عذر و بهانه شورا در اداره تهران با ۲ برابر بودجه لندن!

مسئولان فعلی اداره پایتخت بر این عقیده بودند که تهران باید آن قدری گران شود که ندار‌ها از اینجا بروند و این عقیده را هم با تبختر بر زبان می‌راندند. نتیجه این مدل بی‌منطق و پلشت فکری تعمیق فاصله جنوب با شمال تهران شد.

به گزارش راه شلمچه، دوباره وقت انتخابات شد و دوباره عذرخواهی‌های پوپولیستی باب شد! باز جای شکرش باقی است که همین چند روز منتهی به انتخابات هم از مردم عذرخواهی و به بخشی از مشکلاتشان اعتراف می‌کنند، وگرنه شاید به خودشان هم امر مشتبه می‌شد که در مدیریت معصومند! چهار سال است که کارشناسان دلسوز می‌گویند این شیوه اداره شهر، سیاسی است، نه علمی و رافع نیاز‌های مردمی، اما گوشی بدهکار نبود. حالا رئیس شورای شهر پایتخت به‌خاطر کمبود‌ها و ضعف‌ها از مردم عذرخواهی کرده و گفته بودجه شهرداری تهران دو برابر بودجه شهرداری لندن بوده‌است، اما اداره شهر نقص و کمبود داشته‌است؛ نوشدارو پس از مرگ سهراب! بازی اسم و فامیل با خیابان‌هایی که در دوره‌های قبل ساخته شده‌بود، یک نمونه از سیاسی‌کاری‌های مدیریت فعلی پایتخت است. مسئولان فعلی اداره پایتخت بر این عقیده بودند که تهران باید آن قدری گران شود که ندار‌ها از اینجا بروند و این عقیده را هم با تبختر بر زبان می‌راندند. نتیجه این مدل بی‌منطق و پلشت فکری تعمیق فاصله جنوب با شمال تهران شد. تا پیش از مدیریت فعلی شهری، برای افتتاح ابرپروژه‌هایی، چون بزرگراه‌ها، شهردار تهران حضور می‌یافت، اما در دوره فعلی آنقدر دست مدیریت شهری خالی بود که حتی برای افتتاح یک دوربرگردان و جوی آب هم شهردار را به مراسم افتتاح کشاندند! حالا روز‌های پایانی شورای پنجم پایتخت پیش‌رو است و کارنامه «تقریباً هیچ» مجموعه مدیریتی شهر تهران به قدری هویدا شده که رئیس شورای شهر تهران هم آن را به باد نقد کشانده‌است.

پنجمین دوره شورای شهر پایتخت در حالی به آخرین روز‌های عمر خود نزدیک می‌شود که حتی رئیس این شورا هم از عملکرد این نهاد راضی نیست. پنجمین دوره شورای شهر تنها در عرض ۱۵ ماه نخست خود سه شهردار و دو سرپرست به پایتخت تحمیل کرد؛ یعنی به ازای هر سه ماه یک نفر مسئول اداره تهران بود! حضور شهردار تهران برای افتتاح دوربرگردان نلسون ماندلا هم شاهدی برای تراکم مسئولان شهری و کمبود طرح‌های عمرانی در همان دوره است.

فرصت برای رسیدگی به حمل و نقل نیست

با شروع به کار شورای پنجم، محمد‌جواد حق‌شناس، رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر مدعی بود که این شورا یک شهر سوخته را تحویل گرفته و در مصاحبه‌ای به ایرنا گفته بود: «شهری که به ما می‌خواهند تحویل دهند یک شهر سوخته است و ما بعد از شهر سوخته زابل اگر بخواهیم یک شهر سوخته نام ببریم، تهران است.»

سردبیر سابق روزنامه پر حاشیه اعتماد ملی که مهم‌ترین دستاورد او در کمیته فرهنگی شورا، تغییر نام کوچه و خیابان هاست، پس از چندی در مصاحبه دیگری با شورا آنلاین اعتراف کرد که «نه در بوستان‌سازی، نه در حمل‌ونقل، نه در ترافیک و نه در حوزه‌های دیگر در دوره گذشته مشکل نداشتیم، چراکه آن‌ها در این حوزه‌ها بهتر می‌ساختند.»

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر هم علاوه بر داشتن چنین مسئولیت مهمی، عضو هیئت رئیسه فدراسیون کبدی جمهوری اسلامی ایران است. شاید همین دو شغله‌بودن به او فرصت کافی برای رسیدگی به امور حمل و نقل عمومی پایتخت نمی‌دهد.

وی مدتی هم برای تماشای بازی‌های آسیایی به اندونزی سفر کرد که بسیار حاشیه‌ساز شد. بسیاری از رسانه‌ها عنوان کردند که وی با هزینه کمیته ملی المپیک به این سفر رفته، هر چند که خودش تکذیب کرد.

در مترو نخندید

یکی از مهم‌ترین وظایف شورای شهر یک کلانشهر، توجه به سلامت مردم است. یعنی برنامه‌ریزی شهری به شکلی باید باشد که در نهایت سلامت مردم در اولویت باشد. ظهور ویروس کرونا هم این مسئولیت را برای شورای شهر کلانشهری همچون تهران، سنگین‌تر کرد.

برای بررسی عملکرد شورای شهر پنجم در این خصوص فقط کافی است نگاهی به سخنان ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر داشته باشیم. وی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس با بیان اینکه مترو هم در رتبه ۱۳ از نظر پرخطری در ابتلا به کرونا قرار گرفته! گفت: «شهروندان بهتر است در کابین‌های مترو با یکدیگر صحبت نکنند یا نخندند! تا از این طریق هم بتوان از کرونا پیشگیری کرد. در حال حاضر بسیاری از کشور‌ها مانند چین، ژاپن و ایرلند روی موضوع دوچرخه‌سواری و استفاده از اسکوتر به ویژه در شرایط کرونا تمرکز کرده‌اند و باید به جای اینکه تسهیلاتی به اتومبیل‌ها دهیم شرایط را برای دوچرخه‌سواران عملیاتی کنیم.»

وی هرگز نگفت که طبق چه پژوهشی برای انتقال ویروس کرونا مترو در جایگاه سیزدهم قرار گرفته‌است؛ ضمن اینکه هیچ سندی درباره اولویت دوچرخه‌سواری در ژاپن و ایرلند وجود ندارد. بماند که دوچرخه‌سواری به فیزیک شهر و زیرساختار‌های شهری وابسته است.

دستگیری شهردار ۲ ماه پس از تقدیر

در ماه‌های اخیر تخلفات در شهرداری‌های تهران هم افزایش یافته و نه‌تن‌ها نظارتی از سوی شورا بر امور شهرداری‌ها نیست، بلکه انگار شورای شهر در خواب است. شاهد این سخن همین بس که مهناز استقامتی، شهردار سابق منطقه ۸ تهران در آبان ماه گذشته به‌عنوان شهردار نمونه از سوی اعضای شورا مورد تقدیر قرار گرفت و دی ماه هم به خاطر فساد اقتصادی دستگیر شد! روز گذشته رئیس شورای شهر تهران ضمن عذرخواهی از تهرانی‌ها به دلیل کمبود‌ها و ضعف‌ها در عملکرد شهرداری و شورای شهر گفت: «از دولت انتظار داریم فراتر از وعده و مصوبات کاغذی مشکل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی را برطرف کند.» حال آنکه انتظار مردم از لیست امیدی که به شورا راه یافت، گسترش خدمات با دولتی بود که همسو و هماهنگ با یکدیگر بودند.

محسن هاشمی، بودجه شهرداری تهران را دو برابر شهرداری لندن دانست و گفت: «به دلیل حمایت نکردن دولت و سیستم بانکی، افتتاح خطوط و ایستگاه‌های مترو و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی به کندی پیش رفت و از دولت و مجلس انتظار داریم فراتر از وعده و مصوبات کاغذی عمل کنند.» حال آنکه فراتر از مصوبات کاغذی همان نظارتی است که شورای شهر به عنوان پارلمان شهری باید انجام می‌داد.

از شهری سبزتر و سالم‌تر تا شهری برای همه

بودجه دو برابری شهر تهران نسبت به لندن در حالی از سوی رئیس شورای شهر افشا شده که این دو شهر جمعیتی برابر، اما اهدافی متفاوت دارند. شعار شهرداری تهران «شهری برای همه» و شعار شهرداری لندن هم «شهری سبزتر و سالم‌تر» است. شورای شهر لندن که در اختیار حزب محافظه‌کار است، استاندارد‌سازی ساختمان‌ها به لحاظ مصرف انرژی، حمل و نقل پاک و استفاده از انرژی پاک شهری با تولید کربن صفر را در اولویت خود قرار داده‌است. شهرداری لندن هم به‌جای صرف بودجه زیاد برای دوچرخه‌سواری، به خلاقیت در حمل و نقل عمومی روی آورده‌است.

به عنوان مثال صادق‌خان، شهردار لندن تغییری در کرایه اتوبوس‌ها اعمال کرد که طبق آن مسافران اجازه دارند با پرداخت یک کرایه در عرض یک ساعت، سوار اتوبوس دوم هم بشوند. تخفیف ۵۰ درصدی استفاده از مجتمع ورزشی وایت هارت لین (شهرداری لندن سهامدار آن است) برای نوجوانان در فصل تابستان، از دیگر خدمات شهرداری لندن به مردم است. این‌ها همه در حالی است که مثلاً حتی گزارشی از عملکرد مجموعه‌های بزرگ ورزشی شهرداری تهران وجود ندارد!

         


                                

منبع: روزنامه جوان

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار