رضامراد صحرایی:

امروز مدرسه تنگه احد انقلاب اسلامی است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نمازجمعه امروز تهران گفت: آموزش و پرورش باید به اولویت اول کشور تبدیل و نباید آموزش و پرورش سیاسی اداره شود. نباید اجازه بدهیم که این وزارتخانه وارد حاشیه شود.

به گزارش راه شلمچه، رضامراد صحرایی، پیش‌از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته معلم و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای معلم از جمله شهیدان مطهری، رجایی، باهنر و بهشتی و تمامی شهدای انقلاب و شهدای دانش‌آموز، اظهار کرد: آموزش و پرورش در هر کشوری دستگاه آینده‌ساز و انسان‌ساز است. هر تصویری که برای آینده ایران داریم، باید در آموزش و پرورش ساخته شود.

وی با بیان اینکه سیمای امروزِ آموزش و پرورش، آینده ایران را نشان می‌دهد، گفت: همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند اگر ۲۰ سال پیش به مدرسه نگاه می‌کردیم، امروز آموزش و پرورش این وضعیت را نداشت.

صحرایی با اشاره به اینکه امروز مدرسه تنگه احد انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: شرط ایران قوی، معلم، مدرسه و آموزش و پرورش قوی است و شرط رسیدن به آینده قوی تقویت آموزش و پرورش است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با یادآور شدن این موضوع که در آموزش و پرورش کارهای بزرگی انجام می‌شود، بیان کرد: آموزش و پرورش نهادی است که از نظر حجم و اندازه معادل نیمی از دولت است. هر اتفاق بزرگی برای کشور اگر در آموزش و پرورش شروع شود، پیش‌بینانه و پیگیرانه خواهد بود. برای مثال اگر مسائلی مانند آسیب‌های اجتماعی را در کشور داریم شرط حل آن این است که در آموزش و پرورش کارها و فعالیت‌های مربوط به رفع آن انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه در روزهای سخت کرونا دانش‌آموزان تحت تاثیر قرار گرفتند و فقط از آموزش مجازی بهره‌مند بودند، عنوان کرد: امروز باید بگوییم چه برنامه‌ای برای نسلی داریم که فقط با آموزش مجازی سر و کار داشتند. با توجه تحولات سریعی که درحال رخ دادن است، باید برنامه داشت و همچنین باید مراکز خود را برای ساختار جدید آماده کنیم.

صحرایی با بیان اینکه ساختار فعلی آموزش و پرورش نمی‌تواند نقشی موثر در اجرای برنامه‌های جدید خود ایفا کند و باید ساختار تازه‌ای تعریف کرد، گفت: برنامه‌ها بسیار است؛ از جمله اصلی‌ترین آن‌ها تربیت معلم است. باید آگاه بود که معلم خوب تضمین کننده آینده خوب خواهد بود و باید بهترین‌ها به دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت معلم بروند.


باید نظام‌ گزینشی آموزش و پرورش متحول شود

وی ادامه داد: همچنین باید نظام‌ گزینشی آموزش و پرورش متحول شود و معلم در طول خدمت خود بارها و بارها در رابطه با احراز صلاحیت عمومی، علمی، دانشی و اخلاقی سنجیده شود.

صحرایی تقویت اساسی دانشگاه فرهنگیان را یکی دیگر از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش برشمرد و اظهار کرد: اگر دانشگاه فرهنگیان از روز تاسیس خود به همان میزان که آموزش و پرورش خروجی داشت، ورودی می‌داشت، وضعیت اینگونه نبود. دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم مانند کبد هستند و باید همواره خون تازه به آموزش و پرورش تزریق کنند. ان‌شاءالله سال آینده کنکور اختصاصی تربیت معلم برگزار خواهد شد که گامی بزرگ در راستای تقویت دانشگاه فرهنگیان است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با خاطرنشان کردن این موضوع که معلمان سرمایه‌های آموزش و پرورش هستند، افزود: برنامه‌های خوبی را برای معلمان در حال خدمت باید برگزار کرد از جمله برگزاری دوره‌های ضمن خدمت که متاسفانه طی سالیان اخیر به خوبی برگزار نشده است. برنامه ما این است که امسال به‌صورت مستمر و به بهترین نحو این دوره‌ها در بهترین حالت ممکن برگزار شود.

وی در بخشی دیگر از سخنانش در رابطه با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، یادآور شد: متاسفانه در اجرای سند تحول بنیادین به‌جای تمرکز روی مدرسه، روی اتاق وزیر تمرکز کردیم، در صورتی‌که تحول از مدرسه شروع می‌شود. مدرسه مساله امروز ما است، شاهد هستید که دشمن به چه نحوی در پی مدرسه‌هراسی است. در نتیجه باید قبل از هر چیزی به مدرسه پرداخت. همچنین مدیر مدرسه بسیار مهم است و ضوابط انتخابش باید از انتخاب هر مدیرکلی بالاتر باشد. می‌بینیم مدیران مدارس که در تنگنا مدرسه را تحویل می‌گیرند به چه نحوی مشغول به خدمت و فعالیت هستند.


در شرایطی هستیم که ۵۰ هزار مدرسه کشور معاون پرورشی ندارند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در شرایطی هستیم که ۵۰ هزار مدرسه کشور معاون پرورشی ندارند، چطور می‌شود یک مدرسه ۵۰۰ نفره، مربی و معاون پرورشی نداشته باشد؟ باید این نیروها تامین شود و به مدارس بروند.


پیوند 350 مدرسه با 350 مسجد

صحرایی تربیت را امری پیچیده و چند وجهی خواند و عنوان کرد: در سند تحول بنیادین مدرسه، مسجد و خانواده تضمین کننده تربیت اصلی هستند، الحمدلله با کمک شهردار انقلابی تهران تفاهمی منعقد شد تا پیوند بین ۳۵۰ مدرسه با ۳۵۰ مسجد انجام شود.

وی سند تحول بنیادین را یک سند ملی برشمرد و ابراز کرد: آموزش و پرورش مجری این سند ملی است، همه باید کمک کنند، اما متاسفانه آموزش و پرورش در این میدان تنها مانده است. سند تحول بنیادین باید به یک دغدغه ملی و آموزش و پرورش به مساله اصلی کشور تبدیل شود. ان‌شاءالله نگاشت نهادی، حقوقی، رسانه‌ای و مدرسه‌ای برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به‌زودی انجام خواهد شد و در برنامه هفتم خواهد نشست.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش حمایت‌های مقام معظم رهبری را اصلی‌ترین سرمایه این وزارتخانه دانست و ابراز کرد: خدا را شاکریم که رئیس‌جمهوری محترم ورودی جدی به مسائل آموزش و پرورش کرده‌اند، همچنین سازمان برنامه و بودجه نیز رویکردی متفاوت را اتخاذ کرده است، رویکردی که آموزش و پرورش را اصل ‌می‌داند. از این رویکرد جدید رئیس‌جمهوری نهایت تشکر را دارم.

صحرایی با بیان اینکه در تمامی مدارس به مربی پرورشی نیاز است، بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند اگر جسم و روح را یک اندازه مهم بدانیم که البته روح مهم‌تر است، عقل حکم ‌می‌کند که به اندازه جسم به روح نیز توجه داشت.

وی مساله مهم دیگر آموزش و پرورش را هویت خواند و گفت: هویت اسلامی- ایرانی دارای ارکانی است که باید در تمامی سطوح آموزش و پرورش به آن توجه شود‌. در صدر آن‌ها دین اسلام جزئی از هویت ما است، حجاب و عفاف و حیا، حب وطن و ایران دوستی، پرچم، مقاومت و پایداری نیز از دیگر ارکان هستند که تمامی سطوح آموزش و پرورش برای این موضوع باید بجنگند.



آموزش و پرورش باید به اولویت اول کشور تبدیل شود

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش باید به اولویت اول کشور تبدیل و نباید آموزش و پرورش سیاسی اداره شود. نباید اجازه بدهیم که این وزارتخانه وارد حاشیه شود. آموزش و پرورش اگر قوی بشود ایران هم قوی‌تر خواهد شد و مسیر هر کار بزرگی از این دستگاه عبور می‌کند.

صحرایی درخصوص نگاه فرایندی و سازگار به امر تعلیم اظهار کرد: تربیت از کودکستان تا دانشگاه مسئله اصلی ما است، متاسفانه نمی‌توانیم پاسخ مقام معظم رهبری را بدهیم وقتی می‌فرمایند چرا ۱۲ سال دانش‌آموز در اختیار آموزش و پرورش است، اما هیچ مهارتی ندارد؛ چرا آموزش و پرورش به دالان دانشگاه‌ها تبدیل شده است؟ چرا اجازه نمی‌دهیم مدرسه تبدیل به دالان بازار شود؟ به همین دلیل تقویت فنی‌حرفه‌ای در اولویت ما قرار گرفته است.

وی ابراز کرد: در تنگنای نیروی انسانی هستیم اما همه باید در این خصوص کمک کنند تا از این تنگنا عبور کنیم، درگیر مسائل جزئی نشویم و به تعلیم و تربیت بپردازیم.

صحرایی در پایان گفت: پروردگار متعال را شاکریم به‌خاطر نعمت ولی و ولایت؛ از رهبر معظم انقلاب برای فرمایشات گهربار، حکیمانه و الهی که در دیدار با فرهنگیان داشتند نهایت تشکر و قدردانی را دارم. ان‌شاءالله در تربیت معلم خوب کوشا باشیم.


اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار