نصراللهی؛

تاکتیک آمدنیوزی رویترز

اکبر نصراللهی استاد ارتباطات در یادداشتی به بررسی گزارش‌ ادعایی روز گذشته خبرگزاری رویترز پرداخته است.

راه شلمچه- اکبر نصراللهی؛ خبرگزاری رویترز، یک‌شنبه دوم دی، گزارشی اختصاصی به نقل از  سه نفر از ویراستاران  خود به نام‌های مایکل جورجی، کاسل برایان‌لاو  و جیسون سازپ نوشته است: «در حدود کمتر از دو هفته ناآرامی‌ها که از 15 نوامبر آغاز شد، حدود 1500 نفر کشته شدند که شامل حداقل 17 نوجوان و حدود 400 زن و همچنین برخی از اعضای نیروهای امنیتی است "
رویترز ادعا  ادعا کرده است: چند تن از مقامات ایرانی  که این آمار را به این خبرگزاری ارائه کرده‌اند آن را براساس اطلاعات جمع‌آوری شده از بیمارستان‌ها و پزشکی قانونی محاسبه کرده‌اند.
رویترز همچنین  منابع ادعایی خود را "نزدیک به رهبری و وزارت کشور" اعلام کرده است.

ادعای رویترز  را از ابعاد مختلف می‌توان  بررسی و راستی آزمایی کرد اما از منظر ارتباطی و خبری  و سواد رسانه‌ای چند نکته قابل تامل است:
خبرهای  غیرواقعی و نادرست معمولاً از منابع نامشخص، با ذکر جزئیات و در مواقعی که منابع رسمی در انتشار اطلاعات واقعی تعلل یا تاخیر داشته باشند، منتشر و مورد توجه قرار می‌گیرند.
در گزارش رویترز  دقیقاً مثل تاکتیک‌آمدنیوز در خبرسازی‌های در موضوعات متخلف گذشته، موضوع با جزییات زیاد  ذکر می‌شود اما هیچ سند و مدرکی از ناقلان آن و هویت آنها مشخص  نیست .....

اشکال اساسی را نه در رسانه‌ها و خبرگزاری‌هایی مثل  رویترز و  ویراستاران آن بلکه در سواد رسانه‌ای مسئولان می‌دانم؛ مجدداً تاکید می‌کنم مسئولان بیش از مردم  باید سواد رسانه‌ای داشته باشند تا بتوانند به موقع  و صحیح  از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای تامین نیازهای افکار عمومی استفاده کنند. اگر چه پیرو دستور مقام معظم رهبری، رسیدگی از خانواده‌های جان باختگان اخیر در سه گروه ادامه دارد و قرار است به گفته مسئولان  پس از جمع‌بندی کامل اطلاع‌رسانی‌ شود اما نه رسانه‌های رقیب و دشمن منتظر اعلام آمار مسئولان در زمان  مورد نظرشان می‌مانند و نه افکار عمومی در عصر تعدد و کثرت رسانه‌ها ، نیازهای خود را از  منبع خاصی می‌گیرند. 

حدود 40 روز از اعتراضات و اغتشاشات بنزینی و جان باختن افراد مختلف از جمله افراد بیگناه و شهادت حافظان  امنیت و کشته شدن جمعی از اغتشاش‌گران می گذرد؛ چرا تاکنون اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت نگرفته و چرا چنین میدان حساس به رسانه‌های دشمن داده شده است؟
براساس تاکتیک «شروع قبل از دیگران» مسئولان باید با پیش‌بینی موضوع‌های مهم و مورد توجه مخاطبان، زودتر از دیگران موضوع را بررسی، جمع‌بندی و اقدام می‌کردند تا هم  اعتماد مردم سلب نشود و هم اینکه از سوق‌دادن مخاطبان به رسانه‌های رقیب و دشمن جلوگیری  و مانع  رسیدن آنها به اهداف‌شان شوند.
اذهان مخاطبان مثل لوح سفید است، هر کنشگری که زودتر بر آن بنویسد شانس اثرگذاری بر آن بیشتر است و هرکس دیرتر بنویسد اولاً معلوم نیست برای او در لوح ذهنی مردم جایی باشد و ثانیاً بتواند اثر نوشته‌های دیگران را از بین ببرد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار