تأیید صلاحیت شوکه کننده و بحث برانگیز دونماینده مجلس!

علاوه بر مردم گچساران و اندیمشک که این سوال را درباره رد و تایید یکباره نماینده حوزه انتخابیه خود دارند، بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه‌ها نیز خواهان توضیح دادن شورای نگهبان در تایید صلاحیت دوباره‌ی این دو نماینده و تجدیدنظر در آن هستند.

به گزارش راه شلمچه، سخنگوی شورای نگهبان 22دیماه گفت: از حدود ۲۴۷ نفر نماینده فعلی مجلس، صلاحیت ۹۰ نفر عمدتا به خاطر مسایل مالی تایید نشده است، البته به برخی از آنها مستندات پرونده‌شان توضیح داده شد و به بقیه نیز اگر درخواست کردند، این مستندات ارائه می‌شود.

 

ردصلاحیت ده‌ها نفر به دلیل مسائل اقتصادی نشان می‌دهد که نه تنها شورای نگهبان با دقت و حساسیت به پاکدستی نمایندگان نظارت کرده، که عزم جدی برای مبارزه با سواستفاده کنندگان از قدرت در بدنه شورای نگهبان هم پررنگ‌تر شده است، اتفاقی که هشدار لازم را به نمایندگان آتی نیز خواهد داد تا به سلامت اقتصادی در دوره مسئولیت بها بیشتری بدهند. 

 

اسامی برخی نمایندگان در همان دقایق ابتدایی اعلام اسامی ردصلاحیت شده‌ها بیشتر به چشم میخورد، از جمله این افراد می‌توان به نام شش تن از روسای کمیسیون های اقتصادی مجلس اشاره کرد.

 

عبدالرضا عزیزی(کمیسیون اجتماعی)، الیاس حضرتی(کمیسیون اقتصادی)، فریدون حسنوند(کمیسیون انرژی)، غلامرضا تاجگردون(کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات)، عزیز اکبریان(کمیسیون صنایع و معادن)، محمد جواد کولیوند(کمیسیون سیاست داخلی و شوراها) از جمله افرادی بودند که نام آنها بیشتر از همه جلب توجه کرد.

 

اما زمان طولانی نگذشت که در خبرها تایید صلاحیت شدن تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس منتشر شد. اقدامی که سوالات متعددی را در خصوص علل ردصلاحیت اولیه و تایید صلاحیت شوکه کننده و زودهنگام آنها بوجود آورد. علاوه بر مردم گچساران و اندیمشک که این سوال را درباره رد و تایید یکباره نماینده حوزه انتخابیه خود دارند، بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه‌ها نیز خواهان توضیح دادن شورای نگهبان در تایید صلاحیت دوباره‌ی این دو نماینده و تجدیدنظر در آن هستند.

 

به عنوان نمونه دیدبان شفافیت و عدالت (نزدیک به احمدتوکلی) تایید صلاحیت تاجگردون و حسنوند را باورنکردنی دانسته است.


الیاس نادران نیز تایید صلاحیت این دو نماینده را به دلیل لابی و فشار فراوان معرفی کرده است. نادران نوشت: اینکه امروز کوتاه امدید و چشم بر پرونده های اقتصادی بستید جادوی بودجه و نفت است؟ 

دانشجویان نیز به تایید صلاحیت نمایندگان اندیمشک و گچساران واکنش نشان دادند. جنبش عدالتخواه رد و سپس تایید این دو نماینده که شائبه اقتصادی دارند را ناشی از مصلحت‌اندیشی و توصیه پذیری از افراد و جریان‌ها دانست و خواست تا شورای نگهبان در این خصوص توضیح دهد. 

 

فریدون حسنوند کیست؟

فریدون حسنوند دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی، نماینده مردم اندیمشک در دوره های ششم، هفتم، هشتم و دهم مجلس و استاندار بوشهر در سال پایانی دولت دهم بوده است. او با اینکه در دولت احمدی نژاد به سمت استانداری بوشهر منصوب شده اما روابط خوب و دوستانه ای هم با بیژن زنگنه و دولت روحانی دارد. 

ماجرای ردصلاحیت و تایید صلاحیت وی هم مانند روابط سیاسی او با دولت های قبلی و کنونی جالب است. صلاحیت وی یکبار برای مجلس نهم به طور کامل رد شد و از رفتن به مجلس بازماند، اما دور بعد باز هم کاندیدا نمایندگی شد و بازهم ردصلاحیت شد اما در اتفاقی عجیب تایید صلاحیت شد و به مجلس راه یافت. این اتفاق امسال هم تکرار شد. 

 

حسنوند که در جلسه استیضاح علی ربیعی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اسفند 96، وی را بخاطر فعالیت در ستاد تبلیغاتی میرحسین موسوی در انتخابات 88، مورد انتقاد قرار داد، با اینحال روابط خوب وی با زنگنه یعنی یکی دیگر از اعضای ستاد مذکور داشت. سکوت سنگین کمیسیون انرژی مجلس درباره موضوعاتی مانند اصلاحات نیمه کاره مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC)، بی‌توجهی وزارت نفت به مدیریت مصرف بنزین، عملکرد ضعیف زنگنه در فروش نفت بعد از اعمال مجدد تحریم ها و ... از جمله موارد قابل تامل درباره روابط کمیسیون انرژی و زنگنه است. البته این موضوع که برخی اعضای کمیسیون انرژی مجلس کارمند وزارت نفت بودند یا در طول دوره نمایندگی کارمند وزارت نفت شدند نیز در این موضوع بی تاثیر نبود.

 دانلود فیلم  

البته رئیس کمیسیون انرژی مجلس هرگاه انتصابات مدیران نفتی در استان خوزستان به مذاقش خوش نمی آمد، وزارت نفت را مورد انتقاد قرار می داد، ولی پس از کلنگ زنی پتروشیمی دوم اندیمشک توسط زنگنه در اسفند 97، روابط صمیمانه حسنوند با وزیر نفت دولت روحانی بار دیگر به اوج خود رسید؛ طرحی که مورد انتقاد رسانه ها قرار گرفت و برخی رسانه ها، کلنگ زنی آن توسط وزیر نفت را به «هدیه انتخاباتی زنگنه به حسنوند» تعبیر کردند.

اخیرا نامه ای رسانه ای شده است که نشان می دهد حسنوند درخواست استخدام نیرویی در یکی از شرکت های نفتی اهواز را کرده است و وزیر نفت هم دستور داده است که راهی پیدا کنید (تصویر زیر).


روابط دوستانه رئیس کمیسیون انرژی مجلس با زنگنه به همین جا ختم نشد. در جریان استیضاح زنگنه در یک اتفاق بی‌سابقه در دوران عمر مجلس شورای اسلامی، پرونده استیضاح وزیر نفت با خودداری رئیس کمیسیون انرژی مجلس(حسنوند) از ارسال گزارش به هیأت رئیسه درباره نتیجه جلسات نمایندگان متقاضی استیضاح زنگنه با وی در این کمیسیون، در آستانه بسته شدن قرار گرفته است و زنگنه را از استیضاح و پاسخگویی فراری داد.

 

غلامرضا تاجگردون کیست؟

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس غلامرضا تاجگردون است. او در سال 1384 در انتخابات میان دوره ای مجلس شرکت کرد که توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شد. اما در سال 1386 با تایید شورا و رای مردم بر کرسی مجلس تکیه زد و تاکنون به عنوان نماینده گچساران در مجلس حضور دارد.

 

این نماینده اصلاح طلب پیوند ویژه ای با دولتی ها دارد. خوش خدمتی او به دولت در تصویب تبصره های بودجه 99 که مورد انتقاد اکثریت کارشناسان اقتصادی است این مطلب را باز هم تایید میکند. حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص مدیریت وی در بحث تصویب بودجه میگوید: تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با خنده همه تبصره‌های لایحه بودجه را تصویب می‌کند و می‌رود!

 

تاجگردون از پاسخگویی نیز ابا دارد. او قبلا در پاسخ به سوال یک دانشجو در ارتباط با رای او در طرح شفافیت‌آرا، جواب داده بود: به تو چه!

 

دانشجو ابتدا فکر می‌کند که تاجگردون با او مزاح می‌کند، اما این نماینده مجلس اعلام می‌کند که پاسخش جدی است.

دانلود فیلم 

 

یک خبرنگار اصلاح طلب نیز اخیرا با جدی شدن تایید صلاحیت تاجگردون به انتشار اسنادی در فضای مجازی دست زده است. او با انتشار اسامی افرادی که میگوید از اقوام تاجگردون هستند در این خصوص مدعی شده که تاجگردون شبکه ای مافیایی در کشور را اداره میکند و پست‌های متعددی به نزدیکان او داده شده است.

 

حالا باید دید در خصوص رد و تایید صلاحیت مجدد این نمایندگان پرحاشیه چه توضیحاتی داده می‌شود؟



منبع؛ رجانیوز


اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار