دکتر سید جمال علوی سنگ چشمه کارشناس امور شهری در ساری:

توانمند سازی زنان، راهبرد خروج از یک چالش اجتماعی

دکتر علوی با بیان اینکه یکی از راهکارهای لازم برای تحقّق این مهم تعامل دستگاههای چندگانه است، اظهار داشت: مدیریت شهری با استفاده از معاونت های فرهنگی و شوراها می تواند با تشکیل انجمن های ( NGO) زنان مورد نظر را تحت پوشش قرار دهد؛ برگزاری کلاس های آموزشی از سوی اداره کل فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی زنان بی سرپرست و یا بدسرپرست می تواند به افزایش توانمندی آنها در بازار کسب و کار کمک نماید.

به گزارش راه شلمچه، زنان بد سرپرست یا بی سرپرست بخش آسیب پذیری از جامعه هستند که به دلیل مشکلات خانوادگی خواسته و یا ناخواسته بی حامی و پشتیبان شده اند و نمی توان به دلیل انفصال از کانون گرم خانواده آنها را از جامعه ترد دانست.


بر این اساس خبرنگار این رسانه در مازندران گفتگویی را با دکتر سید جمال علوی سنگ چشمه یکی از کارشناسان امور شهری در ساری ترتیب داده که بی شک مطالعه نظرات کارشناسی شده وی می تواند برای شما خواننده گرانمایه قابل اتکا باشد.


وی گفت: برای با توجه به اینکه مدیریت شهری نقش اصلی را در پویایی زندگی شهروندی دارد می توان به نقش پراهمیت شوراهای شهرها، کمیته امداد و یا بهزیستی اشاره داشت؛ البته این دسته از زنان بیش از آنکه به دنبال دریافت کمک از دستگاههای ذیربط باشند به دنبال توانمند شدن برای کسب مهارت و یا توانمندی هستند تا بتوانند در جامعه به اصطلاح، گلیم خود را از آب بیرون بکشند.


دکتر علوی با بیان اینکه یکی از راهکارهای لازم برای تحقّق این مهم تعامل دستگاههای چندگانه است، اظهار داشت: مدیریت شهری با استفاده از معاونت های فرهنگی و شوراها می تواند با تشکیل انجمن های ( NGO) زنان مورد نظر را تحت پوشش قرار دهد؛ برگزاری کلاس های آموزشی از سوی اداره کل فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی زنان بی سرپرست و یا بدسرپرست می تواند به افزایش توانمندی آنها در بازار کسب و کار کمک نماید.


این فعال اجتماعی معتقد است: باید توجه داشت در بین این زنان، حتی افرادی وجود دارند که علیرغم زندگی مشترک، اما با همسرانی زندگی می کنند که به دلایل مختلف اجتماعی همچون بیکاری و اعتیاد و ... از توان کافی برای امرار معاش خانواده برخوردار نیستند و این زنان هستند که بالاجبار برای تأمین آبروی خود باید به دنبال منابع درآمدی باشند.


دکتر علوی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات زنان را باید در عدم پوشش بیمه ای آنها دانست، تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از آنها رو به مشاغل سخت و حتی زیان آور می آورند، شوراها می توانند با تعامل سازنده خود با سازمان تأمین اجتماعی و اصناف، نسبت به تحت پوشش قرار دادنشان اقدام کنند که در این خصوص علیرغم اقداماتی که صورت گرفته اما برای حل اساسی مشکلات نیازمند عزم جدی از سوی مسئولان هستیم.


این کارشناس یادآور شد: شوراهای شهرها می توانند با شناسایی این قشر که جمعیت نسبتاً قابل توجهی را نیز تشکیل می دهند و صرف هزینه در امور فرهنگی برای بارور سازی ظرفیت هایشان، با استفاده از تعاملات سازنده با اداره کل بهزیستی و اداره کل فنی و حرفه ای، زندگی تازه ای به این زنان ببخشند.


علوی معتقد است: متأسفانه شهرداری های مازندران آنگونه که باید در محور مذکور توفیقی به دست نیاوردند و شوراها نیز تاکنون آنقدر غرق مسائل سیاسی و حاشیه های مدیریت شهری بوده اند که بی شک شاید درصد بسیار کمی از اعضای شوراها نسبت به این موضوع اشرافیت دارند بنابراین در گام نخست سیاست گذاری شوراها در ساماندهی زنان بی سرپرست و بد سرپرست می توان نسخه شفا بخش برون رفت از مشکلات باشد.


دکتر سید جمال علوی در بخشی دیگر از این گفتگو آورده است: هرچند که کمیته امداد و حتی اداره کل فنی و حرفه ای چه در مازندران و چه در نگاه کلی در کشورمان در بحث حمایت از زنان بد سرپرست و یا بی سرپرست اقداماتی را صورت داده اند اما یادمان نرود که حکایت زنان امروز جامعه ما را یاد آن داستان کوتاه می اندازد که به جای ماهی دادن باید ماهیگیری یاد داد و مسئولان باید از خود بپرسند آیا در پس بسیاری از شهرت اندوزی ها و جنگ های قدرت، آیا به این موضوع هم اندیشیده اند؟


وی در پایان خطاب به متولیان امور شهری در شهر ساری پیشنهاد داد که با راه اندازی معاونت توسعه ی محلات (بانوان و مشاغل خانگی)، اتخاذ راهکارهای توانمندسازی بانوان در محل زندگی با استفاده از آموزش رشته های تخصصی، راه اندازی سایت های فروش مخصوص محصولات تولیدی این بانوان با همکاری سازمانهایی مثل شهرداری، فرمانداری، اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی،کمیته امداد و اداره کل بهزیستی استان، نوعاً گام های موثر و عملیاتی در حمایت از کسب و کارهای خرد و خانگی مخصوصاً در حوزه زنان برداشته شود.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار