کرونای «دلتا» در مازندران

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با هشدار به مردم در باره این‌که قدرت سرایت ویروس جدید کرونا در مازندران بشدت افزایش یافته است، گفت: نوع کنونی و غالب ویروس کرونا در مازندران «دلتا» است که به سرعت در حال گسترش می‌باشد.                

به گزارش راه شلمچه، دکتر سیمین بابایی افزود: شناسایی بیماران بستری جدید با تشخیص کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران به مرز ۲۰۰ نفر در روز رسیده است که این عدد بسیار نگران کننده است.

وی با اعلام این که هم اکنون ٩ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و هیچ رنگ زرد کرونایی برای استان باقی نمانده است، گفت: اگر روند افزایشی ادامه یابد از اوایل هفته آینده تعداد شهر‌های قرمز در استان افزایش خواهد یافت. 

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران سرعت نوع دلتای کرونا را بسیار زیاد توصیف کرد و افزود: افزایش شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز، پرش برخی شهرستان‌ها از رنگ زرد به قرمز و از دست رفتن تمامی مناطق زرد در مازندران به این معنا است که باید خود را برای پیک پنجم کرونا آماده کنیم.

وی با «خطرناک» توصیف کردن وضعیت کرونایی مازندران، گفت: عادی انگاری کماکان بزرگ‌ترین معضل مدیریت بیماری کووید ۱۹ در استان است و خروج مازندران از این وضعیت تنها از طریق رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان پذیر خواهد بود.

دکتر بابایی با تاکید بر استفاده از ماسک در محل کار و مکان‌های عمومی، افزود: هرگونه عادی انگاری و کاهش حساسیت‌ها، وخامت وضعیت کرونایی استان را حادتر خواهد کرد.

وی ادامه داد: افراد در صورت مشاهده هرگونه علائم سرماخوردگی حتی خفیف به پزشک خانواده خود و یا درمانگاه‌های ویژه کرونا مراجعه و از حضور در جمع خودداری کنند.

ویروس کرونا سویه دلتا که طی یک ماه اخیر شیوع یافته، طبق اظهار نظر کارشناسان پزشکی با انواع قبلی آن متفاوت و تاحدودی علائم آن شبیه سرماخوردگی است.

علائم ابتلا به کرونای دلتا با کرونای قبلی فرق می‌کند و با آبریزش بینی، تب و گلو درد خود را نشان می‌دهد و شبیه سرماخوردگی است. شاید به همین دلیل است که افراد آن را جدی نمی‌گیرند در نتیجه باعث شتاب بخشی به گسترش آن و ابتلای خانوادگی می‌شوند.

ویروس کرونای دلتا در کمتر از ۴۸ ساعت علائمش را بروز می‌دهد، سه تا ۴ روز این علائم وجود دارد و سپس به درگیری ریه می‌انجامد. درگیری ریه این نوع جهش یافته از ویروس تاکنون مانند ویروس انگلیسی بوده است.

محققان اعلام کرده اند که حتی افرادی که واکسن زده‌اند نیز در معرض خطر این ویروس قرار دارند و ممکن است آن را به دیگران منتقل کنند.

استان مازندران با گذر از چهار موج همه گیری کرونا که یکی از آن‌ها فروردین ماه امسال با نوع انگلیسی بود، از هشتم تیر ماه با بازگشت شهرستان آمل به وضعیت قرمز رنگ بندی کرونایی بار دیگر در مسیر موج پنجم قدم گذاشت.

اکنون با گذشت حدود هشت روز از قرمز پوش شدن نخستین شهرستان این استان، تعداد مناطق با رنگ بندی قرمز به ۹ شهرستان افزایش یافت و ۱۳ شهرستان دیگر هم در وضعیت نارنجی بقرار گرفته اند.

در حال حاضر رنگ کرونایی شهرستان‌های چالوس، آمل، محمود آباد، قائمشهر، نور، نوشهر، ساری، بابل و سوادکوه قرمز است. نکته جالب این که وضعیت شهرستان نوشهر به صورت پرشی طی سه روز از زرد به قرمز تبدیل شد.

به گزارش ایرنا، طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون حدود یکهزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هتسند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار