بی‌گزینه شدند!

مقامات دولت بایدن بار دیگر با تقبیح ترامپ در خروج از برجام و اعتراف به شکست کارزار فشار حداکثری علیه ایران اذعان کردند  این اقدامات برای آمریکا فقط گزینه‌های وحشتناک را باقی گذاشت.

به گزارش راه شلمچه، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری خود تاکید کرد که کارزار فشار حداکثری دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه تهران یک شکست فاحش بوده است. 

به گزارش وبگاه «هیل»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از سیاست‌های دولت ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران گفت: «واقعیت این است که دولت قبلی ایالات متحده برای ما مجموعه‌ای از گزینه‌های وحشتناک باقی گذاشته است. کارزار فشار حداکثری یک شکست فاحش بود و خلاف هر آنچه وعده داده بود، محقق شد. پرایس تصریح کرد که دولت ترامپ وعده داده بود با سیاست فشار حداکثری علیه ایران، به یک توافق بهتر با ایران خواهد رسید که این وعده محقق نشد. 

هفته گذشته هم «آنتونی بلینکن» در مصاحبه با برنامه «Pod Save the World» تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای خروج از برجام را یکی از «بدترین تصمیم‌های تاریخ اخیر سیاست خارجی آمریکا» توصیف کرد. وی گفت: «فکر می‌کنم منصفانه است بگوییم که تصمیم برای خروج از آن توافق هسته‌ای یکی از بدترین تصمیم‌هایی بود که در تاریخ اخیر سیاست خارجی آمریکا گرفته شده است».

جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم در اظهاراتی مشابه بلینکن و پرایس، پیش از این گفته بود: برخی واقعیت‌ها از شرایط چالش‌برانگیزی که در آن به دلیل تصمیم رئیس‌جمهور سابق هستیم، وجود دارد. تیم او (ترامپ) در آن زمان، به همه یادآوری می‌کنم؛ به همه قول داد درباره یک توافق قوی‌تر مذاکره کند که این اتفاقات رخ ندهد. این درست نبود. 

این اتفاقات در حالی است که وخامت وضعیت آمریکایی‌ها در نبود اهرم فشار لازم در برابر تهران کار را به جایی رسانده که رسانه‌های این کشور در حال انتشار برخی جزئیات اختلاف نظرها در تیم مذاکره‌کننده آمریکا هستند. در این راستا پس از اینکه شنبه 2 منبع آگاه در گفت‌وگو با «ان‌بی‌سی‌ نیوز» از اختلاف نظر ریچارد نفیو و رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران بر سر مسیر مذاکرات وین خبر دادند و اعلام کردند تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین تغییر کرده و «ریچارد نفیو» این تیم را ترک کرده است، نشریه «وال‌استریت ژورنال» هم بامداد سه‌شنبه خبر داد 2 عضو دیگر تیم مذاکره‌کننده آمریکایی به دلیل اختلاف نظر با مواضع «رابرت مالی» سرپرست این تیم در قبال ایران، مذاکرات وین را ترک کرده و به واشنگتن بازگشتند. این روزنامه نزدیک به محافظه‌کاران آمریکایی به نقل از افراد مطلع از روند مذاکرات وین نوشت: «با رسیدن گفت‌وگوهای احیای برجام با ایران به مرحله حساس، در تیم مذاکره‌کننده آمریکا بر سر سخت‌گیری با تهران و زمان خروج از مذاکرات، اختلاف‌هایی پدید آمده است». بر اساس ادعای مطرح شده در این گزارش، برخی اعضای تیم آمریکا پس از اصرار به رویکرد سخت‌گیرانه‌تر در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران، تیم را ترک کردند یا از مذاکرات کنار کشیدند. در ادامه این گزارش آمده است: «همان‌طور که شبکه ان‌بی‌سی گزارش داد، ریچارد نفیو یکی از ۳ نفری بود که ما گزارش دادیم به دلیل اختلافات درباره نحوه اجرای گفت‌وگوها، چند روز پیش از مذاکرات عقب‌نشینی کرد، اگر چه یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه می‌گوید فقط ۲ نفر اما ما می‌دانیم نفیو از اوایل دسامبر در وین نبوده است». وال‌استریت ژورنال نوشت به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد اختلافات در تیم آمریکا در رابطه با طیفی از مسائل از جمله اینکه «آیا مذاکرات را در اوایل دسامبر پس از بازگشت تیم جدید ایران به وین و عقب‌نشینی از امتیازات قبلی ایران قطع کنیم یا خیر و همچنین اینکه چقدر در اجرای تحریم‌ها سخت می‌توان عمل کرد؟» به‌ وجود آمده است. این نشریه همچنین تصریح کرد: «آنها درباره اینکه آیا برای محکوم کردن ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فشار بیاورند یا نه و درباره اینکه بازگرداندن زمان‌ گریز ۱۲ ماهه واقعا چه زمانی ممکن است، اختلافاتی داشته‌اند». وال‌استریت ژورنال با تاکید بر اینکه باید توجه داشت که اینها تمام اختلافات درون تیم مالی نبودند، توضیح داد: «این اختلافات شکاف بزرگی در تیم آمریکا ایجاد کرده است. برخی تصمیمات سیاستی که افرادی از آن خشنود نبودند پس از بحث و گفت‌وگو در سطوح عالی دولت اتخاذ شد». 

 

* هیچ گزینه خوبی نیست

مجله فارن افرز وابسته به شورای روابط خارجی آمریکا اخیرا طی گزارشی به قلم یک استاد سیاست خارجی دانشگاه هاروارد نوشته است: حقیقت سخت این است که ایالات متحده اکنون گزینه‌های کمی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران دارد. این وضعیت می‌تواند در شرایط وضعیت بدون توافق باقی بماند و به ایران اجازه ‌دهد در حالی که تحت تحریم‌هاست، به نزدیک‌تر شدن به آستانه هسته‌ای ادامه دهد. این یادداشت ادامه می‌دهد: پیشرفت سریع ایران در جبهه هسته‌ای گزینه‌های خوب کمی را برای ایالات متحده باقی گذاشته است. بدون توافق، برنامه هسته‌ای تهران اساسا بدون محدودیت خواهد بود و تنها ترس از تحریک یک حمله نظامی، پیشرفت ایران را به سمت آستانه هسته‌ای محدود می‌کند. معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای همچنان تهران را از ساخت سلاح هسته‌ای منع می‌کند اما این معاهده تولید یا ذخیره مواد هسته‌ای قابل استفاده تسلیحاتی را تا زمانی که تحت بازرسی بین‌المللی باشد ممنوع نمی‌کند. در نتیجه ایران ممکن است تصمیم بگیرد که ذخایر اورانیوم 60 درصد غنی شده خود را به گونه‌ای افزایش دهد که امکان غنی‌سازی بیشتر آن را هر زمان که بخواهد داشته باشد. 

 

* تعلل جو!

پایگاه خبری «MSNBC» در گزارش مبسوطی ضمن انتقاد از سیاست‌های «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال برجام، دلایل تعلل دولت او در بازگشت به این توافق هسته‌ای را به نقل از تحلیلگران و منابع آگاه تشریح کرد. این گزارش تصریح کرده جو بایدن با در پیش گرفتن سیاست‌های محافظه‌کارانه و اجتناب از بازگشت به برجام اشتباهات سلفش «دونالد ترامپ» درباره این توافق را پیچیده‌تر کرده است. در این گزارش آمده: «منطق بایدن هر آنچه بوده، راهبرد او کارساز نبوده است. مذاکرات اکنون یک سال است امتداد یافته‌اند و به سرعت به نقطه بدون بازگشت نزدیک می‌شوند. همزمان، ایران به توسعه توانمندی‌های هسته‌ای خودش ادامه داده است». 

این گزارش به قلم مایکل کوهن با اشاره به مطالبه ایران در مذاکرات وین برای اخذ تضمین از طرف‌های آمریکایی درباره ماندگاری برجام نوشته: با توجه به اینکه دولت بایدن کنترلی بر دولت آینده آمریکا ندارد نمی‌تواند هیچ تضمینی در این باره بدهد. 

در ادامه این گزارش تصریح شده: ایران ممکن است به این جمع‌بندی برسد که ادامه برنامه هسته‌ای ممکن است بهتر از توافقی باشد که رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه بعدی آمریکا می‌تواند به‌سادگی از آن خارج شود. 


منبع؛ وطن امروز

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار