آخرین اخبار از تحولات در عراق

اگرچه سناریوی برخی دولت های غربی و رژیم‌های مرتجع منطقه برای ایجاد درگیری تمام عیار در عراق به نتیجه ای نرسیده و با شکست روبه رو شده است اما تلاش های آنان با حمایت از برخی جریان ها برای به خشونت کشیدن تجمعات هنوز ادامه دارد.

به گزارش راه شلمچه، روز جمعه (دهم آبان ماه) موضع آیت الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان مبنی بر حمایت هم جانبه از معترضان عراقی و در عین حال تاکید بر برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز و تذکر برای حفظ امنیت و اصل نظام باعث شد وضعیت در عراق به سمت کاهش درگیری ها و برقراری آرامش بیشتر پیش رود.

 

بیانبه مهم بسیج مردمی عراق نیز در حمایت از اعتراضات مسالمت آمیز مردمی هم عامل دیگری بود که به آرام ماندن وضعیت به ویژه در میدان التحریر بغداد کمک فراوانی کرد و درگیری ها را تا حدود زیادی کاهش داد و دلگرمی شهروندان را به دنبال داشت.

 

بسیج مردمی عراق فقط به انتشار بیانیه حمایت از شهروندان اکتفا نکرد و علاوه بر تولید محتوای رسانه‌ای که وحدت آفرین بود، تجهیزات و کادرهای درمانی و خدمات را به مناطق مختلف از جمله میدان التحریر بغداد برای خدمت رسانی به معترضان انتقال داد.

   

     
   حمایت نیروهای بسیج مردمی از معترضان  

  

ازسویی دیگر، عتبه حسینی و عباسیه نیز در شهر کربلا کمک‌های دارویی، غذایی و خدماتی را برای معترضان در مناطق مختلف از جمله میدان التحریر بغداد ارسال کردند و از خواسته‌های به حق آنان برای اصلاحات سیاسی و اقتصادی حمایت کردند و این مسئله از سوی تظاهر کنندگان مورد استقبال قرار گرفت.

 

موضع گیری مرجعیت و بسیج مردمی عراق در مجموع باعث شد، معترضان عراقی تا حدود زیادی صف خود را از گروه هایی که به دنبال آشوب و درگیری بودند جدا کنند و مطالبات اقتصادی و سیاسی را از طریق مسالمت آمیز پیگیر شوند و همین مسئله در کاهش محسوس و چشمگیر آمار کشته ها، زخمی ها و خسارت ها به مراکز دولتی و عمومی نقش ویژه ای داشت.

   

     
   حمایت عتبه های حسینی و عباسی از معترضان  

  

نقش آفرینی مرجعیت و هوشیاری بسیج مردمی البته خشم جبهه غربی - عربی - صهیونیستی را به دنبال داشت چرا که طرح ناامن کردن و ایجاد جنگ داخلی را در عراق تا حدودی زیادی به محاق برد و ناکام گذاشت.

 

 

اگرچه سناریوی برخی دولت های غربی و رژیم‌های مرتجع منطقه برای ایجاد درگیری تمام عیار در عراق به نتیجه ای نرسیده و با شکست روبه رو شده است اما تلاش های آنان با حمایت از برخی جریان ها برای به خشونت کشیدن تجمعات هنوز ادامه دارد.

 

فرقه «صرخی» یکی از جریان هایی به شمار می آید که در روزهای گذشته با کمک ها و پشتیبانی های خارجی تلاش زیادی کرد وضعیت را در شهر کربلا با وجود تظاهرات مسالمت آمیز شهروندان به خشونت بکشاند.

 

براساس اطلاعات به دست آمده، حمله یک شنبه شب به کنسولگری ایران در شهر کربلا نیز از سوی اعضای فرقه «الصرخی» تدارک دیده شده بود و شهروندان و معترضان عراقی در این ناآرامی ها دخالتی نداشتند.

   

     
   حمله عناصر وابسته به فرقه «الصرخی» به کنسولگری ایران در کربلا  

  

فرقه «الصرخی» که یک جریان ضد ایرانی محسوب می شود به صورت علنی و متناوب به مرجعیت عراق به ویژه آیت الله سیستانی حمله می کند و زمانی که گروه تروریستی داعش در سال ۲۰۱۴ به عراق هجوم آورد خواستار مذاکره دولت با تروریست ها شد که خشم مردم را به دنبال داشت.

 

این جریان حدود ۳ هزار نیروهای مسلح تحت فرمان دارد و در سال ۲۰۱۴ و همزمان با حمله داعش درصدد بود بخش هایی از شهر کربلا را به اشغال دربیاورد که دولت مرکزی پیش‌دستی کرد و تحرکات آنان را در نطفه خفه کرد.

 

جماعت موسوم به «یمانی‌ها» نیز یکی دیگر از جریان‌هایی در عراق هستند که از سوی سرویس های اطلاعات دولت های خارجی حمایت مالی می شوند و از شروع اعتراضات مردمی در عراق تلاش زیادی کردن تجمعات آرام را به درگیری و آشوب بکشانند.

   

     
   نفوذ عناصر داعش در میدان «التحریر» بغداد  

  

 عناصر «صرخی، یمانی، بعثی» به همراه اعضای برخی گروه ها و جریان های سیاسی در یک ماه گذشته به صورت هماهنگ، شبانه به مراکز دولتی، عمومی، احزاب و پایگاه های نیروهای مقاومت حمله کردند و خسارت های زیادی را بر جای گذاشتند و اموال سالم باقی مانده را هم به غارت بردند.

 

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، اعضای مسلح این جریان ها همچنان در تجمعات مردمی حضور دارند و علاوه بر شلیک به نیروهای امنیتی، معترضان را هم هدف قرار می دهند و با فتنه انگیری در تلاش هستند تجمعات آرام را به یک درگیری گسترده با نیروهای امنیتی تبدیل کنند.

   

     
   نفوذ عناصر بعثی در میدان «التحریر» بغداد  

  

یک منبع میدانی در گفت وگو با مشرق به جزئیات حمله افراد مسلح به معترضان اشاره کرد و افزود: در برخی از بازه های زمانی که جمعیت معترض از سوی آشوبگران تحریک می شوند، نیروهای امنیتی برای برقراری نظم مجبور به استفاده از گاز اشک آور می‌شوند و در همین زمان افراد مسلح حاضر در جمعیت از فرصت استفاده و از پشت به سمت شهروندان معترض  شلیک می‌کنند.

 

این منبع میدانی با بیان این که شمار زیادی از افراد مسلح در روزهای گذشته شناسایی و دستگیر شده اند، گفت: جریان های بعثی، الصرخی، یمانی و... با صحنه سازی های دقیق درصدد هستند مردم را در مقابل نیروهای امنیتی قرار دهند اما به هدف خود دست نخواهند یافت چرا که نیروهای مسلح در کنار مردم هستند و این مسئله در روزهای اخیر با کاهش چشمگیر درگیری ها به اثبات  رسیده است.

 

وی تصریح کرد: جریان های مسلحی وابسته به جبهه غربی - عربی - صهیونیستی که به دنبال سوء استفاده از تظاهرات آرام مردمی هستند با پیاده نظام رسانه ای خود در فضای مجازی هم شایعه و دروغ پراکنی می کنند.

   

     
   حمله افراد ناشناس به نیروهای امنیتی  

  

روند تحولات میدانی عراق نشان می دهد سناریوی نخست جریان های مسلح وابسته به رژیم های خارجی (آمریکایی ها، سعودی ها، اماراتی ها و صهیونیست ها) برای به آشوب کشیدن تجمعات مسالمت آمیز شهروندان و ایجاد درگیری های گسترده با حمله به مراکز دولتی و معترضان و در نهایت سرنگونی دولت با هوشیاری مرجعیت، بسیج مردمی و توقف تحرکات برخی گروه های سیاسی ناکام مانده و توافقاتی برای پیش بردن روند اصلاحات به دست آمده است.

 

اگرچه در حال حاضر، بخشی از معترضان نافرمانی مدنی را در برخی مناطق برای به نتیجه رساندن اعتراضات در دستور کار قرار داده اند و مشکلاتی هم به وجود آمده است اما در مجموع  تظاهرکنندگان برای برگزاری تجمع مسالمت آمیز به اجماع رسیده اند چرا که خوب می دانند تغییر و اصلاح قانون اساسی و تصویب قانون جدید انتخابات پس از ۱۶ سال ناکار آمدی با افزایش درگیری ها به نتیجه ای نخواهد رسید و فقط وضعیت را بیش از پیش پیچیده می کند.

 

معترضان عراقی به خوبی دریافته اند که تغییر شخص در مقطع فعلی نتیجه ای ندارد و برای رسیدن به خواسته های خود و داشتن یک زندگی نرمال به دنبال اصلاح قانون انتخابات و نوع نظام سیاسی و اداری هستند چرا که اعتقاد دارند نظام پارلمانی فقط به سود احزاب تمام شده و حتی مجلس نمایندگان فعلی را مجلس احزاب خطاب می‌کنند و این مسئله‌ای است که همه گروه های فعال و سهیم در فرآیند و نظام سیاسی عراق پذیرفته اند.

 

برخلاف تبلیغات دروغ برخی جریان های سیاسی فاسد و رسانه های وابسته به رژیم های مرتجع منطقه که درصدد هستند وضعیت فعلی عراق را به ایران نسبت دهند، معترضان به خوبی می دانند که مشکلات امروز نتیجه قانون اساسی است که در سال ۲۰۰۵ با دخالت و نظارت مستقیم آمریکایی ها و بدون توجه به منافع ملی عراق و با در نظر گرفتن منافع احزاب و طوائف تدوین و به خورد مردم داد شد و در حال حاضر بازنگری آن مورد تاکید شهروندان است و نخست وزیر و رئیس جمهور عراق نیز بر این مسئله تاکید کردند.

 

اصلاح قانون انتخابات و احترام به خواسته های شهروندان عراقی موضوعی بود که مرجعیت عالیقدر عراق نیز بر آن تاکید کرد و همین مسئله معترضان را به این نتیجه رساند که مرجعیت در کنار آنان است و از ایجاد ساختار سیاسی مناسب‌تر حمایت می‌کند.

   

     
   میدان «التحریر» بغداد  

  

معترضان عراقی که پشتیبانی مرجعیت را مشاهده کردند به تذکرات در خصوص برگزاری تجمعات مسالمت آمیز توجه بیشتری کردند و به برخی از جریان هایی که به دنبال منحرف کردن تظاهرات آرام و تسویه حساب حزبی بودند اجازه ندادند که سوء استفاده کنند و همین مسئله درگیری ها را تا حدود زیادی کاهش داد.

 

به گزارش مشرق، نیروهای امنیتی و معترضان در روزهای اخیر با رهنمودهای مرجعیت به خوبی موفق شده‌اند اعتراضات را به ویژه در شهر بغداد در مسیر مشخص هدایت کنند و تلاش برخی جریان‌ها را برای تشدید خشونت‌ها خنثی کنند اما روند تحولات نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها، سعودی‌ها، اماراتی‌ها و صهیونیست‌ها بیکار ننشسته‌اند و همچنان برای ایجاد درگیری و بحرانی کردن وضعیت تلاش می‌کنند.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار