ایران و 4+1 در آستانه توافق

در شرایطی که دیپلمات‌های حاضر در وین، از پیشرفت و روند رو به جلوی مذاکرات هسته‌ای سخن می‌گویند، مقامات ارشد اروپایی خلاف این مسئله را مدعی می‌شوند. وزیر خارجه جدید آلمان در اولین اظهارنظر برجامی خود با بیان اینکه در روز‌های اخیر پیشرفتی در گفتگو‌های وین حاصل نشده، خواستار تسریع در روند گفتگو‌های ۱+۴ با ایران شد. با این حال، رسانه‌ها نظر متفاوت‌تری از اروپایی‌ها دارند و از پیشرفت چشمگیر مذاکرات گزارش می‌دهند.

به گزارش راه شلمچه، هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ در وین درحالی از سرگرفته شده است که اخبار متناقضی از روند گفتگو‌ها به گوش می‌رسد. در شرایطی که دیپلمات‌های روسی و اتحادیه اروپایی در روز‌های اخیر روند گفتگو‌های هسته‌ای را مثبت ارزیابی کرده بودند، برخی طرف‌ها به روند مذاکرات نگاه منفی دارند. به نوشته خبرگزاری رویترز، آنالنا بائربوک، وزیر خارجه جدید آلمان روز یک شنبه در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران پس از دیدار با وزرای خارجه کشور‌های گروه ۷ گفت: «در روز‌های گذشته نشان داده شد که هیچ پیشرفتی نداریم، زیرا به دلیل پیشنهاد دولت ایران، مذاکرات به شش ماه قبل بازگردانده شده است.» هرچند موضع وزیر خارجه آلمان درباره پیشنهاد‌های ایران منفی است، ولی همین موضع‌گیری نشان می‌دهد که برخلاف ادعای روز شنبه گاردین درباره عقب‌نشینی ایران از طرح‌های پیشنهادی‌اش، طرف‌های غربی درحال بررسی آن‌ها هستند. وزیر خارجه آلمان با ادعای اینکه زمان در حال اتمام است، خواستار تسریع در روند گفتگو‌های گروه ۱+۴ با ایران در وین شد. لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس هم دیروز در سخنانی ضمن تهدید‌های تکراری علیه ایران گفت: «وقت برای احیای برجام رو به اتمام است و گفتگو‌های وین آخرین فرصت برای ایران محسوب می‌شود، با این همه می‌توان گفت هنوز فرصت برای احیای این توافق وجود دارد و ایران می‌تواند به این توافق بازگردد.»

ادعای وزیر خارجه آلمان به نبود پیشرفت در مذاکرات وین، درحالی است که میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای با انتقاد از برخی فضاسازی‌ها درباره مذاکرات کنونی گفت که فضای مذاکرات در وین «مثبت» است. اولیانوف دیروز در پیامی در توئیتر نوشت: «در کمال تعجب، برخی تحلیلگران و روزنامه‌نگاران اوضاع در مذکرات وین را دراماتیک و «تقریباً بن‌بست» توصیف می‌کنند. در این مورد، اینطور نیست. پس از وقفه‌ای، مذاکره‌کنندگان به کار دیپلماتیک عادی بازگشتند و مذاکرات فشرده را ادامه دادند. فضا مثبت است.»

علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای هم عصر دیروز گفت که در نشست‌های چند روز اخیر، اختلافات بر سر «موضوعات مذاکره» در حال کم شدن است. او گفته که یک مسئله اختلاف بر سر موضوعات مذاکره است که در حال کاهش است. با این حال او نگفته که درباره مسائل مذاکرات نیز پیشرفتی انجام شده است یا نه. او همچنین در گفت‌وگویی جداگانه درباره اظهارات یک مقام اروپایی مبنی بر اینکه هشت مورد اختلاف در پیش‌نویس قبلی وجود دارد و در پاسخ به این سؤال که الان اختلافات موجود در مذاکرات جاری در وین در چه زمینه‌هایی است، بیان کرد: «در پیش‌نویسی که حاصل گفتگو‌های وین ۶ و بعد از شش دور گفتگو است، چند موضوع اختلافی بین طرفین باقی ماند که نیازمند تصمیم‌گیری در سطح عالی بود و این‌ها الان هم حل نشده روی میز است، ولی ایران چیزی کمتر از برجام را نخواهد پذیرفت.» علی باقری همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه گفته شد ایران از موضع خود عقب‌نشینی کرده و متون ارائه شده از سوی ایران نیز اظهار داشت: «نمی‌دانم مبنای اظهارنظر کسانی که گفتند ایران عقب‌نشینی کرده چه بوده است. ما در هفته گذشته دیدگاه‌ها و مواضع طرف ایرانی را روی پیش‌نویسی که در وین ۶ نهایی شده بود، اعمال و درج کردیم و آن را به طرف مقابل دادیم و این بدان معنا بود که ایران براساس این نگاه، اولویت‌ها و مواضع وارد مذاکره با طرف مقابل می‌شود.»

پیشرفت در مذاکرات وین!
هرچند مذاکره بین تهران و ۱+۴ در جریان است، شبکه الجزیره دیروز در توئیتر خود از توافق ایران و ۱+۴ در وین خبر داده بود که بلافاصله این خبر را حذف کرد. الجزیره با حذف توئیت خود در مورد حاصل‌شدن توافق، از قول علی باقری نوشت: «بر سر برخی مفاد پیش‌نویس ژوئن اختلاف نظر وجود دارد و مذاکرات ادامه خواهد داشت.» روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط هم که همواره اخبار منفی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران منتشر می‌کند، این بار فضای مثبتی از روند مذاکرات وین منتشر کرده است. این روزنامه دیروز در گزارشی از افزایش جلسات در وین میان هیئت‌های اروپایی و ایرانی طی دو روز گذشته و پذیرش متون ارائه شده ایران از سوی طرف‌های اروپایی خبر داد. الشرق‌الاوسط به نقل از منابع اروپایی نوشت: «نشست‌های دو کمیته کارشناسی که مسئله تحریم‌های امریکا و مسائل هسته‌ای را بررسی می‌کنند طی دو روز گذشته افزایش یافته است.» در این گزارش آمده است: «طرف‌های اروپایی طی دو روز گذشته جزئیات دو پیش‌نویس جدید ایران را بررسی کرده‌اند؛ پیش‌نویس‌هایی که ایران هفته گذشته مطرح کرد و خواستار الحاق آن‌ها به پیش‌نویس مذاکرات قبلی شد.» به‌رغم اظهارات دیپلمات‌های اروپایی به مثبت بودن روند گفت‌وگوها، مقامات ارشد غربی سعی دارند فضای مذاکرات را تنش‌آلود کنند تا بتوانند امتیازات جدیدی از ایران بگیرند. در روز‌های اخیر مقامات امریکایی و اروپایی پالس‌های منفی به وین ارسال کرده‌اند و مدعی شده‌اند که درخواست‌های ایران نشان می‌دهد که در گفتگو‌ها جدی نیست و باید از مواضع خود عقب‌نشینی کند. امریکا درصدد است در توافق احتمالی بند‌های جدیدی را بگنجاند که برنامه موشکی و رفتار‌های منطقه‌ای ایران را نیز شامل شود، اما مقامات تهران بار‌ها هشدار داده‌اند که برنامه موشکی خط قرمز است و قابل‌مذاکره نیست. برنامه موشکی و حل اختلافات منطقه‌ای با متحدان امریکا از بند‌های اختلافی بین غرب و تهران است.

کند بودن مذاکرات 
هرچند برخی منابع مدعی هستند که توافق در وین زودتر از آنچه که انتظار می‌رود حاصل می‌شود، اما آنچه در عمل نشان داده می‌شود، از کندی مذاکرات حکایت دارد. یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایرانی روز یک شنبه گفت: «گفتگو‌ها در وین رو به جلو، اما کند است. زیاده‌خواهی سه کشور اروپایی یا برخی از آن‌ها باعث کندی روند مذاکرات شده است.» وی افزود: «این مواضع کشور‌های اروپایی حتی زیاده‌خواهانه‌تر از طرف امریکایی نیز بوده است.»‌

این منبع ادامه داد: «در میان سه کشور اروپایی، رویکرد برخی از آن‌ها حتی قبل از اینکه ایران پیشنهادات مکتوب خود را ارائه کند، غیرسازنده بوده است که تا به امروز ادامه دارد. اصرار بر این مواضع غیرسازنده از سوی تیم‌های اروپایی باعث ایجاد اختلافاتی بین اعضای ۱+۴ شده است.»‌

اروپایی‌ها که پس از چندین روز کارشکنی، بحث روی متون ایران را پذیرفته‌اند، حالا سعی می‌کنند با زیاده‌خواهی خواسته‌های امریکا را در مذاکرات پیاده کنند. برخی رسانه‌های غربی هم همسو با کشور‌های متبوع‌شان با خط دهی دیپلمات‌های اروپایی، با انتشار گزارش‌هایی منفی، از توقف گفتگو‌ها خبر می‌دهند، اما منابع آگاه و نزدیک به مذاکرات توقف مذاکرات در وین را تکذیب کرده‌اند. با توجه به اینکه امریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای حضور ندارد، اروپایی‌ها به نیابت از این کشور وارد عمل شده‌اند و تلاش می‌کنند رهبری مذاکرات از سوی غرب را به دست بگیرند و منافع غرب و متحدان عربی و عبری آن را نیز تأمین کنند. اروپایی‌ها به‌رغم ادعای‌شان در حمایت از برجام، در پنج سال گذشته هیچ اقدامی برای منتفع شدن ایران از توافق هسته‌ای انجام نداده‌اند و در همسویی با امریکا از ورود به بازار اقتصادی ایران خودداری کرده‌اند.

         


                                

منبع: روزنامه جوان

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار