افشای جزئیاتی تازه از «سلطان موز»!

این اتفاق که اقوام رئیس‌جمهور سابق برای پنهان ماندن و رسانه‌ای نشدن آن، تلاش بسیاری انجام دادند، آنگاه با حساسیت بیشتر مواجه شد که سندی از وزارت خارجه به دست خبرنگار ما رسید.

به گزارش راه شلمچه، ایران اقتصادی در گزارش امروز خود نوشت: همان‌طور که در روزهای گذشته نیز به آن پرداخته شد، شرکتی به ظاهر اماراتی-اردنی با نام عربی «الفواکه الطازجه للتجازه العامه» معروف به fresh fruits در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از بزرگترین صادرکنندگان میوه به کشورمان شده است.

 

اما شرکت مذکور برای گسترش فعالیت‌های خود در ایران، صرفاً به امور تجاری بسنده نکرده و با یک دسیسه‌چینی، اقدام به برنامه‌‌ریزی برای یک راهزنی بزرگ از برخی واردکنندگان بزرگ ایرانی کرده که نگاهی به برخی ابهامات و اتفاقاتی که در خلال پرونده‌سازی این شرکت برای تجار ایرانی رخ داده، ورود قاطع مسئولان قوه قضائیه و بخش‌های نظارتی دیگر را می‌طلبد.

 

پس از فوت یکی از فعالان مشهور حوزه میوه در کشور، این شرکت ظاهراً اماراتی با طرح یک دعوای بدون مبنای حقوقی و قانونی، هم‌اکنون ۲۰ میلیون دلار از اموال و دارایی‌‌های شرکت‌های ایرانی را بلوکه کرده و در سکوت و بی‌‌خبری مسئولان، در حال انجام مقدمات خروج آن از کشور است.

 

مدیرعامل شرکت به ظاهر اماراتی، فردی به‌ نام «عبدالرضا منصوری» است که بیش از ۱۰ سال قبل و با فروش تمام اموال خود، از کشور خارج شده و با توجه به همکاری‌‌های تجاری با اسرائیل و ترس از افشا و برخورد قضایی و امنیتی با وی، دیگر به کشور بازنگشته است اما ۲ عضو اردنی هیأت مدیره fresh fruits با نام‌های «الهشلمون» و «الرجل» دارای تابعیت اسرائیلی هستند و در پوشش این شرکت، روابط تجاری رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه را تسهیل می‌کنند.

 

ورود مشکوک نزدیکان رئیس‌جمهور سابق به پرونده

طبق اسناد منتشرشده در رسانه‌ها، حسین بهشتی (از اقوام نزدیک حسن روحانی) با ارائه یک صلح‌‌نامه غیرقانونی از طرف مدیرعامل شرکت اماراتی، به طرز عجیب و منحصربه‌فردی، عواید این دعوا را از طرف اماراتی بدون پرداخت مبلغی دریافت کرده است!

 

این اتفاق که اقوام رئیس‌جمهور سابق برای پنهان ماندن و رسانه‌ای نشدن آن، تلاش بسیاری انجام دادند، آنگاه با حساسیت بیشتر مواجه شد که سندی از وزارت خارجه به دست خبرنگار ما رسید.

 

طبق این سند جدید که در هفته‌های گذشته با کد رهگیری DDESFXM در کنسولگری ایران واقع در شهر دوبی تنظیم شده و نسخه‌ای از آن به دست

«ایران اقتصادی» ما رسیده، مدیرعامل شرکت به ظاهر اماراتی، تمامی مبلغ نزدیک به ۲۰ میلیون دلار عایدی از پرونده فوق را بدون هیچ قید و بندی، تماماً به این فرد نزدیک به رئیس‌جمهور سابق می‌بخشد بدون آنکه شرطی اعلام کند، هزینه‌ای دریافت کند یا تعهدی از طرف مقابل بگیرد!

 

در سند مذکور تأکید شده وجوه ارزی و ریالی و اموال منقول و غیرمنقول به دست آمده از طریق رأی دادگاه‌های ایران در پرونده fresh fruits از این پس متعلق به ح.ب است.

 

البته در ادامه و با توجه به حساسیت‌های امنیتی و قضایی موجود روی احکام صادره در خصوص این پرونده، المنصوری مدیرعامل شرکت اماراتی اعلام کرده در صورت ممانعت قوه قضائیه از پرداخت اموال و وجوه ارزی و ریالی به ح.ب، مجدداً خود وی و وکلایش پیگیر وصول آن خواهند بود و عملاً با این وکالت، ح.ب بدون هیچ شرط و خسارتی به دنبال اخذ ۲۰ میلیون دلار به نفع خود است.

 

البته با نگاهی به جزئیات این پرونده، موارد قابل تأمل دیگری نیز وجود دارد که از جمله می‌توان به تغییر حکم محکومیت از ۱۲ میلیون دلار به ۲۰ میلیون دلار در دادگاه تجدیدنظر -پس از تأیید اعاده دادرسی در دیوان- و همچنین رد دعوای مشابه شرکت اماراتی در محاکم قضایی کشور امارات اشاره کرد که این اشکالات و ابهامات حقوقی می‌‌تواند سرنخ‌هایی جدید از جریانات مشکوک برای نهادهای امنیتی باشد.

 

در عین حال، طی روزهای گذشته و در حالی که برخی حقوقدانان، مواردی چون تعیین خسارت تأخیر تأدیه برای دعوای دلاری و صدور حکم بیش از خواسته را در این پرونده مورد توجه قرار داده‌اند، استعلام از دستگاه قضایی این فرد نزدیک به دولت قبل، فعلاً اقدام به تملک سه آپارتمان متعلق به طرف مقابل پرونده کرده است.

 

ضمن آنکه اصرار ح.ب بر نمایش نفوذ خود در روندهای قضایی این پرونده به حدی بوده که حتی از یک قاضی که تا چند ماه قبل به عنوان سرپرست اجرای احکام مجتمع قضایی رسیدگی‌کننده به همین دادنامه مشغول به کار بوده، به عنوان وکیل پرونده استفاده کرده است!

 

ح.ب در مصاحبه سال ۹۹ خود با برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب، از ازدواج فرزند پسر خود با دختر حسن روحانی در سال ۱۳۷۰ و رفاقت ۴۰ ساله با رئیس‌جمهور سابق خبر داده و ضمن گلایه از اعطای لقب «سلطان موز» به وی توسط رسانه‌ها، گفته بود که معمولاً در هفته ۵ تریلی واردات موز دارد.

 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار