آمادگی معاون دادستانی کل کشور در جلسه مجمع خیرین برای ساماندهی آسیب های اجتماعی

 معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور آمادگی خود را جهت همکاری با مجمع خیرین در موضوع ساماندهی آسیب های اجتماعی اعلام نمودند.

به گزارش راه شلمچه، دویست و هفتاد و ششمین جلسه هیئت مدیره مجمع خیرین کشورصبح روز چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ با حضور میهمانانی از دادستانی کل کشور، شورای حل اختلاف، ستاد ملی صبر و سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در دفتر مجمع برگزار شد.

در این جلسه معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور، ضمن بیان مسائل و مشکلات موجود به ویژه در حوزه آسیب های اجتماعی گفت: قوه قضاییه و دادستانی کل کشور آمادگی همه گونه همکاری به ویژه در زمینه رفع موانع حقوقی و تسهیل‌گری در موارد مرتبط با مجامع خیرین و موسسات خیریه را دارد.

ترکی همچنین اشاره‌ای به اقدامات ویژه در دادستانی استان خراسان رضوی با همکاری مجمع خیرین این استان تحت عنوان «شوق زندگی» در زمینه کاهش و پیشگیری از جرم و آسیب های اجتماعی از طریق ارائه کمک و مشاوره‌ی قضایی به نیازمندان دارای پرونده داشتند. 

حبیب‌الله بوربور رییس مجمع خیرین کشور نیز با اشاره به دو طرح «نذر تخصص» و «بانک زمان» که مدت‌هاست دو طرح اصلی «مجمع خیرین کشور» در کنار فعالیت‌های پر شمار دیگر مجمع را تشکیل می دهند، خواستار همکاری دادستانی در جهت رفع موانع اجرایی این دو طرح شدند.


 بوربور همچنین پیشنهاد کردند کارگروهی متشکل از سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، مجمع خیرین کشور و دادستانی کل کشور جهت بررسی و مطالعه در حوزه‌ی شناخت پتانسیل ها و اثرگذاری نهادها و تشکل های اجتماعی اعم از دولتی، حاکمیتی و مردم نهاد تشکیل شود و مقدمات برگزاری همایشی با حضور ایشان را تهیه و با دعوت آنها در این همایش نسبت به دسته بندی مجامع و موسسات خیریه و ماموریت نهادهای حاکمیتی و دولتی و غیردولتی بر اساس موضوع اصلی فعالیت آنها اقدام و بر اساس آن و با مشارکت و مشورت مستقیم تشکل های مردم نهاد با توجه به نیازهای کشور و پتانسیل هر موسسه خیریه یا هر مجمع خیری، تقسیم کار علمی و کاربردی صورت گیرد. 

بوربور افزود کار کارشناسی در این حوزه و در این کارگروه علاوه برآنکه سبب می‌شود تشکل های اجتماعی و مجامع خّیٍری اثرگذار شناخته شوند در همایش مذکور نیز با دعوت از ایشان نظرات این نهادها و تشکل ها اخذ میگردد تا با تفکیک ماموریت ها به شکل تخصصی در حوزه های مختلف با مشارکت و مشاوره‌ی این عزیزان، از موازی کاری ها کاسته و بر هم‌افزایی ها به شکل تخصص‌محور با توجه به توانایی و تخصص هر تشکل و نهاد در راستای انجام ماموریت خود افزوده شود.

این پیشنهاد با استقبال مهمانان و اعضای هیئت مدیره مواجه شد و مقرر گردید ولیئی، معاونت مشارکت های اجتماعی وزارت کشور، در نخستین فرصت و با اولویت مقدمات انجام این مهم را فراهم آورند. 

در بخش دیگر جلسه، محبی رئیس «ستاد ملی صبر» (صلح، بخشایش و رضایت)، ضمن بیان اهداف ایجاد این ستاد خواستار همراهی «مجمع خیرین کشور» با آن در دو حوزه توسعه صلح و سازش با استفاده از ظرفیت های مردمی و اعطای نشان «سفیر صلح» و یا «صلح یار» با این بخش شدند. 

ایشان اعلام آمادگی نمودند در هر مکانی که مجمع تشخیص و معرفی نماید اقدام به ایجاد شعبه شورای حل اختلاف در راستای اهداف مجمع نمایند. همچنین ایشان پیشنهاد همکاری مجمع در توسعه صندوق ملیٍ صلح با هدف توزیع مناسب کمک های مردمی و نیز تلاش در جهت کمک به افراد نیازمند در مراحل اولیه رسیدگی به پرونده های قضایی را به مجمع نمودند. 

در رابطه با این حوزه پرویز زارعی به عنوان نماینده مجمع جهت حضور در ستاد ملی صبر معرفی شدند. 

همچنین مقرر شد با نامه‌ی کتبی و دعوت ستاد از شعب مجمع خیرین در استان ها، نمایندگان شعب مجمع خیرین در استان ها نیز به عضویت ستاد ملی صبر استان خود درآیند. 

همچنین موافقت گردید «داستانی کل کشور» با درخواست مکتوب «مجمع خیرین کشور» نسبت به ایجاد شعبه ویژه رسیدگی به پرونده های قضایی خیرین و موسسات خیریه اقدام نماید.

 عبودی، معاون توسعه منابع «سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر»، با ذکر اقدامات گذشته این سازمان در ایجاد شعب استانی مجمع و مشکلات و موانعی که در این زمینه وجود داشت اعلام آمادگی نمودند که تا پایان سال جاری هر ماه یک شعبه مجمع در استان های باقی مانده ایجاد شود. 

 صادقی دادیار دادسرای «دیوان عالی کشور» نیز با ارائه آماری از رشد آسیب های اجتماعی به ویژه در قشر نوجوان و نیز افراد دارای تحصیلات پایین خواستار توجه بیشتر خیرین و مجمع خیرین کشور به این حوزه و تقویت موسسات فعال در حوزه کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی شدند. 

ایشان جهت تقویت صندوق ملی حمایت از بزه‌دیدگان که خیرین کمی به آن توجه دارند از مجمع خیرین کشور تقاضای همکاری و همفکری نمودند. 

در این جلسه دیگر اعضای هیئت مدیره و مشاوران هیئت مدیره‌‌ی مجمع خیرین کشور نیز درباره‌ی آسیب های اجتماعی و راهکارهای کاهش آن و نقش تشکل های مردم نهاد و حاکمیت، نظرات کارشناسی خود را ارائه کردند.
اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار