بدترین تورم کشور در این 10 استان بود!

در آبان ماه ١٤٠٢، شاخص قیمت مصرف کننده خانوار‌های کشور به عدد ٢١٠،٩ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢.٢ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٣٩.٢ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٤.٩ درصد افزایش داشته است.                

به گزارش راه شلمچه به نقل از تابناک، مرکز آمار امروز از جدیدترین تغییرات تورمی در هشتمین ماه سال خبر داد. گزارشی که نشان می‌دهد در دومین ماه پاییز، شاخص‌های تورمی سمت و سوی کاهشی داشته اند، به گونه‌ای که در آبان ماه ۱۴۰۲ نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های کشور به ۴۴.۹ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۶ واحد درصد کاهش یافته است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.   

این در شرایطی است که در دو گروه شهری و روستایی، شاخص سالانه تورم متفاوت بوده اند، به گونه‌ای که شهری‌ها تورم سالانه ۴۴.۶ درصدی و روستایی‌ها نیز تورم سالانه ۴۶.۸ درصدی را تجربه کرده اند که نسبت به ماه قبل، کاهش داشته است.

از سوی دیگر، در بررسی تورم سالانه، با دو بخش خوراکی و غیرخوراکی روبه رو هستیم که در بخش خوراکی ها، تورم سالانه کل کشور با افت نسبت به مهرماه به رقم ۵۲.۲ درصد رسیده که این شاخص برای مناطق شهری و روستایی به ترتیب ۵۲.۲ و ۵۲.۱ درصد است.

همچنین در بخش غیرخوراکی و خدمات، نرخ تورم سالانه کل کشور با افزایش نسبت به مهرماه به رقم ۴۱.۳ درصد رسیده که این نرخ تورمی برای شهری‌ها و روستایی‌ها به ترتیب ۴۱.۱ و ۴۲.۶ درصد است و نسبت به ماه قبل، بیشتر شده است.


مردم کدام استان، تورم بدتری را تجربه کردند؟

همان طور که در نمودار زیر دیده می‌شود، نرخ تورم سالانه ده استان از میانگین کل کشور کمتر بوده و استان تهران با کمترین تورم سالانه، یعنی ۴۰ درصد مشخص است. از سوی دیگر، استان یزد همچون ماه قبل، بیشترین نرخ تورم سالانه کشور در سطح ۵۵.۹ درصد را از آن خود کرده است.


کاهش تورم ماهانه آبان

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است، به گونه ای که در آبان ماه ۱۴۰۲ تورم ماهانه خانوار‌های کشور برابر ۲.۲ درصد بوده است؛ تورم ماهانه برای گروه‌های عمده خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات، با افزایش به یک درصد و برای گروه عمده کالا‌های غیرخوراکی و خدمات نیز با کاهش نسبت به مهرماه ۲.۷ درصد بوده است. تورم ماهانه بخش‌ها و گروه‌های مختلف در ماه جاری بصورت زیر است؛


اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار