ایران امتیازات فرابرجامی در مذاکرات گرفته است

«یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه در نامه‌ای اعتراضی به دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا نوشت که پیش‌نویس توافقی که اتحادیه اروپا به ایران تحویل داده، از خطوط قرمز دولت بایدن تعدی کرده است.

به گزارش راه شلمچه، هفته گذشته پاسخ ایران به پیشنهادات ارسالی هماهانگ کننده اروپا ارسال شد. پاسخی که گفته می‌شود تنها سه خواسته ایران را باید در متن موجود بگنجاند تا به یک توافق تبدیل شود. از این سه خواسته نیز بنابر گفته وزیر امور خارجه دو موضوع مورد موافقت شفاهی ایالات متحده در مذاکرات غیرمستقیم قرار گرفته است. همه این موارد نشان می‌داد آنچه ایران مطرح کرده منطقی و معقول بوده و این آمریکایی‌ها هستند که باید اکنون تصمیم نهایی و سیاسی خود را بگیرند. خبرهای ضد و نقیضی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد بررسی‌ پیشنهادات ایران در آمریکا نیز روزها و حتی ساعت‌های پایانی خود را می‌گذراند.

 

همزمان با نزدیک شدن وصول توافق تحرکات رژیم صهیونیستی نیز بالا گرفته است. «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه در نامه‌ای اعتراضی به دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا نوشت که پیش‌نویس توافقی که اتحادیه اروپا به ایران تحویل داده، از خطوط قرمز دولت بایدن تعدی کرده است. طبق گزارش پایگاه خبری «i۲۴»، لاپید در نامه خود گفته است: «پیش‌نویس توافقنامه اتحادیه اروپا که گفته می‌شد پیشنهاد نهایی آنهاست، با اصولی که امریکایی‌ها به آن پایبند بوده‌ مطابقت ندارد.»

 

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر به تلاش‌های تل‌آویو برای اثرگذاری در روند گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران اذعان کرده و گفته است که «اسرائیل با انتقال پیام از طریق کانال‌های پنهان و آشکار خود به امریکایی‌ها، در تلاش است بر مباحث حساسی که این روزها در کاخ سفید درباره احتمال بازگشت به توافق هسته‌ای در جریان است، تأثیر بگذارد.»

 

ایرانی‌ها امتیاز بیشتر خواستند

پیش از این رسانه‌های عبری، به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی مدعی شده بودند که پیام اعتراض‌آمیز لاپید در شرایطی به دست بایدن می‌‌رسد که تل‌آویو می‌داند شخص رئیس‌جمهور امریکا و مقامات کاخ سفید از تمام امتیازات مندرج در پیش‌نویس توافقنامه ارائه‌شده توسط اتحادیه اروپا به ایران، آگاهی کامل ندارند. «باراک راوید» خبرنگار رسانه صهیونیستی والا نیوزهم در توئیتر خود جزئیات بیشتری از نامه‌ نخست وزیر رژیم صهیونیستی به امریکا را فاش کرد. وی گفت لاپید در این نامه از پیش‌نویس موجود به‌دلیل  داشتن  پارامترهایی فراتر از برجام انتقاد کرده است. این خبرنگار صهیونیست  همچنین پس از اشاره به امتیازات فرابرجامی دریافت شده توسط ایران نوشت: زمانی که پیش نویس اتحادیه اروپا به ایران ارسال شد، پیشنهاد «یا همه آن را بگیر یا رها کن» بود، اما وقتی ایرانی‌ها پاسخ خود را ارسال کردند، آن را نپذیرفتند بلکه خواستار امتیازات بیشتر شدند. وی همچنین خبر داد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از روند بسته شدن پرونده مرتبط با ادعاهای این رژیم علیه فعالیت هسته‌ای ایران در آژانس نیز رضایت ندارد. در ادامه واکنش‌های مقامات صهیونیستی، لیبرمن وزیر فعلی دارایی و وزیر سابق جنگ این رژیم نوشت: «جزئیات توافق تکان دهنده‌ای که بین ابرقدرت‌ها و ایران در حال شکل‌گیری است در پایگاه خبری پولیتیکو، العربیه و رسانه‌های ایرانی اعم از رژیم و اپوزیسیون منتشر شده است. این تنها یک معنا دارد، تا پنج سال آینده، ایران یک کشور دارای سلاح هسته‌ای، یعنی دولتی با زرادخانه موشک‌های هسته‌ای که می‌تواند به هر نقطه از کشور اسرائیل ضربه بزند خواهد شد.»

 

اختلاف‌مان تاکتیکی است!

این در حالی است که «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا شب پیش از آن اظهار کرده بود که واشنگتن و تل‌آویو در مورد برنامه هسته‌ای ایران تنها اختلافات تاکتیکی دارند. پرایس در نشستی خبری گفت: «موضع رسمی اسرائیل در قبال ایران تغییری نکرده است. شکی نیست که ما و اسرائیلی‌ها اختلافات تاکتیکی داریم اما شکی هم نیست که از نظر هدف راهبردی که ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، دارای اشتراک کامل هستیم.» وی درباره پاسخ امریکا به نظرات تهران درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین گفت: «بررسی پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد. ما پاسخ خود را مستقیم و به شکل خصوصی به اتحادیه اروپا منتقل خواهیم کرد.»

 

به گزارش رجانیوز، با این وجود مواضع رسانه‌های فارسی زبان بیگانه همچون ایران اینترنشنال که سیاست‌های رژیم صهیونیستی و همچنین عربستان سعودی را پیگیری می‌کند نشان می‌دهد که امتیازات فرابرجامی اخذ شده توسط مذاکره کنندگان ایران آنها را به سوی سنگ‌اندازی و فشار به دولت ضعیف و بی‌اراده بایدن کشانده است. حالا باید دید آمریکایی‌ها که همچنان در حال بررسی پیشنهادات تهران هستند چه موضعی می‌گیرند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0