میز، بیشترشان جوان هستند. صحبت بر سر اهداف مورد نظر است و در نیمه های شب، تماس هایی با اروپا انجام می‌گیرد. اما این اتاق جنگ جدید، نه در وزارت دفاع آمریکا، بلکه در وزارت خزانه‌داری این کشور است. سلاح‌های مورد استفاده نیز نه پهپاد و موشک کروز، بلکه تحریم‌های اقتصادی است که با هدفی مشابه و به منظور ضربه زدن به منافع اقتصادی دشمنان آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

 

اتاق جنگ اقتصادی ایران کجاست؟!

 اگر ما می‌پذیریم که یک جنگ اقتصادی تمام عیار علیه جمهوری اسلامی ایران به راه افتاده است و ما در میان این جنگ هستیم و اگر می‌پذیریم این جنگ واقعیت دارد و دشمن یک اتاق جنگ فعال برای جلو بردن راهبردهای خود در این جنگ اقتصادی ایجاد کرده است، اگر آثار این جنگ اقتصادی مشاهده می‌شود، این سوال مطرح این است که اتاق جنگ اقتصادی جمهوری اسلامی ایران کجاست؟

 

به طور طبیعی وقتی بپذیریم جنگی وجود دارد، باید این را بپذیریم که لازم است متناسب با این جنگ در میدان جنگ حضور پیدا کرد. نمی‌توان تصور کرد که یک کشوری درگیر جنگ باشد، اما هیچ گونه تدبیر و برنامه ای برای حضور در جنگ نداشته باشد و همین طور نمی‌شود تصور کرد که کشوری درگیر جنگ باشد، اما یک اتاق فرماندهی برای حضور در جنگ نداشته باشد. اما این واقعیت تلخ واقعیت دارد که در جمهوری اسلامی ایران  هیچ نهادی به عنوان اتاق جنگ اقتصادی جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

 

مذاکره، خیال خام شبه روشنفکران و برخی از مسئولان

متاسفانه در فضای فکری اکثر مسئولان ایران، هیچ نشانه روشنی مبنی بر اعتقاد و الزام به اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راهبرد مقابله با این جنگ تمام عیار اقتصادی دیده نمی ­شود. در مقام اجرا و عمل نیز، انگار نه انگار که کشور در شرایط جنگ اقتصادی است و خبری از مدیریت جهادی و اجرای اقدامات نامتقارن در این نبرد نابرابر اقتصادی برای از بین بردن گسل­های اقتصادی کشور ( مانند تکیه بر خام فروشی نفت و ...) که موجب سوار شدن تحریم ها بر آن ها شده است، دیده نمی ­شود.

 

اما همچنان گمانه ­زنی هایی از سوی برخی شبه روشنفکران و مسئولان به گوش می­رسد که همچنان چشم امیدی به مذاکره دارند، به عنوان نمونه حسن روحانی، رئیس جمهور در چندماه گذشته بارها از لزوم مذاکره سخن گفته است. روحانی در جلسه چهارشنبه 20 آذر هیات دولت گفته است: « دولت مصمم به مذاکره است.» وی در جلسه هیات دولت در روز چهارشنبه مورخ 1 آبان 98 گفته بود: « هنوز هم برای مذاکره پیام می‌دهند و پیام خواهند داد و البته دولت راه خود را با عزت ادامه خواهد داد.» همچنین وی چندی پیش نیز گفته بود: « اگر من بدانم در جلسه‌ای با کسی ملاقات کنم، مشکل کشورم حل می‌شود، دریغ نخواهم کرد زیرا اصل منافع ملی کشور است.» ایراد اینگونه سخنان از سوی رئیس جمهور نشان می­دهد که وی همچنان به مذاکره با آمریکا خوشبین است. در پاسخ به این خوشبینی، باید گفت: هرچقدر که مذاکره با اوبامای مودب، برای ایران منفعت اقتصادی داشت! مذاکره با ترامپ دیوانه و چاقوکش نیز برای ایران منفعت اقتصادی خواهد داشت!

 

ضروری است که مسئولان امر با عبرت آموزی از خسارت محض برجام، بدانند که راه حل ریشه­ای مشکلات اقتصادی کشور، در داخل است، نه در خارج و آن­هم چیزی نیست جز اقتصاد مقاومتی!



منبع؛ رجانیوز

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار