تنش ایران و آمریکا در خلیج فارس! +فیلم

فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه با صدور بیانیه‌ای مدعی شد؛ «یازده شناور نظامی ایرانی با نزدیک شدن به شش کشتی جنگی آمریکایی برای این کشتی‌ها ایجاد مزاحمت کردند.»

به گزارش راه شلمچه، بامداد پنجشنبه تنشی میان ناوگان دریایی آمریکا و قایق‌های تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه خلیج فارس رخ داد که بار دیگر توجهات را به این نقطه استراتژیک معطوف ساخت. در همین زمینه، سنتکام مرکز فرماندهی نیرو‌های آمریکا در خلیج فارس، بامداد پنجشنبه با انتشار تصاویری ادعا کرد، یازده قایق تندرو ایرانی به ناوگان دریایی آمریکایی نزدیک شدند.

آنها تصاویر و فیلمی در این باره در سایت رسمی خود منتشر کردند و بامداد امروز پنجشنبه به وقت تهران، «سنتکام»، فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه با صدور بیانیه‌ای مدعی شد، یازده شناور ایرانی با نزدیک شدن به کشتی‌های آمریکایی در شمال خلیج فارس، برای آنها ایجاد مزاحمت کردند.

در این بیانیه آمده است: «یازده شناور نظامی ایرانی با نزدیک شدن به شش کشتی جنگی آمریکایی برای این کشتی‌ها ایجاد مزاحمت کردند.»

فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه، در ادامه بیانیه خود مدعی شد که رفتارهای شناورهای ایرانی در آب‌های بین المللی در شمال خلیج فارس، «خطرناک» و «تحریک آمیز» است. سنتکام در ادامه مدعی شده که یکی از شناورهای ایرانی تا فاصله 9 متری یکی از کشتی‌های گارد ساحلی آمریکا پیش رفته بود.

در این بیانیه همچنین ادعا شده که کشتی‌های نظامی آمریکا، بارها به شناورهای ایرانی اخطار دادند، اما شناورهای ایرانی تا یک ساعت توجهی به این اخطارها نکردند. منابع خبری همچنین از پرواز غیرقانونی و تحریک آمیز چند روز قبل جنگنده آمریکایی در نزدیکی آب‌های ایران نوشته‌‍ اند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا در واقع تامین منافع آمریکا در خلیج فارس، دریای عمان، خلیج عدن، دریای سرخ و بخش‌هایی از اقیانوس هند را به عهده دارد.

با این حال به نظر می‌رسد، اقدام به محاصره ناوگان آمریکایی توسط قایق‌های تندرو ایرانی در واکنش به تحرکات اخیر نظامیان آمریکایی در منطقه صورت گرفته است.

طی چند هفته اخیر با وجود شیوع جهانی ویروس کرونا، نظامیان آمریکایی تحرکات خود را در منطقه در جریان برخی مانور‌های مشترک از جمله با امارات متحده عربی افزایش دادند که این اقدام آمریکا با نگرانی گسترده روبه رو شده است.

در همین رابطه، باید گفت شاید آمریکایی‌ها در پی انتقال تنش‌ها از عراق به خلیج فارس باشند. در واقع، با توجه با تنگنا‌ها و محدودیت‌های عملیاتی آمریکا در عراق، آن‌ها در پی باز کردن جبهه تنش جدیدی در مرز‌های ایران هستند تا از این طریق فشار‌های روانی و امنیتی بر ایران را دو چندان کنند؛ لذا دور از انتظار نیست که با افزایش تحرکات آمریکایی‌ها در خلیج فارس، دور تازه‌ای از تنش‌ها در این منطقه به وجود آید که می‌تواند تبعات عمده‌ای برای نظم و امنیت دریایی خلیج فارس به همراه داشته باشد.

سال گذشته، سلسله‌اتفاقاتی توانست سطح تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس را به شدت افزایش داده و حتی خطر بروز درگیری نظامی بین ایران و ایالات متحده را در پی داشته باشد. هدف قرار گرفتن دو کشتی تجاری ژاپنی و نروژی همزمان با سفر «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن به تهران، حمله راکتی به دو کشتی اماراتی در خلیج‌فارس، هدف قرار گرفتن دو کشتی سعودی در دریای عمان، ساقط کردن پهپاد آمریکایی از سوی نیرو‌های مسلح ایران و همچنین توقیف متقابل دو کشتی از سوی ایران و انگلستان، از جمله حوادثی بوده که سال ۲۰۱۹ را به یکی از پرتنش‌ترین سال‌ها در عرصه کشتیرانی تبدیل کرده است.

در پی این سلسله‌حوادث، ایالات متحده تصمیم گرفته است با راه‌اندازی ائتلافی نظامی، حضور خود را در این منطقه افزاش دهد. جمهوری اسلامی، اما این حضور را «عامل ناامنی» خوانده و با آن مخالفت می‌کند. پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، خلیج فارس را «یک شاهراه حیاتی» برای کشور خوانده و حضور نیرو‌های غیر‌منطقه‌ای و خارجی را «منشأ ناامنی» دانسته بود. ظریف در توئیترش نوشته بود که خلیج‌فارس، «اولویت امنیت ملی برای جمهوری اسلامی» است و ایران برای حفظ امنیت خود «تردیدی نخواهد داشت».


منبع؛ تابناک

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار