از «کرار» چه می‌دانید؟

طرح رسول مفهوم جدیدی از پدافند هوایی با عنوان پدافند هوایی هواپایه بدون سرنشین را به جهانیان معرفی کرد که غیر از ایران 4 یا 5 کشور این توان را دارند.

به گزارش راه شلمچه، سرانجام و پس از چند تست مهم و موفق در مورد استفاده از موشک کوتاه برد مجید بر روی پهپاد رزمی کرار، روز گذشته ده‌ها فروند از این پهپاد مسلح به موشک که برای شکار پرنده های دشمن به کار می رود به سازمان رزم نیروی پدافند هوایی ارتش الحاق شد.

 پهپاد کرار رهگیر مسلح به موشک مجید با عنوان طرح رسول که حاصل همکاری و هم‌افزایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح و نیروی پدافند هوایی ارتش است می‌تواند با هزینه بسیار کمتر از هواپیماهای با سرنشین ، عملیات رهگیری و انهدام هواگردهای متخاصم را به انجام رساند. 

موشک پدافندی مجید نیز که برای انهدام اهداف هوایی استفاده شده به دو صورت حرارتی و تصویری هدف را ردگیری و دنبال می‌کند. با الحاق پهپادهای طرح رسول به یگان‌های پدافندی در سطح کشور، بخش عمده‌ای از عملیات پدافند هوا پایه به‌صورت تاکتیکی و در هر موقعیت جغرافیایی به خصوص موقعیت‌های حساس از جمله نوار مرزی سراسر کشور و با هزینه بسیار پایین‌تر نسبت به استفاده از هواپیماهای با سرنشین و با درصد خطر کمتر انجام می‌شود.

 

طرح رسول چیست ؟

طرح پهپادی رسول، ۹ مرحله تست‌های میدانی و عملیاتی گسترده و حساس پروازی را نیز به دنبال داشته  و با بهره‌گیری از پهپادهای ارتقا یافته به موشک هوا به هوای کاملاً بومی، توانایی ردگیری و درگیری علیه هرگونه پرنده و اهداف متخاصم در بُرد عملیاتی حاصل شده است.

ارتقای ظرفیت پدافند تاکتیکی، انعطاف تغییر فضای درگیری پدافند هوایی متحرک، تعریف جدیدی از قواعد و شیوه‌های نبرد هوایی، کاهش خطرپذیری مأموریت رزم هوایی، ارتقای توان رزمی پدافند هواپایه و افزایش قدرت بازدارندگی با دستیابی به دانش و فناوری پیشرفته پهپادی، ارتقای برد عملیاتی و تقویت اصل دفاع در عمق پدافند هوایی یعنی دست بلند در سرعت پاسخگویی به تجاوزهای احتمالی هوایی را از مزایای طرح پهپادی رسول برشمرد.

در این طرح پهپاد جت کرار به موشک حرارتی با برد 8 کیلومتر تجهیز شده است، طی یک سال و نیم انجام تحقیقات و مطالعات میدانی گسترده بر روی موشک‌های مختلف به‌منظور پیاده‌سازی و نصب روی پهپاد کرار، در نهایت موشک زمین به هوای «مجید» با انجام تغییراتی فنی در قسمت‌های مختلف با قابلیت شلیک به صورت هواپایه انتخاب شد. 

موشک مجید در قالب تست‌های زمینی و پروازی مورد ارزیابی عملکرد میدانی قرار گرفت؛ فرایند تست و ارزیابی بدون سرجنگی در منطقه عمومی جندق در ارتفاع سه هزار پایی و در فاصله چهار هزار و ۷۳۵ متری انجام پذیرفت و سرانجام پهپاد کرار مسلح به موشک مجید همراه با سر جنگی علیه پهپاد هدف، همزمان با رزمایش پهپادی ۱۴۰۲ ارتش جمهوری اسلامی ایران برابر سناریویی که پیش‌بینی شده بود، مأموریت خود را با موفقیت انجام داد.

طرح رسول مفهوم جدیدی از پدافند هوایی با عنوان پدافند هوایی هواپایه بدون سرنشین را به جهانیان معرفی کرد که غیر از ایران 4 یا 5 کشور این توان را دارند. موفقیت تست عملیاتی طرح رسول و دستیابی به پهپاد مسلح با قابلیت رزم هوایی به‌عنوان دست بلند پدافند هوایی به‌طور چشمگیری توان رزمی پدافند هواپایه را ارتقا داده است و تأثیر مستقیمی در بازدارندگی دفاعی دارد.

 

فرمانده کل ارتش: کرار مسلح باعث تغییر راهبرد دشمن می شود

سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش در حاشیه مراسم الحاق ده‌ها فروند پهپاد کرار مسلح به موشک مجید که در دانشگاه افسری خاتم الانبیاء (ص) برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: ما از مدت‌ها قبل این نیاز را احساس می‌کردیم که بایستی پرنده‌ای داشته باشیم که همه چیز آن از درون توسط دانشمندان داخلی کشورمان ساخته شده باشد .وی با بیان این‌که «کرار توان قابل ملاحظه‌ای را به نیروی پدافند هوایی ارتش اضافه خواهد کرد» گفت: همان طور که قبلاً هم گفتم، دشمن باید در راهبردها و راهکنش‌های نبردهای هوا به هوای خود به خصوص در بعد هواپیماهای بدون سرنشین تجدید نظر قطعی کند. نیروی پدافند هوایی ارتش امروز در این عرصه دست بالا را در نبردهای هوایی خواهد داشت.

 

فرمان رهبری در مورد تولید انبوه کرار 

امیر علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش نیز در حاشیه مراسم الحاق ده‌ها فروند پهپاد کرار مسلح به موشک مجید جمع خبرنگاران گفت: در رزمایش ارتش جمهوری اسلامی ایران بعد از تحقیقات زیاد و کارهای علمی، دانشی، شبانه روزی به طور مشترک بین نیروی پدافند هوایی ارتش و متخصصان وزارت دفاع، طی یک سال موفق شدیم برای اولین بار در کشور عزیزمان پروژه پهپاد مسلح با موشک مجید را انجام دهیم؛ ما دستور فرماندهی معظم کل قوا را داشتیم مبنی بر این‌که باید به تولید انبوه برسد و در توان رزم نیروی پدافند هوایی ارتش قرار گیرد. وی افزود: ما در این مدت کوتاه فرمان فرمانده معظم کل قوا را انجام دادیم و مراسم الحاق تعداد زیادی از پرنده‌های بدون سرنشین مسلح به موشک مجید را انجام دادیم. 

این‌ پهپادها به عنوان نمونه به مناطق مختلف پدافندی در کشور اعزام خواهند شد و در مدار عملیاتی در توان رزم نیروی پدافند هوایی قرار می‌گیرند. هواپیماها و پهپادهای بدون سرنشین به لحاظ قیمت قابل قیاس با هواپیماهای با سرنشین نیستند؛ بنابراین ما می‌توانیم با قیمتی بسیار پایین‌تر، کاری که بایستی یک هواپیمای با سرنشین انجام دهد با پهپادهای بومی و کاملاً ایرانی، می‌توانیم کارها را انجام دهیم و از امکاناتی که دارند استفاده کنیم.

 امیر صباحی فرد درباره کشورهای صاحب این توانمندی گفت: این دستاورد برای اولین بار در ایران رونمایی شد و برای اولین بار در چرخه عملیاتی قرار می‌گیرد؛ در دنیا نیز چند کشور انگشت شمار دارای این توانمندی هستند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0