آیا زمان کنارگذاشتن سلبریتی‌های سفارتی نرسیده است؟

طنز تلخ ماجرا آنجاست که اغلب این سلبریتی‌ها در صداوسیما هم برنامه دارند و از طرف حاکمیت مورد حمایت قرار می‌گیرند.

به گزارش راه شلمچه، اقدامات هماهنگ سلبریتی‌ها در وقایع اخیر، یک پیام مهم را مخابره می‎‌کرد. سلبریتی‌ها دانسته یا ندانسته از طریق سفارت‌خانه‌ها و ارتباط با عوامل ضدانقلاب پیاده نظام عناصر خارج نشین می‌شوند.

 

اخیرا با هک شدن صفحه شخصی سالومه سیدنیا از مجری‌های شبکه منوتو قسمت دیگری از پازل ارتباط هنرمندان با عناصر ضدانقلاب روشن شده است. میل و اشتیاق هنرمندان به ارتباط با این عناصر از یک سو و دام پهن شده توسط سرویس‌های امنیتی آن‌ور آبی‌ها از سوی دیگر جریان سلبریتی‌ها را بیش از پیش در مقابل حاکمیت قرار داده است.

 

حوادث تلخ آبان‌ماه و سقوط ناگوار هواپیمای اوکراینی باعث شد سلبریتی‎‌ها با قرارگرفتن در یک صف، در بحرانی‌ترین لحظات علیه حاکمیت قد علم کنند. بیانیه‌ی صدای آبان 98 و انصراف از جشنواره فیلم فجر و به قول معروف تحریم جشنواره حاکمیت از واکنش‌های سلبریتی‌ها بود. 

 

البته ماجرا زمانی جالب‌تر شد که عکس تعدادی از هنرمندان در اعتراض به سقوط هواپیمای اوکراینی در دانشگاه امیرکبیر منتشر شد. در همان تجمع اعتراضی بود که بنر عکس سردار شهید قاسم سلیمانی را پاره کردند و سفیر انگلستان خودش وسط معرکه آمده بود و دوش به دوش معترضان اخبار را به بی بی سی مخابره می‌کرد. هدیه تهرانی، رضا دورمیشیان و جعفر پناهی از حاضران در آن تجمع بودند.

 

البته این اولین باری نبود که سلبریتی‌ها با سفیر انگلستان دیدار می‌کردند. سفارت‌خانه‌ها همیشه علاقمند به ارتباط‌گیری وسیع با هنرمندان بودند و هستند. سفارت انگلستان هم به بهانه‌های مختلف، از ضیافت جشن تولد ملکه گرفته تا مراسم افطار بارها طیف گسترده‌ای از سلبریتی‌ها را به سفارت‌خانه دعوت کرده بود. 

 

البته اینکه مراد سفارتخانه‌ها برای نزدیکی با سلبریتی‌ها چیست مشخص و واضح است. سلبریتی‌ها دارای محبوبیت گسترده‌ای میان مردم هستند و فضای مجازی اجازه ارتباط نزدیک و لحظه‌ای سلبریتی‌ها با هوادارانشان را می‌دهد. این بهترین ایده ممکن برای تاثیرگذاری روی قشر وسیعی از مردم ایران است و سفارتخانه‌ها به این راحتی از این لقمه‌ی چرب نمی‌گذرند.

 

چندی پیش بود که غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه خبر از دستگیری یک جاسوس فرهنگی داد. ارس امیری دختر دانشجویی بود که وظیفه‌اش ارتباط‌گیری وسیع با سلبریتی‌ها بود. اسماعیلی در خصوص پروندۀ ارس امیری شهروند دو تابعیتی ایرانی بریتانیایی گفته بود: 

«یک ماه قبل، خبری در ارتباط با یکی از عناصر وابسته به انگلیس که حکمش قطعی شده بود، اعلام شد؛ این فرد ارس امیری بود که به واسطۀ ارتباط با بریتیش کانسیل (شورای فرهنگی بریتانیا) و نفوذ فرهنگی در جامعه از طریق هنر و اقدامات وسیعی که انجام می داد، مورد شناسایی قرار گرفت و به ١٠ سال حبس و دو سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده است که این حکم در دادگاه به قطعیت رسیده و وی اکنون در حال تحمل محکومیت است»

 

بعد از اعلام محکومیت ارس امیری بیش از 350 فعال اجتماعی و سلبریتی در نامه‌ای از سران سه قوا خواستند که او را آزاد کنند. یکی از آن سلبریتی‎ها هدیه تهرانی بود.

 

البته فقط سفارت انگلستان نبود که به دنبال جذب سلبریتی‌ها بود، سفارت فرانسه نیز با دعوت از هنرمندان به بهانه‌های مختلف به دنبال همین مسئله است. اعطای نشان شوالیه توسط سفارت فرانسه هر از گاهی سلبریتی‌ها را به آنجا می‌کشاند. 

 

یکی دیگر از مسائلی که باعث نزدیکی سلبریتی‌ها به دشمنان ایران می‌شود دوتابعیتی بودن آنان و احتمال زندگی در یک کشور دیگر است. اغلب سلبریتی‌ها یا دو تابعیتی هستند و یا برای فرزندانشان تابعیت کشور دیگری را می‌گیرند. زندگی در کشوری غیر از ایران هزینه‌هایی هم دارد و کشور میزبان محض رضا خدا درب‌های کشورش را رو به آنان باز نمی‌کند. 

 

سلبریتی‌ها برای تضمین زندگی آرام در کشورهای خارجی باید بیشتر مطیع آنان باشند تا کشور مادری‌شان. برای مثال باران کوثری که چندی پیش تصویر پاسپورت امریکایی‌اش در فضای مجازی دست به دست می‌شد برای اینکه تابعیت امریکا را بگیرد قول داده که به هنگام جنگ زیر پرچم ایالات متحده بجنگد نه کشور مادری‌اش.

 

بخشی از متن سوگند شهروندی ایالات متحده که شخص را ملزوم به رعایت آن می‌کند: «بدینوسیله سوگند می‌خورم کلا و تمامی وفاداری خود به هر پادشاه یا دولتمرد و دولت و حکومت و مملکتی که تاکنون شهروند آن بوده‌ام را طرد کرده! در برابر کلیه دشمنان داخلی و خارجی به دفاع و حمایت از قانون اساسی و قوانین ایالات متحده آمریکا پرداخته و به آن ایمان و وفاداری واقعی بورزم! هنگامی که قانوناً لازم باشد برای دفاع از ایالات متحده تفنگ به دست خواهم گرفت! من این تعهد را آزادانه و بدون هیچگونه تحفظ یا نیت طفره روی می‌پذیرم. خداوندا به من کمک کن.»

 

سلبریتی‌ها امروز در ایران تبدیل به ارتش سری سفارتخانه‌ها شده‌اند، با عناصرشان ارتباط می‌گیرند، از آنها خط می‌گیرند و به صورت هماهنگ علیه حاکمیت مواضع وقیحانه می‌گیرند. طنز تلخ ماجرا آنجاست که اغلب این سلبریتی‌ها در صداوسیما هم برنامه دارند و از طرف حاکمیت مورد حمایت قرار می‌گیرند. باید از مدیران صداوسیما و ارشاد جمهوری اسلامی پرسید تا کی می‌خواهید با حمایت از سلبریتی‌هایی که شمشیرشان را برای حکومت از رو بسته‌اند امتیاز قائل شوید؟ آیا زمان کنارگذاشتن سلبریتی‌های سفارتی نرسیده است؟



منبع؛ رجانیوز

 

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار