اربعین پیمایی رسانه ملی در تراز جهاد تبیین

صدا و سیما در راستای ایفای رسالت مرجعیت رسانه‌ای خویش، بزرگترین رسالتش را روایت اول پیاده روی اربعین دانسته و ابهام زدایی از فضا‌های غیرواقعی و دشمن ساخته را در دستور کار قرار می‌دهد.

راه شلمچه- هادی ابراهیمی کیاپی عضو هیئت علمی دانشگاه در یادداشتی نوشت: بایکوت هدفمند و هماهنگ اربعین توسط رسانه‌های استکباری در پنج سال گذشته، نشان از اهمیت زیاد و روزافزون پدیده نوظهور پیاده روی ده‌ها میلیونی و فراملیتی اربعین دارد که بیگانگان و معاندان با چنین استراتژی و بعد هم با تغییر نسبی استراتژی و روی آوردن به انعکاس محدود و‌ معدود توأم با تحریف و تخریب، آژیر خطر آن را به صدا در آورده و اعلام کردند که پدیده توسعه یافته و غنی شده پیاده روی اربعین که نوعی لبیک یا حسین به نهضت عاشوراست، برایشان تهدید و مقدمه پذیرش آسیب‌های فراوان است.

رسانه ملی در تقابل با چنین بایکوت سرکوبگرانه خبری، با استعانت از مکتب روشنگری حضرت زینب (س) بعنوان مبتکر پیاده روی اهل بیت (س) در اربعین اول، عزم خویش را برای رهانیدن اربعین از حصار انحصاری محاصره شبکه های خبری بیگانه جزم کرده و با بکارگیری ابزار تأثیرگذار و تخصصی و حرفه ای، به جهانی شدن آن متمرکز شد.

سختی کار رسانه ملی از آنجایی جدی‌تر شد که می‌بایست همزمان و همراه با خنثی سازی استراتژی بایکوت و تحریف و تخریب رسانه‌های غول پیکر بیگانه و معاند، با انعکاس گسترده و لاینقطع پیام پیاده روی اربعین به افکار عمومی جهان، مبادرت به فرهنگ سازی اربعینی شامل ولایت محوری، دین محوری، عدالت خواهی، استکبارستیزی، سختی پذیری، مقاومت ورزی، وحدت گرایی، ارزش گرایی، ناهنجارستیزی، بصیرت افزایی، تمرکزگرایی، شجاعت ورزی، شهادت طلبی. ایثارگری و بیدارگری، به تجلی در آورد.

به درستی می‌توان نقش آفرینی رسانه‌ای در خط مقدم جبهه اربعین را مصداق اعظم جهاد تبیین نام نهاد که طی آن، نظام جمهوری اسلامی ایران علیرغم همه تهدید‌ها و تحریم‌ها و تخریب‌ها و محاصره‌ها و فتنه‌ها و دسیسه‌ها و ترور‌ها و در یک کلام جنگ‌های ترکیبی و شناختی، نه تنها منزوی و مهجور نشده و از پا ننشسته و از رمق نیفتاده است، بلکه فراتر از یک مقاومت ملی، پیاده روی عظیم اربعینی را با مشارکت ملت‌ها بخصوص ملت‌های اسلامی منطقه اعم از ملت‌های عراق، ایران، افغانستان، پاکستان، لبنان، سوریه و سایر بلاد غیراسلامی، طراحی کرده که حتی فراتر از اجتماعات سالانه حج، بزرگترین جلوه و جبهه بین المللی را بنام عراق و بکام ایران رقم زده و طبعا” و قطعا” پذیرش این ابرپدیده‌ی قرن از سوی ابررسانه‌های پروپاگاندایی، به مفهوم پذیرش رسمی شکست پروژه‌های استکباری شامل تحریم‌های فلج کننده، فتنه‌های گسترده، تخریب‌های دیپلماسی، نبرد‌های رسانه ای، جنگ‌های ترکیبی و شناختی، فتنه‌های اجتماعی، اغتشاشات خیابانی و نیز ترور‌ها و انفجار‌های تروریستی تلقی شده و این واقعیت پذیری اصلا” در متد عملیاتی ابرقدرت‌ها وجود ندارد!

از این رو، رسانه‌های غول پیکر غربی و پادو‌های مجازی غرب در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی علیرغم ناامیدی از استیلای مدیریتی و خبری بر آن، سه استراتژی فوق را در خصوص پیاده روی عظیم اربعین پیشه کردند:
۱-بایکوت و بی اعتنایی محض به این این پدیده بزرگ و خبرساز جهانی و همزمان اولویت بخشی به سایر حوادث جهت پرت کردن حواس‌ها در روند تمرکززدایی از توجه رسانه‌ها به اربعین

۲-تخریب این حرکت اجتماعی خیزش آفرین و وحدت بخش از زوایای مختلف از جمله ادعای هزینه‌های کلان، اختلافات ملتها، فشار دولتها، شایعات بی ربط مثل معرفی ایران به عنوان قطع کننده آب شرب عراق در حالیکه آب عراق از سمت ترکیه تأمین می‌شود!

۳-تحریف اربعین با بلدسازی حاشیه‌ها و اتتشار و پردازش شایعات و تزریق شبهات و نیز دامن زدن به اختلافات گذشته و استفاده از روش پروپاگاندایی جهت القاء اهداف رسانه‌ای و بهره وری از صنعت فتوشاپ و سایر شگرد‌های رسانه برای جاانداختن خبر‌ها و تحلیل‌های کذب و غیرواقع و سوژه‌های خاص

صدا و سیما در راستای ایفای رسالت مرجعیت رسانه‌ای خویش، در وسط میدان مستقر شده و بزرگترین رسالتش را روایت اول پیاده روی اربعین دانسته و در ذیل این رسالت، روشنگری و ابهام زدایی از فضا‌های غیرواقعی و دشمن ساخته را نیز در دستور کار قرار می‌دهد.

برای درک هر چه بیشتر مصاف میدانی رسانه ملی با ابررسانه‌های بین المللی کافی است که به برخی از رئوس خبرسازی‌های معاندانه آن‌ها اشاره شود:
۱-ممانعت موکب داران عراقی از پخت و پز غذا‌ها توسط موکب داران ایرانی در حالیکه مدیریت عتبه‌ی کربلا برای رعایت مسائل ایمنی، پخت و پز در اطراف حرم را برای همه موکب داران اعم از عراقی و ایرانی ممنوع اعلام کرده است.
۲-قطع آب آشامیدنی عراق توسط ایران در حالیکه آب شرب عراق از سرچشمه‌های ترکیه تأمین می‌شود!
۳-تحت فشار قراردادن دولت عراق از سوی دولت ایران در خصوص برق و گاز و ... که ربطی به اربعین ندارند.
۴-تخریب زیرساخت‌های اقلیم کردستان توسط ایران به بهانه مقابله با تروریسم که ربطی به اربعین ندارد
۵-سوء استفاده ایران از میهمان نوازی عراقی‌ها و تحمیل هزینه‌های سنگین بر آن‌ها که این شایعه با شایعه‌ای دیگر تضاد ماهوی و تعارض جدی دارد!
۶-اثر منفی پیاده روی بیش از یکماه اربعین بر اقتصاد، توسعه و مدیریت کلان کشور عراق
۷-هل دادن عراق توسط ایران و وارد کردن عراق به مصافی ناخواسته با غرب
۸-هدیه ۲۳ میلیون تومانی ایران به هر زائر پاکستانی و قرض گرفتن حضور سایر ملت‌ها در پیاده روی اربعین
۹-فتح موکبی عراق توسط ایرانی‌ها در حالیکه موکب‌های ایرانی‌ها ۳۰۰۰ مورد و موکب‌های عراقی ۷۰۰۰ مورد بود!
۱۰-انتقال ۳۰ هزارتن غذا از بیت المال ابران به عراق در حالیکه در این موارد موکب داران ایرانی از ظرفیت خیر‌ها و کمک‌های بخش خصوصی استفاده کرده اند!
۱۱-عدم استقبال امسال ایرانی‌ها از پیاده روی اربعین به انگیزه ایجاد استیصال در اذهان عمومی در حالیکه حضور امسال ایرانی‌ها در این نهضت بزرگ اجتماعی نسبت همه سال‌های گذشته رکورد زده است!
۱۲-شگرد‌های فیلمبرداری ایرانی‌ها برای بیشتر نشان دادن حضور ایرانی‌ها در پیاده روی اربعین
۱۳-پرداخت ۵/۵ میلیون به فرودگاه نجف بابت هر زائر ایرانی در حالیکه اینگونه پرداخت‌ها تبعیت از نرخ گذاری خدمات فرودگاهی در تمام فرودگاه‌های جهان
۱۴-تصادفات سریالی مرگبار ایرانی‌ها در عراق، تجلی خشم شهروندان عراق علیه ایرانی‌ها در حالیکه در این تصادفات هیچ حرکت تروریستی ثبت نشده است.

همه این‌ها نشان می‌دهد که کنترل و مهار اربعین از دست آن‌ها خارج شده و تلاش‌های مذبوحانه آن‌ها نشانه پیروزی استراتژی اربعینی ما بوده است که رسانه ملی در متن این استراتژی، آقایی کرده و می‌کند!

رسانه ملی با پخش همزمان ۱۵ نقطه از این پیاده روی عظیم بصورت زنده، با ده‌ها عنوان برنامه اربعینی در شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی اعم از برون مرزی و داخلی، با برنام‌های پردازشی، با شکار چهره‌های خاص حاضر در این پیاده روی اعم از چهره‌های علمی، فنی، هنری، ورزشی، رسانه ای، مداحی و غیره، ذائقه سازی و فرهنگ سازی کرده و در غنی سازی مفهومی این واقعیت انکارناپذیر عینی، کاری کرد کارستان و این‌ها را در شرایطی انجام داده که اولا” امکانات کافی در اختیار نبوده و نیست و ثانیا” در فضای رقابتی با شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی، بشدت تخریب می‌شد!

برای هم اندیشی با رسانه ملی، باید همسنگری با رسانه ملی را نیز تجربه کرد و در فراز و فرود مسیر‌های صعب العبور، رسانه ملی را همراهی و مشایعت نمود!

باید بپذیریم که جنگ میدانی را طرفی می‌برد و پیروز می‌شود که در مصاف رسانه‌ای حرف برتر را زده و مخاطب بیشتری را بخود تخصیص دهد!

رسانه ملی که در شایعات و شبهات همواره متهم به بی مخاطبی و یا قلت مخاطب بوده و منزوی معرفی می‌شد، در عملکرد اربعینی خود به این شایعات پاسخ عملی داده و نشان داد که رسانه ملی، رسانه همیشه برتر داخلی و دارای قدرت مرجعیت رسانه‌ای است و سنگ زدن بچه گانه به قطار‌های پیشرفت، نشانه حقد و درماندگی و حسدی است که در مخیله رسانه گردانان حرفه‌ای گنجانده شده است.

رسانه ملی به شرح موارد ذیل، با تخصیص برخی چهره‌ها و شبکه‌ها و ابزار و امکانات و تجهیزات، اربعین را معرفی و فراگیر کرده است:
۱-انعکاس لحظه به لحظه و عمود به عمود پیاده روی اربعین از دورترین شهر‌ها تا کربلای معلی
۲-انعکاس پیوسته صدای مردم و تهییج مخاطبان
۳-همزمانی روایت مذهبی و سیاسی از پیاده روی اربعین
۴-ثبت حماسه‌های محیرالعقول از کیفیت حضور عاشقان اباعبدالله الحسین اعم از ناتوانان و ناقصان جسمی و سایر حضور‌های پرمشقت و اراده محور
۵-تولید برنامه‌های کارشناس محور
۶-تولید مستند روایی‌های خاص
۷-ارائه گزارشات خاص
۸-انجام مصاحبه‌های خاص
۹-انعکاس همزمان مراسم و برنامه‌های اربعین در داخل کشور و کشور عراق
۱۰-پخش زنده و غیرزنده روضه‌ها و مداحی‌ها و تعزیه‌ها و شب شعر‌ها
۱۱-بکارگیری چهره‌های موجه در معرفی آئین‌ها و سنت‌ها و …
۱۲-مقدمه چینی برای آماده کردن جامعه جهت بهره برداری جامع از اربعین
۱۳-راه اندازی رادیو اربعین و پخش زنده و کمک به حل مشکلات مسیر
۱۴-پیگیری جدی مشکلات مردم در خروج از مرزها، در خدمات دهی‌های حمل و نقلی، معرفی موانع و انعکاس راه حل‌ها و…

بنابراین با توجه به این حجم بالای هجمه‌های رسانه‌های هجوگو، رسانه ملی را می‌توان یکی از ارکان رکین برگزاری مناسک نوپای پیاده روی ده‌ها میلیونی اربعین دانست که با ظرفیت افرایی و دانایی محوری و نیز شبهه زدایی، اربعین ناب و تحریف نشده‌ای را به افکار عمومی اهدا کرد.

استکبار جهانی که روزی با کشتار حجاج، مانع از شکل گیری حج ابراهیمی با محوریت برائت از مشرکین شده بود، امروز به وضوح دریافت که از ظرفیت زیارت اربعین و مقدمه پیاده روی زائران از از نجف تا کربلا غافل مانده و در طرفةالعینی، با یک اربعین بزرگ با پتانسیل جمعیتی ۳۰ میلیون نفری که برای سال بعد تا ۵۰ میلیون نفر هم پیش بینی شده، مواجه است و کاری هم نمی‌تواند بکند!

در فراز پایانی تأکید می‌کنم که به هر حال جبهه فراگیر و پیام محور اربعین، بدون پیوستار رسانه‌ای با محوریت رسانه ملی، هرگز با این حجم، سرعت و کیفیت نمی‌توانست به جلوه در آید و قطعا نقش رسانه ملی کلیدی بوده و استمرار این نهضت، مستلزم استمرار حضور و نقش آفرینی‌های پرتنوع رسانه ملی در وجب به وجب و لحظه به لحظه این واقعه عظیم است که حقیر آن را از الطاف خفیه الهی دانسته که می‌توان به عنوان معجزه قرن از آن یاد کرد


رسانه ملی، با همه عناوین و نقش درشتش در قرارگاه رسانه‌ای نظام و فرماندهی خبری در جبهه‌های جهاد تبیین، سرباز فرهنگی نظام و ولایت بوده و محور انگیزه هایش، خدمت به مردم و جلب رضای الهی است و دانه دانه محصولات تولیدی اش، به مثابه یک عمل صالح و جلوه خلوص، عبادت معناگرای رسانه ایست که در سطوح مختلف، با میدان داری مجریان توانمند، بازیگران هنرمند، گزارشگران موفق، نویسندگان زبردست، کارگردانان جامع نگر، تهیه کنندگان متعهد و مرضی رضای خداوند قرار می‌گیرد.


در پایان اضافه می‌کنم که رسانه ملی در جریان نهضت پیاده روی عظیم اربعین، همزمان هم سخنگو، هم تدوین گر، هم روشنگر و هم کمک کار بوده و در مواقع و مواضعی حتی فراتر از رسانه عمل کرده و در بسیاری از موارد در نقش ارائه الگو، ارائه راه حل و ارائه سبک متجلی شده و دستیار نظام و مقامات آن می‌شود و حفظ این جایگاه، نیازمند رشد مداوم حرفه ای، مراقبت از صحت و ارزش تولیدات رسانه ای، حضور در سطوح بالا، درک درست ضرورت‌ها و استقبال از مأموریت‌های سخت و ... و مهمتر از همه التزام عملی و فکری به ولایت مطلقه فقیه است که همواره محتمل است در تله‌های فتنه‌های آخرالزمانی، شاهد ریزش‌ها و چالش‌های جدید هم باشیم.


پیاده روی عظیم اربعین، ماحصل خون دل خوردن‌ها و خون دادن شهدای ارزشمندی همانند سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی است که خودم از نزدیک و در جبهه‌های دیرالزور و بوکمال شاهد صادق از جان مایه گذاشتن این رحیل بی بدیل و این ولایتمدار اصیل بوده ام و با توسعه توفیق اربعین می‌توان پیروز واقعی مصاف دهه‌های اخیر استکبار جهانی و صهیونیسم بین المللی را با جبهه مقاومت و جهان اسلام و بخصوص ایران اسلامی را معرفی کرد.


اقتدار امروز، نتیجه اقتدای ما به عاشورای حسینی و کسب اعتبار از انزجار زینبی از عاشورا تا اربعین و شکل گیری بزرگترین جلوه از جهاد تبیین است که عملا” دشمن را خلع سلاح و سلب اعتبار کرده است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار