نصراللهی در پانزدهمین سمپوزیوم روابط عمومی: قدرت بازدارنگی رسانه های ایران کم است

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در پانزدهمین سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی، راهبرد بازداندگی رسانه ای ایران در جنگ رسانه ای با غرب را تشریح و بر ضرورت توانمندسازی روابط‌عمومی ها تاکید کرد .

به گزارش راه شلمچه، پانزدهمین سمپوزیوم روابط عمومی که با حضور رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی، استادان کشورهای ایران، بلغارستان، فرانسه و ترکیه و نیز مقاماتی از جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد، برای اولین بار موضوع «جنگ رسانه‌ای و مسئولیت‌های روابط عمومی‌ها» در این زمینه، مورد بحث و بررسی علمی قرار گرفت.

  

همچنین اکبر نصرالهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در پانزدهمین سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی، راهبرد بازداندگی رسانه ای ایران در جنگ رسانه ای با غرب را تشریح و بر ضرورت توانمندسازی روابط‌عمومی ها  تاکید کرد.

  

اکبر نصراللهی  با اشاره به تاریخچه استراتژی بازدارندگی در یونان باستان و جنگ های صدر اسلام  و در روابط دو ابرقدرت در دوره جنگ سرد گفت راهبرد بازدارنده درحال حاضر نیز عنصر اساسی در استراتژی امنیت ملی کشورها بویژه  آمریکا است.

  

وی گفت: استراتژی بازدارندگی، مبتنی بر روابط میان بازیگران متعدد و روش ویژه‌ای از روابط است که در آن یک طرف سعی دارد با تأمین و تقویت آمادگی و توانمندی‌های لازم در خود، طرف مقابل و متخاصم را  به انصراف از تعرض و تجاوز و اقدام خصمانه منصرف یا تلاش‌های او را خنثی و بی‌اثر کند.

  

  

 

  

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران ادامه داد: هدف از استراتژی بازدارندگی،کاهش یا ازبین بردن خطر حمله با افزایش هزینه هاست تا مهاجم را به این نتیجه برساند که هزینه های حمله بیش از منافع آن است.

  

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه تاکید کرد: هرچند استراتژی بازدارندگی در حوزه‌های‌رسانه‌ای نمی‌تواند همانندحوزه های نظامی کارآیی داشته باشد، اما ظرفیت زیادی برای محافظت از منافع و امنیت ملی کشورها بویژه در حوزه سایبری  دارد.

  

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای،‌ هدف اصلی راهبرد بازدارندگی را حفظ وضع موجود، توقف عملیات دشمن و انصراف از اقدامات خصمانه در حوزه های مشخص دانست و تصریح کرد که یکی از این حوزه ها می تواند رسانه ها  باشند.

  

به گفته دکتر نصراللهی استفاده از راهبرد بازدارندگی به دوره جنگ سرد و موضوعات نظامی  محدود نیست و روابط میان بسیاری از کشورها که در عرصه روابط بین‌الملل، منافع متضاد یا متفاوت دارند و بسیاری از موضوعات  از جمله رسانه ها به طور عام و روابط عمومی‌ها  به طور خاص را در بر می‌گیرد.

  

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه افزود: رسانه های ایران هم می توانند و هم باید با ایجاد ظرفیت های جدید، استفاده حرفه ای و مسئولانه از ظرفیت های موجود و توانمندسازی و ارتقای سواد رسانه ای در حوزه ها و سطوح مختلف،  قدرت بازدارندگی خود را در قبال بازیگران رسانه ای دیگر کشورها افزایش دهند و مانع هرگونه اقدام فرهنگی و سیاسی و  نظامی دشمن می‌شود و یا آنها را بی اثر و کم اثر کنند.

  

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری دو هدف مهم در حوزه رسانه ها را، جلوگیری از تعرض رسانه ای دشمنان و توسعه فعالیت های آنان و بی اثر و یا کم‌اثر کردن برنامه ها  و فعالیت های رسانه های دشمنان عنوان و تاکید کرد: برای رسیدن به این اهداف چاره ای جز استفاده از استراتژی بازدارندگی  و اتخاذ راهبردهای فعال و فوق فعال نیست.

  

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه پیش شرط‌ها، تاکتیک‌ها،ملاحظات و بایسته های تحقق راهبرد  بازدارندگی روابط عمومی ها را  آگاه شدن از  ابزار رسانه ای جبهة معارض انقلاب اسلامی و جبهة انقلاب اسلامی، خدمات، ظرفیت‌ها، تهدیدها و فرصت ها و  آگاه کردن از خدمات، ظرفیت‌ها، تهدیدها و فرصت ها کشور، تعامل مستمر و آگاهانه روابط عمومی با  رسانه ها، شروع قبل از دیگران و تامین سریع و صحیح و جامع  نیازهای آنی و آتی خبری، آموزشی و سرگرمی مردم و نبود خلاء خبری، آموزشی و سرگرمی، هم افزایی و جریان سازی رسانه ای و تحلیل محوری، بالابردن سوادرسانه ای خود، مردم و مسئولان و تسلط بر زبان‌های بین‌المللی و ایجاد و تقویت روابط بین المللی  اعلام کرد.

  

نصراللهی در تبیین جایگاه روابط عمومی در زمینه قدرت بازدارندگی گفت: ابزار اصلی آمریکا در جنگ  نرم که علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته، رسانه است و هدف های  مهم آن، ایجاد نابسامانی اقتصادی، شکل دادن به نارضـایتی در جامعه، ناکارآمد جلوه دادن دستگاه اداری و اجرایی دولت، تضعیف حاکمیت ایران است.

  

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه منابع  مهم قدرت  نرم  رسانه های ایرانی را دین، ملیت ایرانی، فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی، پیام انسانی و الهی، رهبری دانست و افزود: جمهوری اسلامی با چنین پشتوانة قدرت نرمی می تواند با کارکرد ایجابی، تودة مردم بـرای پشتیبانی اقناع و از ظرفیت شهروند خبرنگار استفاده کند و از طریق کارکرد سلبی از رسانه های دشمن مشروعیت‌زدایی کند.

  

نصراللهی اصحاب رسانه به طور عام و روابط عمومی ها به طور خاص و ویژه، از نقش آفرینان اصلی قدرت ملی و بازدارندگی کشور دانست و گفت: قدرت بازدارندگی حاصل نمی شود مگر اینکه رسانه ها و روابط عمومی تقویت شوند و جایگاه واقعی خودشان را پیدا کنند.

  

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه،‌ روابط عمومی ها  را در خط مقدم و خاکریز اول جنگ رسانه ای هستند زیرا هم در اولویت هدف رسانه هایی رقیب و دشمن هستند و هم اینکه مقابله و مواجهه با جنگ رسانه ای ، منشاء و خواستگاه تولید و انتشار پیام هستند.

  

وی عنوان داشت: دشمن امید و اعتماد مردم را به نظام و کشور هدف قرار داده و تمام تلاش خود را در ناکارآمد جلوه دادن نظام و کشور و سلب این اعتماد انجام می‌دهد بنابراین روابط عمومی باید با اطلاع رسانی شفاف، درست و به موقع از خدمات نظام در کنار انعکاس مشکلات قابل حل مردم  را آگاه و مشارکت آنان جلب و تلاش دشمنان خنثی کنند و هم اینکه امید و اعتماد را به آنها برگردند.

  

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری، نقش روابط عمومی در جنگ رسانه ای کنونی برای تقویت امید و بازگرداندن اعتماد به مردم و جامعه  را بسیار مهم و محوری دانست و گفت: متاسفانه رسانه ها خصوصاً روابط عمومی ها به موازات پیشرفت در حوزه های نظامی و دفاعی به حدی پیشرفت نکرده اند که بازدارنده باشند و نتوانسته اند توانمندی‌های سخت افزاری نیروهای مسلح را به قدرت نرم  کشور بیفزاید.

  

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه  تصریح کرد: تحقیقات و تجربیات نشان می‌دهد با وجود زحمات‌رسانه ها؛ قدرت بازدارندگی رسانه های ایران از جمله روابط عمومی‌ها  کم است،  منابع رسانه ای مردم از روابط عمومی‌ها و رسانه های رسمی به سمت منابع غیر رسمی و غیرموثق در حال تغییر است، رویکرد شان سنتی و راهبردشان  واکنشی است و اقدامات روابط عمومی ها در موضوعات راهبردی و مورد توجه افکار عمومی دنیا یا دیده نمی شود و تاخیری است.

  

به گزارش فارس، این رویداد با حضور 400 نفر از دست اندرکاران روابط عمومی‌های کشور در مرکز همایش‌های تلاش برگزار شده و در جنب این رویداد، ضمن معرفی مدیران و کارشناسان برتر روابط عمومی سال 1397 ایران، نسبت به معرفی روابط عمومی های برتر در 7 رشته اقدام خواهد شد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار