اکبر نصراللهی:

اولويت جان مردم است

به همـان سرعتـي كـه «كرونا ويروس» سلامت مردم را در برخي كشورها نشانه گرفته است، اخبار و اطلاعات مربوط به آن هم در حال دست به دست شدن است.

به گزارش راه شلمچه، اکبر نصراللهی رئیس‌ دانشکده‌علوم‌ارتباطات‌ومطالعات‌رسانه در باره ویروس کرونا نوشت: نكاتي درباره چگونگي اطلاع‌رساني درباره اين بيماري در ادامه مورد توجه قرار گرفته كه محور آن اين جمله است؛ «جان مردم اولويت نخست است». با اين توضيح موارد زير بايد مورد توجه قرار گيرند.

نكته اول؛ به نظر من اطلاع‌رساني صحيح، دقيق، جامع و قابل اعتماد در موضوعات بهداشتي و درماني اهميتي بسيار بيشتر از ساير موضوعات ديگر دارد و هر گونه تعلل در اين خصوص خطايي نابخشودني است و نقض حقوق مردم. حتي ممكن است اين خطا منجر به شيوع بيماري احتمالي «كرونا ويروس» شده و بروز و ظهور آن را تسريع كرده و غيرقابل كنترل كند. خوشبختانه سيستم درماني ايران قوي و توانمند است و در اين باره نيز احتمال ورود «كرونا ويروس» را رد نكرده و در عين حال هشدارهايي هم داده‌اند. اما اطلاع‌رساني در اين زمينه بايد كامل و بدون هيچ‌گونه پنهانكاري انجام شود و به كمك رسانه‌ها به مردم آموزش‌هاي لازم هم داده شود. همه اين موارد بايد با رعايت اين نكته انجام شود كه به دلايل احتمالي اقتصادي يا سياسي نبايد جان مردم به خطر بيفتد، در يك كلام جان مردم بايد در اولويت نخست باشد.

نكته دوم؛ اگرچه اعتماد مردم به مسوولان و رسانه‌هاي رسمي كشور و همين‌طور به كارشناسان به دليل بعضي عملكردهاي ناصحيح قبلي و اطلاعات پيشيني كه مسوولان در موضوعات اخير داده‌اند، به ‌شدت مخدوش شده است و به اين زودي‌ نيز ترميم نمي‌شود، اما مردم در مورد «كرونا ويروس» چاره‌اي جز پيگيري ماجرا از طريق منابع و مراجع و كارشناسان رسمي در اين زمينه ندارند. مردم بايد بر اساس داده‌هاي دريافتي از اين مراجع اقدام كنند و راهي جز اين براي آنها قابل تصور نيست. دليل آن هم اين است كه مردم خود پزشك و متخصص نيستند و ابزارها و اطلاعات لازم در اين زمينه را ندارند تا بتوانند آن را راستي‌آزمايي كنند. به ويژه آنكه در شرايط حاضر اطلاعات بسيار متعدد و بسيار متناقض منتشر مي‌شود. در اين وضعيت مردم چاره‌اي ندارند جز آنكه با وجود اشكالات موجود در مراجع رسمي كه تاكنون وجود داشته است باز هم به آنها متكي باشند و به اطلاعاتي كه از طريق مراجع رسمي پزشكي ايران و منابع و مراجع پزشكي بين‌المللي منتشر مي‌شود، استناد كنند.

نكته سوم؛ روابط بين كشورها يا همان روابط بين‌الملل بسيار پيچيده شده است و كنشگران بين‌المللي هيچ محدوديتي در جنگ در حوزه‌هاي اقتصادي قائل نيستند. در اين عرصه به اخلاقيات هم پايبند نيستند. بنابراين رسانه‌ها و كنشگران فضاي مجازي بايد مراقبت كنند اطلاعات را از مراجع معتبر علمي دريافت كنند و راهبردشان در اين زمينه نيز «واقع‌نمايي» باشد و از بازنشر اطلاعات جعلي و بزرگنمايي مطالب مرتبط با «كرونا ويروس» اجتناب كنند و اگرچه رعايت جانب احتياط در اين عرصه ضروري است، اما به اين نكته توجه داشته باشند كه هيچ بعيد نيست در كنار اين بيماري كه بسيار موضوع مهمي است و نبايد از آن غفلت كنيم و حتي احتمال خيلي كم آن را هم بايد جدي بگيريم، اهداف سياسي و اقتصادي هم پيگيري شود. بنابراين رسانه‌ها بايد هميشه اين احتمال را در نظر بگيرند كه كنشگران عرصه بين‌الملل با اهداف اقتصادي و بين‌المللي اخباري از اين جنس را بزرگنمايي مي‌كنند و گاه باعث وحشت و ترساندن مردم در اين زمينه‌ها مي‌شوند.

نكته‌اي ديگر كه مي‌خواهم در اين ميان بر آن تاكيد كنم، اين است كه نمي‌گويم به موضوع «كرونا ويروس» كم‌توجهي شود يا به آن اهميت لازم داده نشود. «كرونا ويروس» مهم است و رسانه‌ها و كشورها هم به اين بيماري توجه كرده‌اند حتي اقدام به خارج كردن اتباع خود از محدوده شيوع بيماري كرده‌اند و در اين زمينه حساسيت لازم را از خود بروز داده‌اند. آنچه مي‌خواهم بگويم، اين است كه نبايد اين بحران را بيش از آنچه هست بزرگ جلوه داد تا به امنيت روحي و رواني مردم آسيب غيرضروري وارد شود. نيازي نيست توجه غيرضروري به اين موضوع داده شود. شما مي‌بينيد هفته‌هاست در استراليا آتش‌سوزي جنگل‌ها موجب از بين رفتن منابع مهمي از طبيعت شده است يا سيل در برزيل يا همين موضوع سياسي اخير يعني معامله قرن در مورد فلسطينيان. آنچه مي‌خواهم عرض كنم، اين است كه حتما بايد به وقايع ديگر هم توجه شود و به بحث «كرونا ويروس» در حد و اندازه خودش پرداخته شود و نبايد به وضعيتي دچار شويم كه از بزرگ كردن اين بيماري براي فراموش كردن موضوعات ديگر كه اتفاقا از نظر زيست‌محيطي يا اقتصادي و سياسي بسيار مهم است، استفاده شود.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار