اگر برجام بد است چرا رهبری خواهان بازگشت آمریکا به آن است؟

حمید رسایی به سوال اذهان عمومی در باره اینکه برجام حتما بد نبوده که رهبر انقلاب شرط مذاکره با آمریکا را برگشتن به برجام دانست را پاسخ داد.

به گزارش راه شلمچه، حجت‌الاسلام حمید رسایی مدیر مسئول هفته نامه 9 دی و نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال که؛ اگر برجام بد هست چرا رهبری چند روز پیش، در ابتدای درس خارج گفتند شرط مذاکره با آمریکا برگشتش به برجام می‌باشد؟ گفت: برای پاسخ باید به چند نکته توجه کرد؛
۱. نظر رهبر انقلاب در باره برجام‌ روشن است. امام خامنه‌‌ای هیچگاه از تو⁦افق برجام تعریف و تمجید نکرده‌ بلکه همواره معایب و خطراتش را گوشزد کرده‌اند. در دور جدید مذاکرات که همزمان با دولت روحانی آغاز شد، همه می‌دانند که بعد از تعیین خطوط قرمز و اعلام علنی آن، وقتی این خطوط قرمز در مذاکرات رعایت نشد، به صورت مشروط با اجرای آن موافقت کردند و در همان جا هم اعلام کردند که برجام‌ متنی است پرابهام با ساختار ضعیف در برداشتن تحریم‌ها و اعلام کردند که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه‌به‌لحظه،‌ این توافقنامه می‌تواند به خسارت‌های بزرگی برای حال و آینده‌ کشور منتهی شود. (مراجعه شود به متن پیام رهبری)

۲. دولت در طول این چند سال نشان داده که به مذاکره با غربی‌ها خصوصا آمریکا معتاد است تا جایی که توافق بد را بهتر از عدم توافق می‌دانست!!! قهقهه‌های این روزهای روحانی در کنار سران اروپا آن هم بعد از متهم کردن کشورمان به حمله موشکی یمن به عربستان توسط سه کشور اروپایی، به خوبی نشان می‌دهد که این دولت در برابر زیاده‌خواهی آنها واداده و منفعل است و‌حتی احتمال دارد برای رضایت آنها دست به اقدامات نابجا بزند.

۳. دولت نه تنها هیچ برنامه اقتصادی در دست ندارد که اساسا به دلیل رویکرد اشرافی و لیبرالی حاکم بر اکثر مدیرانش، حال کار کردن هم ندارد. برای همین شاهد از هم گسستگی در بازار هستیم. این را در کنار روحیه اعتیاد به مذاکره و دل دادن با غرب قرار دهید.

حال شما قضاوت کنید؛
وقتی رهبری با چنین شاخصه‌هایی در دولت مواجه است، چه می‌تواند بکند؟ آیا راهی جز این دارد که برای ممانعت از پناه بردن دولت غربگرای لیبرال مسلک به اغوش غربی‌ها، محدوده‌ای تعیین کند تا این دولت از آن چارچوب خارج نشود. طبعا اگر این «محدوده» مورد توافق و منتسب به خود دولتی‌ها باشد (مثل برجام) بیشتر آنها را مهار می‌کند.

در واقع وقتی تفکری در دولتمردان ما وجود دارد که حتی حاضر است در اغوش ترامپ قرار گیرد، رهبر انقلاب هم چاره‌ای ندارد جز اینکه این دولتمردان را با برگرداندن به محدود کم خطری‌تری ، مدیریت کند.

علاوه بر این، رهبر معظم انقلاب، از آنجا که ماهیت استکباری آمریکا را به خوبی می‌شناسد، شرطی قرار داده است که می‌داند مورد پذیرش مستکبرین قرار نمی‌گیرد و محقق نمی‌شود و اگر محقق شد، یک عقب نشینی برای طرف مقابل است.

نکته دیگر اینکه تأکید بر بازگشت آمریکا به برجام، به معنای تأیید آن نیست. همانطور که وقتی در صفين امير مومنان با معاويه بر مبناى حكميت اشعرى و ابن عاص صلح كردند، آیا امام حسن(ع) از اين خيانت تاريخى راضى بودند؟! هرگز!
اما وقتى معاويه پس از شهادت على (ع) همين صلح نامه سياه را نقض كرد، امام مجتبی (ع) او را دعوت به رعايت مفاد آن کردند و نهايتا هم به دلیل عدم رعایت عهدنامه با معاويه جنگيدند!

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار