توافق در وین تا یک ماه دیگر!

نه فقط دیپلمات‌های ایرانی در وین، بلکه نمایندگان چین و روسیه نیز دستیابی به توافق را محتمل ارزیابی کرده‌اند. «وانگ گون»، نماینده چین در مذاکرات رفع تحریم‌ها دو شنبه شب به وقت تهران آغاز دور هشتم این مذاکرات همزمان با کریسمس و تعطیلات سال جدید میلادی را نشانه احساس فوریت در میان طرف‌های شرکت‌کننده در این گفتگو‌ها دانست.

به گزارش راه شلمچه، رسانه‌ها منتظرند تا در هتل کوبورگ وین چه اتفاقی می‌افتد و آن‌طور پیداست قرار است خبری مهم از هتل تاریخی وین به جهان مخابره شود. هیئت ایرانی  از اوایل همین هفته در وین مستقر شده تا مذاکراتی را که از یک ماه پیش به این سو در چند نوبت برگزار شده، دنبال کند. 

مذاکره‌کننده ارشد ایران شب سه شنبه بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام در جمع‌بندی مباحث مورد گفت‌و‌گو اعلام کرد: «نشست کمیسیون مشترک برجام در آغاز دور هشتم گفتگو‌های وین برگزار شد. در این نشست طرف‌های مختلف از جمله هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام بر موفقیت آمیز بودن دور قبلی گفتگو‌ها تأکید و اذعان داشتند که پیشرفت‌های خوبی در دور قبلی گفتگو‌ها حاصل شده و چارچوب مناسبی برای پیشبرد گفتگو‌ها فراهم شده است.»


همزمان با وین، در تهران نیز مقامات ارشد ایرانی نگاه مثبتی به احتمال دستیابی به یک توافق دارند و وزیر خارجه حتی رسیدن به توافق خوب در کوتاه‌مدت را ممکن و محتمل ارزیابی کرده است. «امیرعبداللهیان»، روز سه شنبه در مراسم یادبود سفیر فقید ایران در یمن با اشاره به مذاکرات وین گفت: «مذاکرات ما در مسیر خوبی قرار دارد. مهم این است که ما یک متن مشترک و واحدی را در اختیار داریم که تیم مذاکره‌کننده ما روی آن متن تمرکز کرده و طرف‌های مقابل هم نسبت به موضوعاتی که ما درون پرانتز قرار دادیم، یعنی موضوعات اختلافی، تمرکز دارند.» وزیر خارجه افزود: «ما فکر می‌کنیم اگر طرف‌های مقابل با حسن‌نیت این مذاکراتی را که در این مرحله شروع شده، ادامه دهند، دست یافتن به یک توافق خوب برای همه طرف‌ها شدنی است و می‌توانیم این هدف را محقق کنیم.» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره احتمال توافق در مذاکرات وین ادامه داد: «حتی اگر جدیت در کنار حسن نیت در طرف‌های مقابل در مراحل آینده مذاکرات دیده شود، رسیدن به یک توافق زود و در آینده نزدیک هم متصور است.»

نه فقط دیپلمات‌های ایرانی در وین، بلکه نمایندگان چین و روسیه نیز دستیابی به توافق را محتمل ارزیابی کرده‌اند. «وانگ گون»، نماینده چین در مذاکرات رفع تحریم‌ها دو شنبه شب به وقت تهران آغاز دور هشتم این مذاکرات همزمان با کریسمس و تعطیلات سال جدید میلادی را نشانه احساس فوریت در میان طرف‌های شرکت‌کننده در این گفتگو‌ها دانست و گفت: «اختلافات بین طرف ایرانی و سه کشور اروپایی در حال کاهش است و می‌توان در فوریه ۲۰۲۲ (مصادف با ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ هجری شمسی) به توافق رسید.»


«میخاییل اولیانوف»، نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز روز دو شنبه با «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین دیدار کرد و در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به دیدارش با مقام اروپایی گفت که دو طرف «راه‌های پیش رو» را در «احتمالاً دور آخر مذاکرات احیای برجام» به بحث گذاشتند.


         


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار