نقدی به سخنان امام جمعه موقت تهران؛

انتصاب از جانب خدای متعال تنها برای ائمه اطهار(ع) است

در پی سخنان حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی در سومین اجلاس بین المللی فعالان مهدویت و طرح موضوعاتی درباره ی مقام معظم رهبری و مقوله ی مهم مهدویت، حجت الاسلام والمسلمین امیری سوادکوهی از محققان و نويسندگان جوان شیعه در نامه ای مختصر، به نقد علمی سخنان ایشان پرداخت.

به گزارش راه شلمچه، متن این نامه را در زیر می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب مستطاب، حجت‌الاسلام والمسلمین آقای صدیقی
سلام علیکم
چندی پیش متنی از بیانات حضرتعالی در اجلاسیه ی بین المللی فعالان مهدویت در رسانه ها منتشر گشت که در آن موضوعاتی مطرح شد که برخی از آن مطالب به هیچ عنوان با مبانی اصیل اعتقادی شیعه همخوانی نداشته و از دیدگاه دلسوزان مذهب، طرح چنین سخنانی خطرناک بوده و می تواند تبعات تلخی را در جامعه رقم بزند.
ابتدا باید عرضه بدارم که بزرگان دین به هیچ عنوان نیاز به تمجید غلوآمیز خطبا و تریبون بدستان ندارند، چرا که عملکرد و سیره ی متداول اولیای الهی، خود مشی آنان را به تاریخ نشان داده و همواره در معرض قضاوت و الگوپذیری اقشار مختلف خواهند بود.
مع الاسف یکی از سخنان منتسب به حضرتعالی که در رسانه ها منتشر شد، این  مطلب بود که اظهار داشتید که رهبری از بالا تعيين شده است!.
مقوله ی انتخاب از جانب خدای متعال و ائمه اطهار علیهم السلام، موضوع بسیار مهمی است که در بیان قرآن و عترت بدان پرداخته شده و نمی توان چشم را بر حقایق دین بست و برای آنکه شخصیتی را تکریم نماییم، اصلی از اصول دین را تصرف نموده و امری که اختصاص به امام معصوم علیهم السلام دارد را به دیگران منتسب کنیم.
بزرگان مذهب و اکابر علمی  شیعه، از کلینی تا خمینی هیچگاه چنین ادعایی نکردند، مگر اقطاب گمراه صوفیه که در لجنزار و توهمات شیطانی خود غرقند و از آنها توقعی جز بیان این اراجیف نیست.
انتصاب از جانب خدای متعال تنها برای ائمه اطهار علیهم السلام می باشد و چنین سخنانی می تواند آسیب های جدی به جامعه ی اسلامی بزند و همواره اهل بیت علیهم السلام و حتی رهبری و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از چنین سخنان غلوآمیزی تبری می جستند.
تنها امامان معصوم هستند که از سوى خدای متعال تعيين می شوند. به تعبير ديگر نه انتخاب مردم در اين زمينه نقشى دارد و نه اجماع امت يا انتصاب از سوى افراد عادى؛ چرا كه ويژگى هايى در امام معتبر است كه جز خدا از آن آگاه نيست و مهمترين آنها همان مقام عصمت و علم مخصوص است كه امام بدون اين دو بال و پر، قادر بر پرواز در فضاى امامت و پيشوايى خلق نيست.
از طرفی سخنان منتسب به حضرتعالی درباره ی غیبت صغری نیز به هیچ عنوان در مجامع علمی جهان اسلام قابل اعتنا نیست و تزریق چنین سخنان ناپخته ای تبعات تلخی دارد، چرا که این بیانات هیچ ریشه ی روایی و اصالت حدیثی نداشته و تنها راه را برای شیادان و مدعیان دروغین عرفان و مهدویت باز می کند.
رهبری به هیچ عنوان چنین سخنان مطروحه از جانب حضرتعالی را قبول نداشته و در بيانات متعدد چنین سخنانی را واهی تلقی نموده و بارها از آن تبری جستند.
کاش در جایگاه مهم تریبون اسلامی، بیشتر از حقیقت معارف دین و جایگاه حقیقی اهل بیت علیهم السلام و همچنین رسالت ولایت فقیه در عصر غیبت امام زمان ارواحنافداه سخن بگوییم. از طرفی آنقدر بزرگان و اکابر علمی شیعه درباره ی جایگاه منیع ولایت فقیه سخن گفتند که خطبای ما نیاز به بیانات غلوآمیز ندارند و نباید رهبری و یا هر فقیه عالیقدری را منتخب از عالم بالا دانست. استاد بزرگ ما مرحوم آیت الله نظری خادم الشریعه قدس سره در باب ولایت فقیه می فرمودند ارادت من به این مقام شامخ ارادت استدلالی است.
نباید با احساسات مبانی اصیل مذهب تضعيف و برای تشریح شخصیت فقهای شیعه به قیاس و سخنان بی ربط روی آوریم.
ولایت خط قرمز ما است، ما در باب اهل بیت علیهم السلام با احدی تعارف نداریم و در مقابل بدعت های نوظهور محکم  می ایستیم.
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: نحن أهل بيت لا يقاس بنا أحد١ما خاندانى هستيم كه احدى به ما قياس نمى شود.
اين حديث نيز در منابع شيعه و سنّى آمده و در نهج البلاغه نيز ذكر شده است. در برخى از روايات آمده است:أحد من الناس.۲
افضليّت ائمه عليهم السلام از خلايق از اولين و آخرين به جز رسول اكرم به عالمى اختصاص ندارد، بلكه در همه عوالم (دنيا، عالم قبل و عالم بعد) آن بزرگواران افضل خلايق هستند، به خصوص در عالم آخرت كه همه خلايق از اولين و آخرين جمع هستند شأن اهل بيت عليهم السلام بيشتر ظاهر خواهد شد.
امیدوارم خدای متعال ما را به حال خود وانگذارد و  بتوانیم دین، مذهب و ارزشهای اسلامی را در پرتو تعالیم صحیح به جامعه ارائه و از مبانی اصیل آن آگاهانه دفاع کنیم.

امیری سوادکوهی _ قم المقدسه

_____-
پی نوشت:
١ . بحار الأنوار: 65 / 45، حديث 90 به نقل از ارشاد القلوب: 110 / 13، ذخائر العقبى: 17، سبيل الهدى والرشاد: 11 / 7، ينابيع المودّه: 2 / 68، حديث 61 و 114، حديث 322 و 117، حديث 334، كنز العمّال: 12 / 104، حديث 34201.
٢ . كشف الغمّه: 1 / 31، ينابيع المودّه: 1 / 459، مفتاح النجا (مخطوط): 2، شرح احقاق الحق: 9 / 378.


اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار