تلاش عجیب اصولگرایان برای منتسب کردن تشکیلات خود به رئیس قوه قضائیه

موضع‌گیری زودهنگام سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در حمایت از کاندیداتوری و حمایت از آیت‌الله رئیسی نیز از جمله دیگر مواضع عجیب این روزها بود.

به گزارش راه شلمچه، طی روزهای گذشته جریان‌های مختلف سیاسی اصولگرا اظهارات گوناگونی درباره تعامل با آیت‌الله رئیسی درباره فعالیت‌های نیروهای انقلابی در انتخابات داشته‌اند.

 

مهمترین این مواضع دو محور عمده داشت: «ریاست بر جمعی از کاندیداهای اصولگرا» و «دیدار انتخاباتی» با آقای رئیسی. اما این اظهارات به چه معناست و چرا سوءبرداشت‌ها در این باره بسیار حساس است؟

 

پس از انتخابات سال ۹۶ جمعی از اصولگرایان جلساتی را با دعوت از آیت‌الله رئیسی برای گفتگو درباره راهبردها و وضعیت آینده نیروهای انقلابی در فضای سیاسی آغاز کردند.

 

به فاصله کوتاهی از شکل‌گیری این جمع، آقای رئیسی به ریاست دستگاه قضائی منصوب شد و عملا پس از این مسئولیت، حضور او در جلسات پایان یافت و جمع باقیمانده با تعیین حدادعادل به عنوان رئیس به کار خود ادامه داد.

 

این اتفاق اخیرا توسط علیرضا زاکانی بیان شده اما به طور ناقص در فضای مجازی انتشار یافته است. در اظهارنظر زاکانی به شکل‌گیری این جلسه اشاره شده اما به خروج آیت‌الله رئیسی از جلسه به دلیل انتصاب در دستگاه قضائی اشاره‌ای نمی‌شود.

 

همین موضوع باعث سوءبرداشت‌ از عضویت فعلی و حتی ریاست آقای رئیسی در جمع انتخاباتی اصولگرایان شده است! این در حالی است که نه‌تنها او در حال حاضر نقشی در این جلسات ندارد، بلکه حتی در انتخابات گذشته مجلس نیز در روند شورای ائتلاف هیچگونه دخالتی نداشت.

 

موضع‌گیری زودهنگام سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در حمایت از کاندیداتوری و حمایت از آیت‌الله رئیسی نیز از جمله دیگر مواضع عجیب این روزها بود.باید توجه داشت که هرچند روسای قوا از حمایت مصداقی در انتخابات‌ها منع شده‌اند، اما این افراد برای گفتگو و مشورت دادن به جریان‌های مختلف سیاسی با هیچ مانعی روبرو نیستند. شخص سیدابراهیم رئیسی پیوسته محل رجوع فعالان سیاسی بوده است. این وضعیت حتی در زمانی که او تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشت نیز بر همین منوال بوده است. البته صرف دیدار با هر تشکیلات و گفتگو درباره مسائل مختلف به آن معنا نیست که او هدایت آن جمع را برعهده دارد یا خروجی هر تصمیمی صرف یک دیدار مورد تایید اوست.

 

اینکه جبهه پایداری، شورای ائتلاف، جامعه روحانیت مبارز یا هر گروه سیاسی دیگری خبر از دیدار با آقای رئیسی می‌دهد معنایی جز برگزاری یک دیدار عادی و گفتگو درباره مسائل مختلف ندارد.

 

آنچه در این میان مهم است، این است که سرمایه اجتماعی قوه قضائیه نباید دست‌مایه فعالیت‌های سیاسی جریان‌ها قرار بگیرد. گروه‌های سیاسی به جای وام گرفتن از اعتبار افراد و نهادهای دیگر، باید روی نتایج اقدامات و فعالیت‌های خود متمرکز شوند.

 

به گزارش رجانیوز، البته آقای رئیسی در انتخابات قبل نشان داد که به خوبی از اقتضائات مناصب مدیریتی خود آگاه است و از آن حراست می‌کند. عدم حضور او در مجمع عمومی جمنا و ورود مستقل به انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ در زمانی که تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشت به خوبی گویای درک وی از اهمیت حراست از جایگاه‌های فراجناحی نظام است که این امر درباره قوه قضائیه اهمیتی دوچندان می‌یابد.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار