تقابل یحیی با فرهاد برای پیروزی؛

احتیاط بی احتیاط، فقط حمله

دربی ۹۶ می‌تواند یکی از جذاب‌ترین و خاطره‌انگیزترین مصاف‌های دو تیم سرخابی پایتخت طی سال‌های اخیر باشد، چراکه تساوی در این دیدار معنایی ندارد و همین مسئله می‌تواند بساط احتیاط را برچیده و نمایشی هجومی و جذاب را از دو تیم به دنبال داشته باشد.

به گزارش راه شلمچه، مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های جام حذفـــی فوتبال ایران امروز با برگزاری سه دیدار پرسپولیس – استقلال، گل‌گهر سیرجان – آلومینیوم اراک و همچنین فولاد – سپاهان آغاز می‌شود که همه نگاه‌ها در این مرحله از رقابت‌های حذفی کشور به دربی سرخابی‌های پایتخت است. مرحله‌ای که دوم تیرماه با مصاف ملوان- خیبرخرم آباد پرونده‌اش بسته می‌شود.

دربی ۹۶ می‌تواند یکی از جذاب‌ترین و خاطره‌انگیزترین مصاف‌های دو تیم سرخابی پایتخت طی سال‌های اخیر باشد، چراکه با توجه به تک‌حذفی بودن مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی تساوی در این دیدار معنایی ندارد و یکی از دو تیم باید برنده از میدان خارج شود و همین مسئله می‌تواند بساط احتیاط را برچیده و نمایشی هجومی و جذاب را از دو تیم به دنبال داشته باشد.

صدرنشین رقابت‌های لیگ برتر و اصلی‌ترین مدعی قهرمانی این فصل که به دنبال بالا بردن جام پنجم است، بعد از پشت سر گذاشتن دو تیم لیگ دومی مس نوین کرمان و شاهین بندر عامری در یک‌چهارم نهایی با استقلالی رو‌در‌رو می‌شود که مسیر سخت‌تری نسبت به سرخپوشان داشته و دو تیم لیگ برتری پیکان و ذوب‌آهن را برای رسیدن به این مرحله پشت سر گذاشته است. اما آمار و ارقام نشان از موفقیت پرسپولیس در دربی‌های تیرماه دارد، به طوری که از چهار مصاف دو تیم در تیرماه پرسپولیس سه مرتبه پیروز میدان بوده و یک بازی نیز با تساوی به پایان رسیده است. با این وجود فینالیست فصل گذشته که در آخرین دربی که اردیبهشت‌ماه و در خلال رقابت‌های لیگ برتر برگزار شد نتیجه را به سرخپوشان واگذار کرد حالا به دنبال جبران مافات است و کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا از رقابت‌های حذفی که مسیری کوتاه‌تر است.

تیم سوم جدول برای بازی حساس امروز با پرسپولیس، وریا غفوری کاپیتان خود را بعد از هفته‌ها مصدومیت به همراه دارد و علاوه بر او، قایدی نیز برگ برنده مجیدی برای رسیدن به سه امتیاز این بازی محسوب می‌شود، خصوصاً که در آن سوی میدان سرخپوشان عیسی آل‌کثیر گلزن مطرح خود را که در دربی قبلی نیز دروازه استقلال را گشود به دلیل مصدومیت به همراه ندارند. اما آنچه در آستانه دربی ۹۶ مجیدی را نگران کرده درگیری‌های داخلی استقلال است که اگرچه به نظر می‌رسد آتش آن فروکش کرده، اما همچنان عاملی تهدید‌کننده برای موفقیت‌های این تیم در بازی‌های باقیمانده لیگ حذفی و رقابت‌های لیگ است، آن هم در شرایطی که پرسپولیس با پرداخت درصدی از قرارداد بازیکنانش در آستانه دربی آن‌ها را به لحاظ مالی و همچنین روحی روانی شارژ کرده تا با روحیه‌ای مضاعف به مصاف آبی‌پوشان پایتخت بروند.

سوت این دیدار حساس را علیرضا فغانی، داور بین‌المللی و برجسته ایران که مدتی است در استرالیا قضاوت می‌کند به صدا درمی‌آورد. داوری که دو روز پیش وارد ایران شد و بعد از آنکه عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال از حضور او در دیدار‌های هفته‌های پایانی لیگ و جام حذفی خبر داده بود برای قضاوت دربی ۹۶ انتخاب شد. فغانی بعد از انتخابش برای قضاوت مصاف سرخابی‌های پایتخت تأکید کرد که حواشی اخیر دو تیم را دنبال نکرده است، اما شناخت خوبی از پرسپولیس و استقلال دارد و مشکلی بابت قضاوت این بازی ندارد: «برای نخستین بار است که در ایران در ورزشگاه خالی از جمعیت سوت می‌زنم. عدم حضور تماشاگران اتفاق خوبی نیست، اما مهم سلامتی است. کاری به حواشی دو تیم ندارم و قضاوت خودم را که در چارچوب خاصی است انجام می‌دهم و امیدوارم همه یک بازی زیبا و قابل قبول را شاهد باشند.».

اما آنچه این روز‌ها ذهن فوتبال‌دوستان را درگیر خود کرده حاشیه‌های قبل از دربی و بیانیه‌هایی است که دو تیم علیه یکدیگر منتشر می‌کنند. اتفاقات تأسف‌باری که بعد از فینال کوپا‌آمه‌ریکا و رفتار قابل تحسین مسی، تیته و نیمار بیش از هر زمان دیگری به چشم آمد. اینکه چطور تیم برنده برای تیم بازنده تونل قهرمانی می‌زند و تیم بازنده به مسی برای کسب افتخار قهرمانی با تیم کشورش تبریک می‌گوید و چگونه سرمربی آرژانتین به جای حضور در حلقه شادی شاگردانش به سمت نیمار می‌رود برای تسکین او، اما در ایران قبل از دربی شاهد برخوردها، رفتار و گفتاری هستیم که حتی از سوی پیشکسوتان و هواداران دو تیم هم قابل نکوهش است و مورد انتقاد قرار می‌گیرد. در حالی که دربی پرسپولیس و استقلال هم می‌تواند یک جنگ تمام‌عیار درون مستطیل سبز باشد و رفتاری تحسین‌برانگیز خارج از میدان نبرد، اما چگونه است که قبل از به صدا درآمدن سوت بازی تنش‌های آن جنجال‌برانگیز شده است!

در سایر دیدار‌های امروز، گل‌گهر و آلومینیوم اراک ساعت ۲۰:۳۰ در سیرجان به مصاف هم می‌روند و فولاد هم ساعت ۲۱:۳۰ از سپاهان پذیرایی می‌کند.
جام حذفی کوتاه‌ترین راه است برای رسیدن به لیگ قهرمانان آسیا. البته سپاهان با حضور در رده دوم جدول شانس بیشتری دارد برای کسب سهمیه، اما رسیدن به این مهم برای فولادی‌هایی که حالا در رده چهارم جدول حضور دارند سخت‌تر است، به همین دلیل موفقیت در جام حذفی برای نکونام اهمیت بسیاری دارد. با وجود این گرفتن امتیاز از یاران نویدکیا که یکی از مدعیان قهرمانی این فصل هستند کار ساده‌ای نیست و این می‌تواند زمینه‌ساز ارائه یک بازی جذاب از تیم مربیان جوانی باشد که عملکرد قابل قبول و خوبی داشته‌اند.
مصاف گل‌گهر سیرجان و آلومینیم اراک نیز یکی دیگر از مصاف‌های جذاب مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی است. مصاف دوباره یاران قلعه‌نویی و شاگردان منصوریان که چندی پیش در رقابت‌های لیگ مقابل هم قرار گرفتند و سه امتیاز آن نیز به جیب گل‌گهر رفت. پیروزی که البته منصوریان آن را ناشی از مهربانی داور با تیم قلعه‌نویی خواند و حالا بعد از اتفاقاتی که دو تیم چندی پیش پشت سر گذاشتند یک‌بار دیگر گل‌گهر و آلومینیوم مقابل هم قرار می‌گیرند و باید دید این‌بار کدام یک پیروز میدان می‌شود.

         


                                

منبع: روزنامه جوان

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار