ایران از محتوای پیش‌نویس تهیه شده در وین راضی است

یک دیپلمات ارشد اروپایی از برطرف شدن بعضی موانع باقی مانده در مذاکرات خبر داده و گفته است: تضمین‌های قابل توجه در رابطه با درخواست ایران مبنی بر عدم خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای بدست آمد.

به گزارش راه شلمچه، در وین، مذاکرات همچنان پشت درهای بسته انجام می‌شود. اخبار ضد و نقیضی از شرایط به گوش می‌رسد، اما هنوز با قطعیت نمی‌توان درباره نتیجه قاطع میز مذاکرات صحبت کرد و حاضران در اطراف هتل کوبورگ هم به حدس و گمان‌ها و یا نقل قول از منابعی که نمی‌خواهند نامشان فاش شود، بسنده کرده‌اند. امروز شنبه ۱۵ مرداد جلسات جلسات در سطوح‌ مختلف، از جمله رایزنی‌های فنی و کارشناسی، ادامه دارد. 

   

روز گذشته (جمعه ۱۴ مرداد ماه) نیز علی باقری‌کنی، مذاکره کننده ارشد ایران دو بار برای ادامه روند مذاکرات هسته‌ای با طرفین حاضر، راهی هتل کوبورگ شد.

   

یک دیپلمات ارشد اروپایی از برطرف شدن بعضی موانع باقی مانده در مذاکرات خبر داده و گفته است: تضمین‌های قابل توجه در رابطه با درخواست ایران مبنی بر عدم خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای بدست آمد. ایران از محتوای پیش‌نویس تهیه شده راضی است.

   

 همزمان آمریکا معتقد است مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام تا حد زیادی کامل شده و فرصت برای رسیدن به یک توافق بسیار کوتاه است.

   

با این حال از گوشه و کنار هم اخبار منفی در خصوص مذاکرات شنیده می‌شود. 

   

این موضوع خصوصا در بیانه روز گذشته سه کشور اروپایی عضو برجام به خوبی نمایان شد. روز جمعه ۱۴ مرداد تروئیکای اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک بار دیگر از ایران خواستند تا «خواسته‌های غیرواقعی» و «فرابرجامی» خود از جمله مسائل نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کنار بگذارد و اکنون تصمیم نهایی را بگیرد و در عین حال تاکید کردند که «گفت‌وگوهای امروز در وین به معنای دور جدیدی از مذاکرات نیست.»

   

در حقیقت اروپایی ها سعی دارند ایران و آمریکا را به قبول متن جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات برای احیای برجام متقاعد کنند.

   

با این حال ایران طبق اخبار منتشر شده خواهان دو گزینه است: اولین موضوع بحث تضمین قابل قبول از سوی آمریکاست و دیگری طبق گفته محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری، توافق هسته‌ای فقط زمانی که ادعاهای پادمانی حل و فصل و بسته شود قابل دسترس خواهد بود.

   

بدون شک تا زمانی که ایران به خواسته‌های خود نرسد توافقی در کار نخواهد بود.

   

مخالفین دست به کار شده‌اند

   

در حالی که مذاکرات در جریان است، مخالفین برجام در داخل ایران و آمریکا دست به کار شده‌اند. حتی رژیم صهیونیستی هم از انجام اقدامات تنش‌زا در منطقه کوتاهی نکرده است.

   

برخی در داخل کشور معتقد هستند که اقتصاد ما با تحریم سازگار است و برجام کارآیی لازم را ندارد و با چنین نتیجه‌گیری دست به مخالفت با برجام زده و عدم توافق را گزینه مطلوب‌تر می‌دانند.

   

در داخل آمریکا نیز برجام مخالفین جدی دارد که معتقد به سودمندبودن تطویل مذاکرات تا پس از انتخابات کنگره با عدم توافق با ایران هستند. 

   

هر دو گروه جوابی برای شرایط بعد از بن‌بست مذاکرات ندارند. اکر اقتصاد ایران با تحریم اوضاع بهتری پیدا نکرد یا غرب بدون توافق با زمستان سردی به دلیل جنگ اوکراین روبرو شود، چگونه عدم توافق می‌تواند پاسخگو باشد؟!

   

در هر حال هتل کوبورگ در وین روزهای شلوغی را می‌گذراند و چشمان بسیاری به درهای این هتل دوخته شده است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار