آئین بهره‌برداری ساختمان جدید دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران +تصاویر

آئین طرح های عمرانی دانشگاه تهران با حضور سید احمدرضا دستغیب رئیس دیوان محاسبات و سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران صبح امروز 18 بهمن 1402 در ساختمان جدید دانشکده حکمرانی برگزار شد.

به گزارش راه شلمچه، صبح امروز ساختمان جدید دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران با حضور سیدمحمد مقیمی رئیس این دانشگاه و سیداحمدرضا دستغیب رئیس دیوان محاسبات کل کشور و جمع کثیری از شخصیت‌های علمی،‌ فرهنگی و سیاسی افتتاح شد. 

 مقیمی در این مراسم ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر و مبعث پیامبر اکرم (ص) گفت: مفروضه اساسی اینکه این دانشکده شکل گرفت مبتنی بر این واقعیت بود که برخی‌ها تعبیر می‌کنند به تلاقی موضوعات مختلف که در سایر رشته‌ها و  دانشکده‌ها شاهد چنین تلاقی‌ها نبوده‌ایم. تلاقی بین رشته‌های حوزه علوم مدیریت با رشته‌های مختلف تخصصی در این دانشکده اتفاق افتاده. تلاش ما این است که متخصصینی را در حوزه‌های تخصصی مختلف تربیت کنیم که از مباحث زیرساخت‌های انرژی، محیط زیست تا موضوعات نرم فرهنگی و اجتماعی و رسانه‌ای همه اینها موضوعات مورد بررسی دانشکده حکمرانی است. 

 رئیس دانشگاه تهران افزود: نقیصه‌ای که در رابطه با کسانی که اندیشمند حوزه حکمرانی در این سالها بر اساس تجربیاتی که داشتند این بوده که نتوانسته‌ایم بین تخصص‌های مختلف و مهارت‌های مدیریتی به راحتی آمیختگی و ترکیب را به شکل مناسب ایجاد کنیم. 

 وی گفت: فلسفه دانشکده حکمرانی در بخش مربوط به تلاقی رشته‌های علوم مدیریت با رشته‌‌های تخصصی به این صورت است که در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیریم و 106 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری داریم که از این تعداد 36 نفر دانشجوی دکتری و 70 نفر در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند. 

 مقیمی اضافه کرد: در مقاطع ارشد و دکتری در گروه‌های مختلف حکمرانی‌های اموزش، نوآوری، انرژی، توسعه و پایداری، آب، کشاورزی، منابع طبیعی، ا قتصادی، بازرگانی،عمومی، سرزمینی، سلامت و رفاه و فرهنگ و خانواده شکل گرفته است.  

 رئیس دانشگاه تهران گفت: کسانی که در حوزه‌های مختلف تخصصی وزارت بهداشت، ورزات راه، وزارت نیرو و وزارت نفت مسوولیت قبول می‌کنند معمولا در حوزه تخصصی بهترین‌ها هستند و تخصص ان حوزه را دارند. اما همیشه مشکلی که در خط مشی‌گذاری و سیاست‌گذاری با ان مواجه بوده ایم این است که آنها معمولا مهارت و دانش سیاست‌گذاری و دانش‌تصمیم‌گیری و دانش‌ مدیریت و نحوه مدیریت کار با انسان‌ها و مهارت‌های انسانی یا مهارت‌های رفتاری و مهارت‌های ادارکی یا مفهومی که برای تصمیم‌گیری نیاز هست را معمولاً کمتر در محیط‌های اکادمیکی اموخته‌اند. 

 وی  خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم در رابطه با دکتری حکمرانی سلامت دانشجو بپذیریم کسانی که در حوزه سلامت، بهداشت و پزشکی مدرک کارشناسی دارند باید برای مدرک کارشناسی از تخصص حو زه سلامت بیایند به دوره کارشناسی ارشد سلامت شوند. یعنی باید پایه لیسانس رشته مرتبط داشته باشند. 

 مقیمی اضافه کرد: نکاتی که در دانشکده حکمرانی شاهد آن هستیم تلاقی علوم مدیریت با رشته‌های تخصصی است و تلاقی بین مردم، دانشگاهیان و کارگزاران است. همه ما وظیفه داریم که به مردم خدمت کنیم. 

 رئیس دانشگاه تهران افزود: تلاقی دیگر، تلاقی بین گذشته، حال و آینده است و آینده پژوهشی یکی از ارکان اصلی است. باید رشته‌ آینده‌پژوهشی را با نگاه به آینده داشته باشیم که این شرایط را گذشته، حال و آینده می‌سازد؛ بنابراین باید شیوه، تاریخ و ارزش‌های خودمان را از یاد نبریم و این نکاتی است که در تلاقی بین موضوعی در دانشکده حکمرانی به ان توجه می‌شود. 

 وی به تلاقی بین نظریه و عمل اشاره کرد و گفت: در این نظریه از یکسو نظریاتی که در عرصه حکمرانی در دنیا ارائه شده و برخواسته از تئوری‌های بومی و اموزه‌های دینی است به علاوه تجربه و عملی است که مدیران دارند، هست. باید شیوه‌ای که در دانشکده حکمرانی داریم، شیوه‌ای متفاوت باشد.ما تلاش می‌کنیم که به شکل دو استادی یا چند استادی دروس را ارائه کنیم یعنی استادی از بحث نظریه و تئوری به علاوه یک استاد صاحب نام از عرصه عمل. 

 مقیمی افزود: تلاش داریم تمام مدیران باتجربه کشور را فارغ از گرایش‌ها و سطح‌بندی‌های سیاسی که در کشور متداول هست را اینجا جمع کنیم. ما باید حتما از تجربه مدیران انقلاب اسلامی در این دوره شکوهمند ۴۴ ساله استفاده کنیم و مهمترین اتلاف منابع در کشور در این بخش اتفاق افتاده و تجربه‌ها نادیده گرفته شده است. تلاش می‌کنیم که عزیزانی که به عنوان مدیران عالی رتبه کشور منشاء اثرات ارزشمند بودند و دانشگاهی هستند در اینجا به عنوان اساتید وابسته جمع شوند. 

 رئیس دانشگاه تهران گفت: معتقدم نقطه عزیزمت دانشکده حکمرانی برای فعالیت‌هایش گزارشات حسابرسی دیوان محاسبات کشور است.

 وی افزود: در دانشکده حکمرانی می‌توانیم هم از طریق دروس و رشته‌های طراحی شده و هم از طریق اندیشکده حکمرانی محاسباتی فضای همکاری مشترک را به‌گونه‌ای سامان بدهیم که کل نظام حکمرانی کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد. وقتی نظام حکمرانی محاسباتی ما مبتنی بر نظام بروکراتیک باشد تعبیرم این است که این مسأله قاتل مدیران کارافرین است.

اگر خوشت اومد لایک کن
2