اختتامیه جشنواره شعر استانی سردار شهید سعیدی برگزار شد

جشنواره استانی شعر «فرمانده محبوب» ویژه بزرگداشت سردار شهید محمدجعفر سعیدی شهید شاخص استان بوشهر در سال ۱۴۰۲ همزمان با شب عید سعید غدیر خم با حضور خانواده معظم شهید ، شاعران برگزیده آیینی و مسئولین  شهرستان و استان در روستای اِحشام‌ قائدها (زادگاه شهید ) برگزار شد.

به گزارش راه شلمچه از بوشهر، در این مراسم فرمانده سپاه امام رضا(ع) شهرستان دشتی، ضمن تبریک شب عید غدیر خم گفت: خداوند را شاکر و سپاسگزاریم که حیات ما را در زمانه ای قرار داد که پرچم ولایت امیر المومنین(علیه‌السلام) را در این سرزمین برافراشته است. 

سرهنگ زارعی تبار با اشاره به جایگاه عظیم  شهدا عنوان کرد: مایه بسی سعادت و توفیق است که خداوند ما را در مسیر شهدایی والا مقام قرار داد که بالاترین سرمایه‌ یعنی جان گرامی‌شان را تقدیم انقلاب و نظام اسلامی کردند. 

ایشان با معرفی شهید شاخص سال استان بوشهر عنوان کرد: سردار شهید سعیدی شخصیت یگانه و ممتازی بود که در دیانت، تواضع ، ادب ، فرماندهی و اخلاص و شجاعت زبانزد عام و خاص بود. 

وی با تاکید بر اهمیت شعر و هنر در معرفی شهدا اضافه گفت: در مورد ابعاد مختلف شخصیت این شهید والامقام، می‌شود شعرها سرود و کتاب‌ها نوشت و ساعت‌ها سخنرانی کرد؛ شاعران آیینی استان بوشهر در این رویداد بزرگ به تعبیر مقام معظم رهبری « جهاد تبیین» را رقم زدند. 

سرهنگ زارعی تبار افزود: شهید سعیدی از  ستارگان پرفروغ این سرزمین بود که برای برافراشتن پرچمی که در غدیر بالا رفت، تا پای جان رفت و نامش را برای همیشه جاودانه کرد.

 وی تصریح کرد: شهدا در وصیت نامه هایشان ما را به ولایت و اطاعت محض از ولی امر زمان توصیه کردند؛ دشمن هم خوب می‌داند شاخص و محور و  عمود کجاست. الحمدلله مردم ما همیشه پشت سر ولایت بوده و چراغ را روشن نگه داشته اند.

در ادامه این اختتامیه، دبیر جشنواره شعر «فرمانده محبوب» با ترسیم اهداف این رویداد ادبی گفت: جشنواره با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ، تبین ارزش‌های اصیل انقلاب و نکوداشت سردار شهید محمد جعفر سعیدی برگزار شده است.

 غلامرضا ابراهیمی افزود: زبان شعر در ترسیم و تبین یک رویداد یا شخصیت متعالی زیباترین ، اثرگذارترین و در عین حال میان‌بُرد‌ترین راه است؛ در واقع به تعبیر مقام معظم رهبری «شعر سرمایه ملی است» که باید آن را قدر دانست و در صدر نشاند. 

وی اضافه کرد: جشنواره استانی «فرمانده محبوب » نهالی نورسته بود در مدت کمتر از دو ماه، با همراهی شایسته و خجسته شاعران متعهد و انقلابی سرزمین نخل و آفتاب و دریا ، به درختی بالنده و تناور و سایه‌گستر تبدیل شد. 

ابراهیمی تصریح کرد: با استقبال گسترده و چشمگیر کاروان شعر آیینی استان بوشهر با استقبال گسترده از این جشنواره حدود ۲۰۰ اثر از ۹۰ شاعر آیینی استان بوشهر در حوزه کلاسیک، آزاد، گویشی و نوجوان توسط دبیرخانه دریافت شد که بیشترین استقبال به ترتیب از شهرستان دشتی، بوشهر، حدود ۲۰۰ اثر از ۹۰ شاعر در حوزه کلاسیک، آزاد، شعر گویشی و کودک و نوجوان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد؛ که بیشترین استقبال به ترتیب از شهرستان دشتی، بوشهر، گناوه، دیر، دیلم، دشتستان و تنگستان بود.

 نماینده هیات داوران با «قرائت بیانیه» ابراز کرد: ادبیات بعنوان عالی‌ترین شکل بیان، زبان جان و آیینه روح انسان است؛ شعر صیقل دهنده روان و احساسات نابی است که با تبلور در هیات کلمه ، روح انسان را مجاب می‌کند. 

در بخشی دیگر از این مراسم غلامحسین دریانورد نماینده هیات داوران گفت: این جشنواره از گام‌های بلند، عمیق و اثرگذاری بود که در حافظه ی جمعی باورهای دینی و اهالی ادبیات به ودیعه و یادگار خواهند ماند.

وی داوران کار ستاد بزرگداشت سردار شهید سعیدی و دبیر جشنواره را قابل ستایش دانست و گفت: داوری اشعار با حذف نام خانوادگی و «کد ویژه‌» در سه مرحله مقدماتی، مرحله اول و نهایی برگزار شد که بعد از راهیابی ۳۰ نفر به مرحله نهایی، تعدادی معدود براساس« فرم ویژه داوری»، حایز رتبه اول تا سوم و عناوین برگزیده و شایسته قابل تقدیر شمرد.  

دریانورد خاطرنشان کرد: از دیدگاه هیات داوران ،تمامی شاعرانی که با زلال اندیشه و  جان آگاه و توسل به ساحت فرهنگ و ایثار شهادت علی‌الخصوص( مروارید جزیره سهیل) فرمانده محبوب نسل جوان سردار شهید سعیدی، در این جشنواره شرکت کرده‌اند، «برگزیده جشنواره» اند و صله کارشان را از از دستان باکفایت (اهل‌بیت علیهم‌السلام) شهیدان دریافت می‌دارند.  

در پایان برگزیدگان نهایی جشنواره به شرح زیر معرفی شدند: حیدر منصوری ( از آبدان)، فخرالسادات تقی‌زاده ( از بوشهر ) و مازیار اسدی( از  خورموج) به ترتیب مقام اول تا سوم جشنواره را کسب کردند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار