تلاش غرب‌گرایان برای مصادره دستاوردهای مقاومت از آزادی نفتکش ایرانی با نمایش دیپلماسی!

این شگرد البته در رفتار دولتی‌ها سابقه دار است. عباس عراقچی نیز پیش از این در برنامه جهان‌آرا مدعی شده بود که پیروزی‌های ایران در کشورهای منطقه حاصل دیپلماسی وزارت خارجه و مرتباط با برجام است!

به گزارش راه شلمچه، رئیس حکومت جبل‌‌طارق اعلام کرد نفتکش گریس ۱ می‌تواند امروز این منطقه را ترک کند. ۱۳ تیرماه مقامات منطقه جبل‌طارق که تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد، در اقدامی که از سوی مقامات کشورمان راهزنی دریایی خوانده شد، نفتکش گریس ۱ را که حامل محموله نفتی ایران بود، به بهانه نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه در نزدیکی آب‌های این منطقه توقیف کرد.

 

چندی بعد ایران نیز اقدام به تغییر مسیر چهار کشتی انگلیسی کرد که دو مورد از آن به توقیف منجر شد. از دو نفتکش توقیف شده نیز یک مورد پس از توجیهات اولیه آزاد و کشتی «استنا ایمپرو» در توقیف ایران قرار گرفت. عملیات توقیف این نفتکش انگلیسی با یک بالگرد و تنها دو قایق تندروی نیروی دریایی سپاه صورت گرفته بود.

 

در پی توقیف نفتکش انگلیس در آب‌های ایران، درخواست‌های مکرری از سوی انگلیس برای آزادی این نفتکش مطرح شد. در تمامی این درخواست‌ها آزادی نفتکش ایرانی منوط به آزادی نفتکش انگلیس شده بود و در آخرین موارد، حکومت بریتانیا اعلام کرده بود که حاضر است تنها به فاصله چند ساعت از آزادی کشتی خود، نفتکش ایران را رفع توقیف کند. درخواست‌هایی که با مقاومت نظام همراه بود و تنها راه آزادی نفتکش انگلیسی را آزادی بدون قید و شرط کشتی ایران عنوان کرده بود.

 

این روند مقاومت و پاسخ حداکثری جمهوری اسلامی امروز نتیجه داد و حکومت جبل‌طارق اعلام کرد که کشتی ایرانی امروز می‌تواند منطقه را ترک کند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که تمامی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر لغو روادید و تغییر مسیر کشتی از سوریه به جای دیگر نیز از سوی جمهوری اسلامی پذیرفته نشده است. البته طبق اعلام جمهوری اسلامی و همچنین اطلاعات ناوبری دریایی، مقصد این نفتکش از ابتدا سوریه نبوده است. همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به صراحت اعلام کرد که ایران هیچ تعهدی درباره مقصدهای آینده این کشتی به سوریه یا جاهای دیگر نداشته و نخواهد داشت. او تصریح کرده که در حوزه انرژی و نفت از سوریه حمایت خواهیم کرد و این موضوع به هیچ کشور ثالثی ارتباط ندارد.

 

قاب تهدید به قاب تحقیر بدل شد

تلویزیون دولتی انگلیس «بی‌بی‌سی» که تلاش زیادی در پروژه وحشت‌آفرینی در ذهن ملت ایران دارد، امروز مجبور شد تا اعلام‌کننده خبر آزادی نفتکش ایران باشد. رسانه‌ای که با پوشش زنده ورود ناوهای آمریکا به خلیج فارس در صدد القای موقعیت جنگی علیه ایران بود، اکنون انعکاس دهنده عزت ملی ایرانیان شده است.

 

پیکاردو رئیس حکومت جبل‌طارق، در مصاحبه با بی‌بی‌سی با بیان اینکه گریس-۱ می‌تواند به محض آماده شدن، از این منطقه خارج شود، تصریح کرد: «دیوان عالی جبل‌طارق بعد ازآزادی گریس ۱، هرگونه اقدام آمریکا با هدف ممانعت از خروج این نفتکش از این منطقه را بررسی می‌کند».

 

وی همچنین درباره این ادعا که مقصد گریس-۱ سوریه بوده ابراز تردید کرد و افزود: «ما انتظار داریم ایران به وعده‌هایی که درباره این نفتکش به ما داده، پایبند باشد».

 

 

البته سخنان پیکاردو درباره «وعده‌های ایران» از شب گذشته تا کنون بارها تکذیب شده و اعلام شده است که ایران هیچ تعهدی به هیچ کشوری درباره نفتکش‌های خود نداده است. آنچه که مهم است عدم توانایی تاثیرگذاری آمریکا و انگلیس بر روند آزادی نفتکش ایرانی بود که در نهایت با وجود درخواست آمریکا از مقامات جبل الطارق برای تمدید توقیف نفتکش گریس-۱، این نفتکش با حکم دادگاه عالی جبل الطارق آزاد شد.

 

در حوزه نفت و انرژی به صوریه کمک می‌کنیم/ به هیچ کشوری ارتباط ندارد

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه  در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا ایران برای آزادی نفتکش گریس۱ ضمانتی به انگلیس یا دولت جبل الطارق داده است؟ گفت: از سوریه در همه حوزه‌ها از جمله نفت و انرژی حمایت می‌کنیم.

 

او  ادامه داد: این کار قانونی است و به هیچ کشور ثالثی ربط ندارد. جمهوری اسلامی ایران به هر مشتری قدیمی و تازه‌ای که بخواهد، نفت خود را می‌فروشد.

 

مقصد گریس-۱ از ابتدا سوریه نبود/ هیچ تعهدی ندادیم

ایران پیشتر نیز اعلام کرده بود محموله گریس-۱ که از سوی کشور‌های اروپایی مورد تحریم قرار گرفته، در حال حرکت به سمت سوریه نبوده و خواهان رفع توقیف آن شده بود.

 

موسوی با اشاره به توییت وزیر امور خارجه و سفیر کشورمان در لندن عنوان کرد: آنچه علنا اعلام کردیم صرف بیان واقعیت در مورد مقصد کشتی گریس یک بود که از ابتدا هم قرار نبود به سوریه برود.

 

او تاکید کرد: ایران برای آزادی نفتکش گریس-۱ هیچ تعهدی مبنی براینکه به سوریه نرود نداده است، زیرا از ساعات اولیه توقیف نفتکش اعلام کردیم که مقصد نفتکش سوریه نبوده و تا انتها هم بر سر همین حرف باقی مانده و تاکید کردیم که اگر هم مقصد نفتکش سوریه بود بازهم‌ به کسی ربطی نداشت.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: درحقیقت آنها  بخاطر خروج آبرومندانه از این اقدام غیر قانونی و دزدی دریایی، بحث تعهد را مطرح کردند.

 

تلاش برای مصادره دستاورد مقاومت به نام دیپلماسی

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور آزادی نفتکش ایران را پیروزی دیپلماسی در عرصه بین‌المللی دانست! واعظی با بیان اینکه کل نظام با حمایت از دیپلمات‌ها باعث آزادی نفتکش و رقم خوردن یک پیروزی برای کشور شد گفت: آزادی گریس-۱ نتیجه حمایت کل کشور از مقاومت دیپلمات‌ها بود!

 

این شگرد البته در رفتار دولتی‌ها سابقه دار است. عباس عراقچی نیز پیش از این در برنامه جهان‌آرا مدعی شده بود که پیروزی‌های ایران در کشورهای منطقه حاصل دیپلماسی وزارت خارجه و مرتباط با برجام است!

منبع؛ رجانیوز

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار