سه استان اول کرونا در ایران؛

تهران در صدر جدول کرونا

جهش شدید تعداد مبتلایان به علت افزایش امکان آزمایشات کرونا، فراخوان برای خدمت پرستاران داوطلب، محدود شدن خروج از شهر قم و کند شدن روند مرگ مبتلایان به کرونا در چین، آخرین خبرهای کرونایی در روز گذشته بود.

به گزارش راه شلمچه، به علت افزایش امکان تست کرونا در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های کشور همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد آمار مبتلایان و قربانیان کرونا افزایش یافت.

البته طبق آمار جدید وزارت بهداشت، آمار مبتلایان تهرانی از تعداد مبتلایان شهر قم به شکل معناداری پیشی گرفت.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونای جدید در کشور خبر داد. کیانوش جهانپور در پایان نشست ستاد مقابله با کرونا در وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که پیش‌بینی می‌کنیم موارد ابتلا به کرونا در این هفته افزایش یابد، به ارائه تازه‌ترین آمار این بیماری در کشور پرداخت. وی با اعلام اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۵ مورد جدید کرونا در کشور گزارش شده است، گفت: تا ظهر شنبه ۵۹۳ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. جهانپور با اشاره به ۳۴ فوتی کرونا تا روز جمعه در کشور افزود: تعداد فوتی‌ها از روز جمعه تا ظهر شنبه به ۴۳ مورد رسیده است.  به گفته جهانپور، تا روز شنبه 10 اسفند از 205 مورد جدید 52 نفر مربوط به تهران، 21 نفر مربوط به قم، 17 مورد مربوط به گیلان، 22 مورد مربوط به گلستان، 12 مورد مربوط به اصفهان، 18 مورد مربوط به مرکزی، 12 مورد مربوط به مازندران و 8 مورد مربوط به فارس بوده است.  به گزارش «وطن امروز»، با توجه به افزایش تعداد تست‌های کرونا، آمار مبتلایان به این ویروس در ایران افزایش یافت. جدول روزانه مبتلایان به کرونا نشان می‌دهد کانون بحران کرونا دیگر قم نیست، بلکه تهران در جایگاه اول آمار مبتلایان قرار دارد و قم، گیلان، گلستان و مازندران در رتبه‌های بعدی قرار دارند. آمار مبتلایان به کرونا در تهران زنگ هشداری برای مسؤولان و مردم است تا برای جلوگیری از اشاعه این ویروس بیش از پیش همکاری کنند.

 

* فراخوان برای پرستاران داوطلب

خبرها از گیلان حاکی از کمبود پزشک و پرستار در این استان است. دکتر مهدی شادنوش، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان در این‌باره گفت: پزشکان و پرستاران داوطلبی که تمایل دارند به بیماران مبتلا به کرونا ویروس جدید در گیلان کمک کنند، می‌توانند با شماره ۴۴۰۱ (رشت) تماس بگیرند تا هماهنگی‌های لازم انجام شود. وی افزود: امکانات اسکان پزشکان و پرستاران داوطلبی که برای کمک به استان گیلان وارد شوند، فراهم شده است و هرکس که تمایل به کمک دارد، بیاید.

شادنوش با بیان اینکه فعلا از نظر امکانات بیمارستانی و تخت بیمارستانی در گیلان مشکلی نداریم، گفت: در حال حاضر با خالی کردن تخت‌های سایر بخش‌ها توانستیم مدیریت کنیم و نگران فضا نیستیم. بیشتر مشکلات‌مان نرم‌افزاری است و مشکل سازه و ساختمان و... نداریم. همچنین معاون پرستاری وزارت بهداشت از فراخوان این وزارتخانه برای حضور پرستاران داوطلب جهت مقابله با کرونا در بیمارستان‌ها خبر داد. مریم حضرتی ضمن تشکر از همه پرستاران و پزشکان و همه کسانی که در حال حاضر صمیمانه در کنار مردم هستند تا سلامت‌شان را حفظ کنند، گفت: برای پیشگیری از خستگی مفرط پرستاران به دنبال تدابیری هستیم تا بتوانیم کمک کنیم و پرستارانی که در خط مقدم مقابله با کرونا فعالیت می‌کنند، دچار سندروم فرسایشی نشوند. باید توجه کرد بسیاری از پرستاران در مراکزی که برای‌شان در نظر گرفته شده، می‌مانند و به منزل نمی‌روند. البته برخی از آنها بنا بر شرایط خاصی که دارند ممکن است به منزل بروند. حضرتی با اشاره به نحوه رفع کمبود نیروهای پرستاری گفت: در این راستا به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کردیم مدیران پرستاری می‌توانند 5 تا ۱۰ درصد نیروهای پرستاری را که در مراکز غیرریفرال فعالیت می‌کنند، به عنوان ذخیره در نظر بگیرند که بتوانیم از آنها در صورت نیاز استفاده کنیم. وی همچنین گفت: در همین جا از داوطلبان پرستار، بازنشستگان پرستاری، دانشجویان سال آخر پرستاری، دانشجویان طرحی، دانشجویان در انتظار طرح و پرستاران بیکار و هر گروه پرستاری که این توانمندی را دارد که برای کمک آید، درخواست می‌کنم لیست‌شان را به ما ارائه دهند تا لیستی از افراد داوطلب داشته باشیم و در صورت نیاز بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

 

* خروج افراد مشکوک به کرونا از قم ممنوع می‌شود

از امروز خروج از شهر قم محدود می‌شود و افرادی که مشکوک به کرونا هستند نمی‌توانند از این شهر خارج شوند.

علی ابرازه، قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم  در این باره گفت: از روز یکشنبه همکاران دانشگاه علوم پزشکی در خروجی‌های شهر قم مستقر و با تب‌سنج افراد را کنترل خواهند کرد. در صورتی که فردی دارای علائم ابتلا به کرونا باشد، از خروج وی جلوگیری و قرنطینه خواهد شد. قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم هدف از این کار را شیوع کمتر بیماری کرونا اعلام کرد و گفت: مسأله شیوع بیماری کرونا جدی و گسترده است و بهبودی افراد هم به سختی حاصل می‌شود اما مردم آن را هنوز جدی نگرفته‌اند و مطابق معمول رفت و آمدهای زیادی در خیابان‌ها دارند و حتی در برخی مناطق تجمعاتی برگزار می‌کنند.

 

* کیت تشخیص سریع کرونا فردا شب به ایران می‌رسد

کیت‌های تشخیص ۱۵ دقیقه‌ای کرونا ویروس، دوشنبه شب از کشور چین به ایران می‌رسد. پویا شفیعی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولید تجهیزات پزشکی، در گفت‌وگو با مهر گفت: با هماهنگی‌های انجام شده توسط سفارت ایران در شانگهای چین، کیت‌های تست سریع دوشنبه به ایران ارسال خواهد شد. چند هفته‌ای است این کیت‌ها به عنوان خط اول غربالگری پیش از PCR، عکس ریه و… در بیمارستان‌های چین استفاده می‌شود. این کیت‌ها علاوه بر کاهش زمان غربالگری، از بستری شدن افراد غیر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین اعلام شد کیت‌های بومی تشخیص کرونا در آینده‌ بسیار نزدیک در ایران به تولید انبوه می‌رسد. اسماعیل قادری‌فر، رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با فارس در این باره گفت:  چون کیت‌های تشخیص کرونا نیاز به تاییدیه اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت دارد، همکاری و تعامل بسیار نزدیکی بین معاونت علمی و وزارت بهداشت شکل گرفته که کیت‌هایی که برخی از دوستان طرح‌های اولیه پیشنهادی خود را داده‌اند سریعا در ستاد زیست فناوری مورد بررسی قرار گیرد و مراحل تولید انبوه کیت‌ها بزودی شروع شود.

 

* تعداد مبتلایان به کرونا در چین به ۸۰ هزار نفر رسید

وزارت بهداشت چین از افزایش تعداد مبتلایان ویروس کرونا در چین به ۸۰ هزار نفر خبر داد. وزارت بهداشت چین که روزانه آمار جدیدی را درباره تعداد تلفات ویروس کرونا منتشر می‌کند، از افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس به 80 هزار نفر خبر داد.

وزارتخانه مزبور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: طبق آمار، تعداد مبتلایان به کرونا تا پایان روز جمعه به 80 هزار نفر و تعداد فوتی‌ها به 2835 نفر رسیده است. در ادامه بیانیه آمده است: در روز جمعه، 427 نفر به ویروس کرونا مبتلا و 47 نفر فوت شدند.

جز چین، در 57 کشور دیگر جهان این ویروس شناسایی شده و شمار مبتلایان به این ویروس از سطح جهان از مرز 83 هزار نفر گذشته است. پس از چین، کره‌جنوبی بیشترین موارد ابتلا به ویروس کرونا را در جهان دارد.

 

* تقلیل ساعت کاری در تهران تا اطلاع ثانوی

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران طی نامه‌های جداگانه‌ای به مقامات مربوط در استان تهران، درباره ساعت کاری کارکنان و همچنین مرخصی استعلاجی افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای دستور داد. بر اساس اعلام کانال خبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی طی نامه‌های جداگانه‌ای به مقامات مربوط در استان تهران دستورهای زیر را ابلاغ کرد:

- ساعت کاری تا اطلاع ثانوی به ۸ الی ۱۳ تقلیل می‌یابد

تبصره: برای کارکنان 6 روز کار در هفته ساعت کاری به ۸ الی ۱۲ تقلیل می‌یابد.

- افراد آسیب‌پذیر مشروحه ذیل با تایید پزشک معتمده دستگاه با استفاده از مرخصی استعلاجی حداقل حضور در محل کار خود را داشته باشند: افراد بیماری‌های زمینه‌ای مثل بیماری قلبی عروقی، ریوی، دیابت، بیماری کبدی مزمن، بیماری کلیوی مزمن، افراد با سابقه سرطان، وجود هرگونه بیماری نقص ایمنی (مادرزادی یا اکتسابی) افراد با سابقه استفاده طولانی از کورتون، بیماری ایدز، مادران باردار یا شیرده دارای کودک زیر ۱۰ سال.

زالی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیرو هماهنگی با استانداری تهران و جلساتی که دکتر محسنی بندپی در مجموعه استانداری تهران داشتند، کارگروهی صبح شنبه تشکیل شد و بخش‌های اجرایی و اداری آن مورد توافق قرار گرفت. همزمان کمیته فنی و عملیاتی ستاد کرونا در شهر تهران تشکیل شد.

وی با اشاره به ماحصل مصوبات این ستاد برای کلانشهر تهران، گفت: با هماهنگی استاندار تهران، برای اینکه میزان ترددهای درون شهری را تغییر دهیم، با توجه به ویژگی‌های این کلانشهر و حجم گسترده دستگاه‌های اجرایی در این شهر، سعی شد همه این ویژگی‌ها در نظر گرفته شود. در این راستا در رابطه با همه دستگاه‌های اجرایی دولتی و دستگاه‌های عمومی غیردولتی که تحت مصداق سازمان خدمات کشوری هستند، بر اساس این بخشنامه که از امروز ابلاغ خواهد شد، فعالیت همه دستگاه‌ها از ۸ تا ۱۳ تعیین می‌شود. دستگاه‌هایی که 6 روز در هفته کار می‌کنند این عدد ۸ تا ۱۲ می‌شود.

وی افزود: همه رستوران‌ها که در دستگاه‌های مختلف اجرایی استان در روزهای گذشته توزیع غذا را انجام می‌دادند، با توجه به زمانبندی انجام شده، اعطای ناهار به پرسنل حذف می‌شود و در اصل از آوردن غذا از رستوران‌ها ممانعت به عمل می‌آید. همچنین همه دستگاه‌های اجرایی که می‌توانند از ظرفیت دورکاری استفاده کنند، قرار شد بر اساس پروتکل اجرایی خود آن دستگاه، از طرفیت دورکاری استفاده شود.

وی گفت: همچنین مصوب شد همه دستگاه‌های اجرایی که می‌توانند از ظرفیت دورکاری استفاده بهینه به عمل آورند، بر اساس پروتکل اجرایی تهیه شده از سوی دستگاه مربوط، از ظرفیت دورکاری استفاده کنند. برای جانبازان شیمیایی ریوی نیز مرخصی اجباری بدون احتساب سنوات در نظر گرفته می‌شود.

زالی ادامه داد: در دستگاه‌هایی که جنبه حمایتی و امدادی در شهر تهران دارند نیز برنامه‌ریزی‌ و طراحی‌های پرسنلی باید به گونه‌ای باشد که ارائه خدمات امدادی در شهر تهران با چالش روبه‌رو نشود و کمافی‌السابق با همان ظرفیت‌های مورد لزوم مورد بهره‌برداری قرار گیرند. وی افزود: لیست گروه‌های پرخطری که مشمول این موضوع می‌شوند را به صورت مکتوب به همه دستگاه‌ها ابلاغ خواهیم کرد. همچنین اینکه تا چه زمانی شرایط اینگونه خواهد بود، فعلا «تا اطلاع ثانوی» را برای این پروتکل در نظر گرفته‌ایم و متناسب با اقتضای شرایط روز تصمیم گرفته خواهد شد.

***

توصیه‌های روانپزشکی در بحران کرونا

رئیس دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: اضطراب می‌تواند روی سیستم ایمنی تأثیر منفی داشته و بدن را در برابر بیماری‌ها تضعیف کند. احمد حاجبی درباره چگونگی غلبه بر اضطراب ناشی از شیوع کرونا ویروس در کشور بیان کرد: در روزهای اخیر بسیاری از افراد اضطراب ابتلا به ویروس کرونا را دارند. اضطراب واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدید‌آمیز است اما اگر شدید و طولانی شده و رنج ایجاد کند، زندگی را مختل می‌کند. اضطراب می‌تواند روی سیستم ایمنی تأثیر منفی داشته باشد و بدن را در برابر بیماری‌ها تضعیف کند. گاهی نیز اضطراب باعث رفتارهای ناکارآمد می‌شود. برای مثال ممکن است باعث شود مکررا اخبار اشتباه یا ناخوشایند را برای هم ارسال کنیم و پیام‌های درست و دستورالعمل‌های علمی را ندیده بگیریم. وی افزود: اقداماتی که فرد مبتلا به اضطراب انجام می‌دهد و چرخه اضطراب خودش و دیگران را بیشتر می‌کند، شامل جست‌وجوی مداوم خبر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نامعتبر است، همچنین عدم اطمینان و بزرگنمایی خطرات، از ویژگی‌های افراد مضطرب است. اشخاصی که از قبل دچار اختلال اضطراب منتشر، اختلال اضطراب بیماری و اختلال وسواسی جبری بوده‌اند، در این شرایط اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند.

 

***

[در جست‌وجوی فرهنگ مقابله با کرونا]

ازدحام در نوار ساحلی شمال و جنوب کشور، اعتراض برخی مردم به انتقال بیمار به بیمارستان‌ها و آتش زدن یک درمانگاه در بندرعباس نشان می‌دهد بشدت باید برای مواجهه با بحران‌هایی مانند اپیدمی کرونا  فرهنگ‌سازی شود. شنبه‌شب یک شایعه بی‌پایه و اساس موجب تحریک برخی افراد در شهرک توحید بندرعباس و آتش‌زدن یک درمانگاه شد. شایعه شده بود چند بیمار کرونایی در درمانگاه شهرک توحید بندرعباس بستری شده‌اند، در حالی که این درمانگاه اصلا شرایط بستری شدن هیچ بیماری را ندارد. فارغ از کذب بودن این شایعه، رفتار مردم منطقه بسیار عجیب و غریب بود و نشان می‌دهد اصلا مردم برای مواجهه با بحران‌های اینچنینی آموزش ندیده‌اند و مسؤولان در فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند. فاطمه نوروزیان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با رد شایعه بستری بودن بیماران کرونایی در این محل اظهار کرد: چند مرکز درمانی در بندرعباس برای مراجعه اولیه مردم به منظور بررسی علائم حاد تنفسی در نظر گرفته شده است که یکی از آنها در شهرک توحید است تا عوامل درمانی مستقر در این درمانگاه‌ها پس از بررسی‌های اولیه و در صورت حاد بودن شرایط بیماران، آنها را به بیمارستان شهید محمدی اعزام کنند. وی هرگونه شایعه مبنی بر بستری شدن بیماران کرونایی در درمانگاه‌ها را رد کرد و بیان داشت: در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بخش ویژه بستری افراد مشکوک به کرونا در نظر گرفته شده است و اساسا هرگونه شایعه درباره بستری بیماران کرونایی در درمانگاه‌ها کذب است.



منبع؛ وطن امروز

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار