آخرین تحولات در عراق در دور دوم اعتراضات +تصاویر ونقشه

گروه‌هایی که به هر شکل ممکن تلاش می کنند عراق را وارد یک بحران جدید کنند بیانیه‌هایی را هم منتشر کردند و از مردم شهر نجف خواستند علیه مرجعیت نیز وارد عمل شوند و حتی به بیت «آیت الله سیستانی» حمله کنند.

به گزارش راه شلمچه، دور جدید اعتراضات مردمی در مناطق مرکزی و جنوبی عراق با فراخوان‌های گسترده در شبکه‌های مجازی و برنامه‌های از پیش تهیه شده برخی احزاب و گروه‌های سیاسی از پنج شنبه هفته گذشته (دوم آبان ماه) آغاز و در روز جمعه (سوم آبان ماه)  به اوج رسید.

دولت عراق که پیش‌تر نیز خواسته ها و مطالبات به حق شهروندان را در دور نخست اعتراضات به رسمت شناخته بود و برای اصلاحات اقتصادی و سیاسی وارد عمل شد، در دور دوم نیز  اعتراض مسالمت آمیز را حق مردم دانست اما در عین حال از معترضان خواست وضعیت را در خیابان‌ها مدیریت و با گروه‌های سیاسی شبه نظامی مسلحی که به دنبال درگیری و به خشونت کشیدن تجمعات هستند فاصله بگیرند.

در روزهای نخست دور دوم اعتراضات مردمی در عراق نیروهای امنیتی از برخورد قهرآمیز با معترضان اجتناب کردند و حتی بدون حمل سلاح در خیابان‌ها و میادین کنار آنان بودند تا شرایط کنترل شود اما ورود مسلحانه گروه‌های سیاسی شبه نظامی به تجمعات که در ساختار فعلی قدرت عراق سهم ویژه دارند کار را بسیار سخت و پیچیده کرد.

اعضای گروه‌های سیاسی شبه نظامی که با تحریک رهبران شناخته شده خود و بهانه حمایت از معترضان، مسلحانه وارد میدان شدند از حُسن نیت نیروهای امنیتی سوء استفاده کردند و در همان گام نخست و در جریان اعتراضات مردمی، فرصت را برای حمله به مراکز دولتی و مقرهای نظامی از جمله پایگاه‌های بسیج مردمی مهیا کردند.

حمله افراد ناشناس به نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان در شهر کربلا

این شبه نظامیان مسلح در روزهای اخیر چندین مرکز دولتی را در خلال اعتراض آرام شهروندان به آتش کشیدند و به مواضع نیروهای بسیج مردمی هجوم آوردند و تظاهرات مسالمت آمیز معترضان را به درگیری کشاندند و همزمان با حامیان سیاسی خود یک شبه‌کودتا را علیه دولت عراق ترتیب دادند.

گروه‌های سیاسی/شبه‌نظامی که در روزهای اخیر به صورت علنی دست به سلاح برده‌اند و در به وجود آمدن وضعیت فعلی اقتصاد عراق نیز سهم ویژه‌ای دارند، به جای این که از عملکرد افراد فاسد معلوم الحال تحت حمایت خود عذرخواهی و اعلام برائت کنند، راهبرد فرار به جلو را انتخاب کرده‌اند. این گروه‌ها همچنین مظلوم نمایی رسانه ای را کنار گذاشته و نقش اساسی را در به شهادت رساندن یکی از فرماندهان بسیج مردمی عراق که در جنگ با تروریست‌ها فداکاری‌ها کرده بودند، ایفا کردند. در این جنایت وحشیانه و داعش‌وار مشارکت فعال داشتند و ماهیت واقعی خود را برای افکار عمومی آشکار کردند.

گروه‌های سیاسی و افراد شناسنامه‌داری که از خویشتن‌داری و صبر نیروهای امنیتی سوء استفاده کردند، فقط به ادارات، موسسات دولتی و مراکز نظامی آسیب نزدند و حتی به یک یتیم‌خانه در استان بابل رحم نکردند و اموال این مرکز را هم به یغما بردند.

انتقال کودکان از یتیم خانه به مکان امن

دامنه حملات افراد مسلح گروه های سیاسی شبه نظامی شناخته شده به حدی شدید و گسترده بود که به بانک ها و صرافی ها در شهرهای مختلف عراق حمله کردند و وضعیت به سمتی پیش رفت که در برخی مناطق مردم معترض برای جلوگیری از خسارت های بیشتر وارد عمل شدند و از این مراکز محافظت کردند.

در روزهای گذشته معترضان در شهرهای کربلا و نجف با نیروهای امنیتی همکاری کردند و در موارد متعدد تلاش هدفمند افراد مسلح که با حمایت گروه سیاسی مشخص به دنبال درگیری بودند را ناکام گذاشتند. اما در عین حال این افراد به مقرهای گروهای جبهه مقاومت (عصائب اهل حق و بدر)، استانداری و شورای شهر کربلا یورش بردند و این مراکز را به آتش کشیدند و ناامنی هایی را به وجود آوردند.

شب گذشته نیز در حالی که تجمع شماری از معترضان به ویژه دانشجویان معترض به وضعیت اقتصادی در میدان  «التربیه» شهر کربلا وارد چهارمین روز شده بود و به صورت آرام و مسالمت آمیز و بدون هیچ گونه درگیری با نیروهای امنیتی جریان داشت با دخالت همین افراد مسلح به درگیری کشانده شد.

براساس اطلاعات به دست آمده، افراد مسلح معلوم الحال و شناخته شده از تاریکی شب استفاده کردند و به سمت نیروهای امنیتی و معترضان در میدان حمله و وضعیت را متشنج کردند و در برخی مناطق ناامنی هایی را به وجود آوردند. در جریان درگیری های شب گذشته شمار زیادی از نیروهای امنیتی و معترضان (حدود ۲۰۰ تن) زخمی شدند و همچنین تعدادی از افراد مسلح و آشوبگر دستگیر شدند.

به گفته منابع میدانی، نیروهای امنیتی عراق ۳ شب آشوبگری افراد مسلح را در شهر کربلا تحمل و خویشتن‌داری کردند اما در نهایت زمانی که این افراد تلاش کردند آرامش را در میدان التربیه برهم بزنند مجبور به دخالت شدند تا وضعیت از کنترل خارج نشود.

گروه‌هایی که به هر شکل ممکن تلاش می کنند عراق را وارد یک بحران جدید کنند بیانیه‌هایی را هم منتشر کردند و از مردم شهر نجف خواستند علیه مرجعیت نیز وارد عمل شوند و حتی به بیت  «آیت الله سیستانی» حمله کنند که به نتیجه‌ای نرسیدند چرا که درک درستی از اعتقادات جمعیت معترض ندارند.

در روزهای اخیر شماری از شهروندان شهر نجف در برخی از میدان‌های معروف از جمله  «الصدریین و الخلاص»  تجمع و به وضعیت اقتصادی اعتراض کردند و حتی برخی از مواکب حسینی دوباره برپا شدند و به معترضان خدمات‌رسانی کردند اما این مسئله باعث نشد که تجمع کنندگان تحت تاثیر برخی گروه‌های سیاسی قرار گیرند.

در حال حاضر، گروه‌های سیاسی شبه نظامی مسلح که درصدد به زیر کشاندن دولت عراق هستند با ژست‌های رسانه‌ای و صدور بیانیه‌های تحریک‌کننده اصرار دارند در مسیر خشونت گام بردارند و نیروهای امنیتی و به ویژه رزمندگان بسیج مردمی عراق را به یک درگیری تمام عیار بکشانند تا به اهداف خود دست یابند اما دولت با هوشیاری متوجه شده که در این تله گرفتار نشود.

از سویی دیگر دولت و نیروهای امنیتی عراق با وجود فشارهای گسترده خارجی و داخلی برخی جناح های سیاسی و پیچیدگی های خاص تحولات میدانی روزهای گذشته تا حد ممکن تلاش کرده اند با مردم معترض به ویژه در میدان التحریر شهر بغداد درگیر نشوند و وضعیت را مدیریت کنند اما دخالت شبه نظامیان مسلح تحت فرمان یک جریان مشخص و حضور آنان در میان جمعیت کار را تا حدی سخت کرده است.

در مجموع تحولات در عراق به گونه ای پیش می رود که جمعیت قابل توجه معترضان به وضعیت اقتصادی و سیاسی تا حدود زیادی از شبه نظامیان مسلح که از سوی یک گروه شناخته شده حمایت می‌شوند و شبانه به نیروهای امنیتی و مراکز دولتی و نظامی حمله می کنند، قابل تفکیک هستند و همین مسئله باعث شده نیروهای مسلح عراق شماری از این افراد مسلح را که درصدد حمله به مراکز دولتی بودند را دستگیر کنند.

غارت اموال عمومی توسط افراد ناشناس

به گزارش مشرق، دولت عراق تاکنون با شهروندان معترض که به دنبال اصلاحات واقعی اقتصادی و سیاسی هستند همراهی کرده و مانع از برگزاری تجمعات آنان نشده و همزمان برای تغییر وضعیت موجود تلاش عملی می‌کند و از سویی دیگر صبر و خویشتن داری را در مقابل یک جریان که به دنبال ایجاد درگیری است اتخاذ کرده است. اما روند تحولات نشان می‌دهد رهبر این جریان به جای پاسخگو بودن به عملکرد چندین ساله خود همچنان با ابزارها و اهرم‌های سیاسی به تولید و ادامه خشونت‌ها و آشوب‌ها اصرار دارد و زمینه را هم برای سوء استفاده سایر گروه‌های سیاسی شبه نظامی باز کرده است.



منبع؛ مشرق

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار