قالیباف در برنامه زنده تلویزیونی:

با تمام وجود ایمان، اطمینان و امید دارم که حتما مشکلات را حل می کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفتبرای عبور از این شرایط باید قوانین و مقررات را به سمت تمرکززدایی و چابک‌سازی حرکت دهیم. اطمینان دارم که می توانیم مشکلات را حل می کنیم.



دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه حرکت نقدینگی از حوزه بانک و بانکداری و سرگردان بودن بدون کار تولیدی به سمت بازار سرمایه رفتن اقدام خوبی بود که باید تقویت شود، عنوان کرد: با این حال، با این حجم نقدینگی باید بورس و فرابورس عمق ببخشیم. عمق بشخی یعنی دولت آن دسته از شرکت های دولتی و دارایی های خود را که سودده هستند و شرایط ورود به بورس را دارند وارد کار کند تا پول مردم در این شرکت ها قرار گیرد و مجلس نیز بر آن نظارت می کند ضمن اینکه این شرکت ها باید ظرفیت این کار را داشته باشند.

 

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با تأکید بر اینکه نقدینگی باید به سمت پروژه های نیمه تمام برود، اظهار داشت: چند صد پروژه بزرگ با ارزش بیش از 600 تا 700 هزار میلیارد تومان به صورت نیمه تمام و دولتی است که نقدینگی باید به سمت آنها برود که اغلب در حوزه مس، روی، سرب، آهن و غیره است ضمن اینکه اگر بورس به حال درونی خود رها شود و نقدینگی به آن سمت نرود، ضرر بزرگی برای ما خواهد بود که در مجلس نیز مصمم هستیم بر این موضوع نظارت کرده و اگر قانونی لازم باشد تدوین کنیم.

 

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری مبنی بر نیاز سامانه ها به اصلاح ساختار و توجه به آن در بسته اقتصاد مردمی، بیان کرد: قطعا در بخش هوشمندسازی به آن توجه شده تا سامانه ها به صورت شبکه ای به هم متصل شوند و از حالت جزیره ای دربیایند. در مجلس چنین قانونی بوده اما اجرا نشده و البته بخشی از آن نیاز به قانون دارد.

 

دکتر قالیباف ادامه داد: وقتی اطلاعات جمع آوری و جامعه هدف متشکل از مستضعفین و محرومان به صورت دقیق تعیین شود مشکلات تا حدود زیادی برطرف می شود و مشکل اصلی اکنون این است که این جامعه هدف تعیین نشده است ضمن اینکه اطلاعات بعد از جمع آوری باید پردازش شود و دیوان محاسبات در حوزه حسابرسی باید برخط باشد و نباید بعد از گذشت یک سال درباره اینکه پولی در جای خود هزینه نشده است، گزارش دهد که فایده ای نخواهد داشت.

 

رئیس مجلس یازدهم همچنین با تأکید بر اینکه 4 رویکرد مذکور باید هم در درون و هم در بیرون مجلس باشد، یادآور شد: ما در حوزه نظارت نیز به این رویکردها نیاز داریم؛ هم اکنون نابسامانی ارز به خاطر برخی اشکالات است که در جلسات خود به این جمع بندی رسیدیم که دولت تکلیف این بسته (بسته اقتصاد مردمی) را در کوتاه ترین زمان یعنی چند روز آینده روشن کند و هر سه قوه در این زمینه با هم هم‌نظر بودیم که در خدمت دولت باشیم تا با کار کارشناسی این موضوع اجرایی شده و باعث ثبات در بخش ارز شود.

 

وی در ادامه برخی بی انضباطی ها در حوزه ارز را ناشی از اقدامات برخی صادرکنندگان دانست و افزود: بخشی از صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را به کشور وارد کرده و کالاهای مورد نیاز و مواد اولیه را تأمین می کنند اما بخشی از آنها این ارز را به کشور وارد نکرده و به جامعه ظلم می کنند که باید پیگیری و با متخلفان برخورد شود. 

دکتر قالیباف ادامه داد: برخی صادرکنندگان خوش حساب بوده و این موضوع از گذشته آنها مشخص است که باید کار آنها تسهیل شود تا صادرات بیشتری انجام دهند اما برخی از صادرکنندگان که ارز را برده و نیاورده و با قاچاقچیان تبادل می کنند باید تحت پیگرد باشند و جلوی این کار گرفته شود.

 

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: همچنین ارزهایی از کشور در کشورهای همسایه و برخی کشورهای دیگر است که وزیر امور خارجه نیز اعلام کرد در این زمینه نیز توافقات خوبی صورت گرفت و این ارزها به کشور باز می گردد همچنین باید ارزش پول ملی را کنترل کنیم که افزایش قیمت ارز را نداشته باشیم.

 

وی با یادآوری مصوبه مجلس درباره مالیات بر خانه‌های خالی گفت: ما در طرح دوفوریتی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که مالیات بر خانه‌های خالی به گونه‌ای نرخ‌گذاری شود که برای مالکان مقرون به صرفه نباشد، با اجرای دقیق این طرح از سوی دولت به طور قطع با کاهش نرخ کرایه‌ها و همچنین کاهش نرخ مسکن روبه‌رو خواهیم شد.

 

دکتر قالیباف با بیان اینکه طبق گفته رئیس جمهور ما در حوزه تولید مسکن با عقب‌ماندگی مواجه هستیم که باید جبران شود، افزود: متأسفانه امروز شرایطی ایجاد شده که تمامی حقوق یک شیفت کاری برای طبقه مستضعف صرف مسکن استیجاری می‌شود.

 

رئیس قوه مقننه با یادآوری تدوین بسته اقتصاد مردمی یادآور شد: در بسته اقتصاد مردمی پیشنهاد شده که  زمین که در شرایط فعلی 50 تا 55 درصد قیمت را به خود اختصاص می‌دهد از سوی دولت تأمین شود و شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا با مدیریت نقدینگی، بازار سرمایه و بخش خصوصی وارد حوزه ساخت و ساز شود.

 

وی با بیان اینکه باید در حوزه تولید مسکن به سمت بهینه‌سازی و استفاده از تکنولوژی گام برداریم، ادامه داد: البته در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شده به طوری که با استفاده از دانش فنی و بومی تلاش شده تا 6 هزار واحد مسکونی با 300 میلیارد سرمایه‌گذاری اجرایی شود.

 

دکتر قالیباف با بیان اینکه سرعت و کیفیت در ساخت مسکن باید مد نظر قرار گیرد، تصریح کرد: در این زمینه باید هزینه‌ها و پِرت مصالح در حداقل ممکن و رعایت استانداردها برای مقابله با زلزله و رعایت استانداردهای گرمایشی، سرمایشی و توجه به معماری اسلامی در حداکثر ممکن باشد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در انجام وظایف دست به اقدام بزنیم و نباید به کسی "باید "بگوییم، ادامه داد: اگرچه طی مدت اخیر اعلام شد که اولویت مجلس مسائل اقتصادی نبوده و مجلس به حاشیه رفته اما تأکید می‌کنم که چنین اظهاراتی تنها فضاسازی رسانه‌ای است؛ نگاهی به عملکرد مجلس نشان می‌دهد که با ارائه طرح دو فوریتی درباره مسکن، طرح سهام عدالت برای جاماندگان و بسته اقتصادی مردمی به دنبال کار جدی برای رفع مشکلات اقتصادی مردم است.

 

وی با بیان اینکه مردم منتظر عمل هستند و حرف از ما قبول نمی‌کنند، افزود: همان طور که در گذشته هم اعلام کردم مردم و حضرت آقا در حوزه وظایف مجلس باید از ما نمایندگان مطالبه کنند و ما باید پاسخگو باشیم.

 

دکتر قالیباف درباره اظهارات مقامات آمریکایی با تأکید بر اینکه دشمنی آمریکا از یکصد سال قبل تا به امروز به ویژه بعد از انقلاب اسلامی به دلیل روحیه استقلال‌طلبی، عزت‌طلبی و مبارزه با ظلم ملت ایران همواره وجود داشته است، گفت: آمریکایی‌ها بعد از اینکه در حوزه امنیتی و نظامی ناامید شدند، در حوزه اقتصادی به دنبال فشار بر ملت ایران هستند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر جا به مردم اعتماد کردیم شاهد موفقیت‌های چشمگیر بودیم، افزود: ملت ایران در مقاطع مختلف از جمله دفاع مقدس فداکاری‌های بسیاری نشان دادند و در ادامه هم در عرصه‌های علمی و نظامی تولید قدرت کردند.

 

وی با یادآوری موضع‌گیری قاطع مجلس نسبت به بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: مجلس در این زمینه موضع‌گیری قاطع داشت و از دولت خواست تا در مقابل درخواست‌های خارج از چارچوب قانون آژانس بایستد.

 

دکتر قالیباف ادامه داد: طبق فرموده حضرت آقا اگر می‌خواهیم در مقابل آمریکایی‌ها بایستیم تنها چاره آنها کار است؛ ما باید ایران و تک تک مردم را قوی کنیم، یکی از عرصه‌های قدرت ملی عرصه اقتصادی است که باید در این زمینه وارد عمل شویم همان طور که در حوزه قدرت سیاسی و نظامی موفق عمل کردیم.

 

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه امروز آسیب پذیری ما از ناحیه اقتصادی است، تأکید کرد: به همین دلیل است که بسته اقتصاد مردمی را تدوین کردیم. 

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی در مقابل هژمونی آمریکا ایستاد و آنها را به زانو درآورد، تصریح کرد: امروز شاهدیم که آمریکایی‌ها در لبنان، سوریه، عراق و حتی چین با تحریم اقتصادی به دنبال فشار بر ملت‌ها است و این تنها از آن جهت است که نمی‌تواند در حوزه سیاسی و امنیتی موفقیتی حاصل کند.

 

دکتر قالیباف مبارزه با‌ آمریکا را خدمت به مردم و راه‌اندازی چرخه تولید در کشور دانست.

 

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به دوستی دیرینه خود با شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، گفت: باید ساعت ها، روزها و ماه ها درباره شهید سلیمانی سخن گفت و نمی توان در زمان کوتاه خدمات و ویژگی های این شهید را توصیف کرد، بنده از اواخرسال 60 تا چند روز قبل از شهادت ایشان توفیق دوستی با ایشان را داشتم.

 

دکتر قالیباف با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون فردی با سابقه مجاهدت شهید سلیمانی ندیده ام، ادامه داد: شهید سلیمانی 40 سال بی وقفه مجاهدت کرد و از زمان پیروزی انقلاب که ایشان از یکی از روستاهای کرمان کار مبارزاتی خود را آغاز کرد تا لحظه شهادت مجاهد فی سبیل الله به تمام معنا بود و هرگز این مجاهدت را از دست نداد.

 

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: فردی که بتواند 40 سال از عمر شصت و اندی ساله خود را مجاهدت کند، به طرازی از مجاهدت، کمال و اخلاص رسیده است که مردم نیز وی را به طریق اولی شناختند.

 

وی با بیان اینکه بنده با شهید سلیمانی بسیار مانوس بودم و حتی نمی توانستیم 48 ساعت از یکدیگر دور بمانیم، ادامه داد: شهید سلیمانی جامعیتی پیدا کرده بود و جمع اضداد بود. زمانی که خشمگین می شد خشم وی از دل رحیمش بود، شهید سلیمانی فرمانده ای قاطع بود اما در دل قاطعیت پدری می کرد و در اوج قدرت و اقتدار گذشت می کرد.

 

دکتر قالیباف با اشاره به اینکه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی 20 سال در برابر آمریکا ایستاد، افزود: این شهید 2 ویژگی مهم داشت، نخست اینکه به سنت های الهی پایبند بود و هیچ گاه عنوان نکرد فلان امکانات را در اختیار من قرار دهید تا در برابر هژمون آمریکا بایستم و با حداقل امکانات در برابر آمریکا و داعش ایستاد و همگی در برابر این شهید سر تعظیم فرود آوردند و در نهایت دیدند که با حذف فیزیکی می توانند اقدامی انجام دهند اما با روحیه تدبیر، جسارت و شجاعت وی نمی توانند مبارزه کنند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شهید سلیمانی زمانی که به لحظه های سخت می رسید هرگز ناامید نمی شد و به همین دلیل بنده دائما می گویم جوانان عزیز، ملت عزیز ایران ناامید نباشید، مشکلات اقتصادی را می توانیم حل کنیم، نشات گرفته از همین روحیه شهید سلیمانی است.

 

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی با مردم حرکت کرد و اهداف خود را پیش برد، افزود: زمانی که از لشگر فاطمیون، زینبیون و علویون نامبرده می شود در واقع گفته می شود مردم و شهید سلیمانی پشتوانه مردمی داشت و با اعتقاد به باورهای انقلاب که نشات گرفته از قرآن و اهل بیت بود ایستاد و اگر ما بتوانیم همین درس را از مکتب حاج قاسم بگیریم می توانیم در تمام عرصه ها به موفقیت برسیم. 

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در پایان با بیان اینکه پای وعده خود با مردم می مانیم، افزود: نمایندگان مردم در خانه ملت قول می دهند که هیچ دغدغه ای جز دغدغه مردم نداشته باشند و هیچ تلاشی جز اینکه گره ای از کار مردم باز کنند نداشته باشند و وظیفه خود می دانیم که برای مردم کشور به ویژه مردم مستضعف و محروم که صاحبان انقلاب هستند تلاش کنیم تا با همکاری تمامی نمایندگان در خدمت مردم و میان مردم باشیم تا با کمک خود مردم مشکلاتشان را حل کنیم که این موضوع با وحدت و همدلی میسر می شود.



منبع؛ خانه ملت


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار