ضرورت تدوین پیوست رسانه‌ای برای کاهش تلفات و خسارات بحران‌ها

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه گفت: تدوین پیوست رسانه‌ای برای مدیریت مسئولانه مخاطرات و بحران ها و کاهش تلفات و خسارت‌ها ضروری است.



به گزارش راه شلمچه، اکبر نصراللهی در کارگاه آموزشی سیاستگذاری و مدیریت پوشش اخبار بحران  درجمع مدیران و کارشناسان روابط عمومی  راه آهن گفت: ایران به لحاظ تنوع بحران ها در رده پنجم دنیا،‌ به لحاظ میزان تلفات در رده، ۱۰ کشور نخست جهان قرار دارد و از ۴۰ بحران طبیعی شناخته شده بیش از ۳۰ بحران در کشورمان روی داده است و یا ایران مستعد وقوع آن است.

در کشوری که با این حجم و تنوع بحران مواجهه است و در عصر تعدد و کثرت رسانه ها،‌ باید برای مدیریت بحران ها، هم از مناسب ترین و موثرین ابزار یعنی رسانه ها حداکثر استفاده را کرد و هم اینکه از ستاد دایم مدیریت رسانه ای بحران در وزارت خانه ها و سازمان ها استفاده کرد.

پیش شرط مدیریت بحران، اتخاذ رویکرد و راهبرد مناسب رسانه ای، آگاه بودن از مخاطرات و بحران ها و آگاه کردن مسئولین و مردم از طریق رسانه ها است.

پیشگیری و جلوگیری از تبدیل مخاطرات به بحران ها،‌ رصد حوادث در شرف وقوع و هوشیار کردن مردم و مقامات، برقراری پیوند میان مسئولان و مردم، افزایش تاب آوری مردم و جلب مشارکت آنان برای پیشگیری از حوادث از طریق آموزش، فرهنگ سازی برای آمادگی در مقابل بحران و بحران زدایی، بسیج عمومی و سازمانی، جلوگیری و مقابله با شایعات از طریق اطلاع رسانی بموقع و صحیح و جامع و بهره‌گیری از تاکتیک شروع قبل از دیگران، اعتماد افزایی و امید زایی و تبدیل تهدیدات به فرصت ها با استفاده حداکثری و هوشمندانه از رسانه ها از جمله کارکرهای مثبت روابط عمومی ها در مدیریت رسانه ای مخاطرات و بحران ها است.

فقدان سخنگوی واحد،‌ اظهار نظر افراد غیرمسئول ،‌تعارض در اطلاع رسانی ، بی توجهی و یا توجه ناکافی به افکار عمومی و  نیاز رسانه ها ،‌ تاخیر در اطلاع رسانی،‌ سواد رسانه ای  پایین روابط عمومی ها و مسئولان ،‌اظهار نظر قبل از بررسی های تخصصی و کارشناسی،‌ تمرکز  اقدامات روابط عمومی به  دوره بحران  و غفلت از مراحل قبل و بعد از بحران ها ،‌ غلبه رویکرد های سنتی،‌ رویدادی ،‌کمی و راهبرد انفعالی ، واکنشی، انکار از جمله  ‌اشکالات روابط عمومی ها در بحران‌ها  است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار