رایجی:

جنگ امروز دنیا؛ جنگ رسانه

گسترش رسانه‌های گوناگون و اهمیت تعیین‌کننده‌ی افکار عمومی جهان، بازی قدرت‌ها را به زمین رسانه‌ها کشانده است

امام امت: "در جنگ ترکیبی، دشمن از رسانه استفاده میکند، از عامل فرهنگی استفاده میکند" (بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی۱۴۰۲/۱/۱) 

راه شلمچه- محسن رایجی؛ ️«امروز جنگ دنیا، جنگ رسانه‌هاست. پیشرفت کارها و سیاست‌های بین‌المللی دستگاه‌های مختلف و جبهه‌های گوناگون، به‌وسیله‌ی تبلیغ، خبرسازی، مفهوم‌سازی و تبیین‌های درست و نادرست – یعنی راست و دروغ – دارد انجام می‌گیرد. 

تبلیغات، هم قبل از یک حرکت نظامی و اقتصادی، هم دراثنای آن، هم بعدازآن، نیاز وافر دستگاه‌هایی است که می‌خواهند در دنیا فعال باشند؛ لذا سرمایه‌گذاری هم می‌کنند، فکر هم مصرف می‌کنند و دانش هم به کار می‌برند، برای این‌که بتوانند این را گسترش دهند.» 

️سلاح رسانه: مؤثرترین سلاح بین‌المللی  «امروز مهم‌ترین ابزار جنگ بین قدرت‌ها در دنیا رسانه است و امروز حتی قدرت‌های بزرگ هم با رسانه‌ها دارند کار می‌کنند. امروز تأثیر رسانه‌ها و تلویزیون‌ها و هنرها و این شبکه‌های عظیم اطلاع‌رسانیِ اینترنتی و… از سلاح و از موشک و از بمب اتم بیشتر است.

 امروز دنیا، یک چنین دنیایی است.» همچنین ایشان در بحبوحه‌ی ایام فتنه‌ی سال ۸۸ می‌فرمایند: «امروز مؤثرترین سلاح بین‌المللی علیه دشمنان و مخالفین، سلاح تبلیغات و سلاح ارتباطات رسانه‌ای است.» ️با دقت در بیانات می‌توان چنین برداشت کرد که اولاً «رسانه» یک سلاح است و باید به‌ مثابه یک ابزار جنگی به آن نگریست. 

ثانیاً این سلاح، «مهم‌ترین» سلاح است. علت مهم‌ترین بودن سلاح رسانه به شرایط زمانه برمی‌گردد. گسترش رسانه‌های گوناگون و اهمیت تعیین‌کننده‌ی افکار عمومی جهان، بازی قدرت‌ها را به زمین رسانه‌ها کشانده است؛ به‌طوری‌که حتی قدرتمندترین ارتش‌ها و ثروتمندترین کشورها بی‌نیاز از توجیه افکار عمومی خود و جهان برای فعالیت‌های خود نیستند. 

️بنابراین ساده‌لوحانه است اگر فرد یا جریانی تصور کنند اگر ملتی کاری با دیگری نداشته باشد، دیگران هم با آن کاری ندارند. ایشان در همایش بین‌المللی رسانه‌های جهان اسلام در حمایت از انتفاضه فلسطین، تمام رسانه‌های جهان اسلام و جهان عرب را مخاطب قرار می‌دهند و اجتناب ناپذیربودن جنگ رسانه‌ای و لزوم مسئولیت‌پذیری آن‌ها را گوشزد می‌کنند: «سیستم رسانه‌ای اسلام و سیستم رسانه‌ای عرب باید طوری رفتار کند که معنایش این نباشد که از معرکه دور است. شما وسط میدانید؛ چه بخواهید و چه نخواهید.» 

️ «امروز رسانه‌ها در دنیا فکر، فرهنگ، رفتار و در حقیقت هویت فرهنگی انسان‌ها را القاء می‌کنند و تعیین‌کننده هستند. رسانه‌ها می‌توانند در بهبود وضعیت زندگی انسان مؤثر باشند؛ می‌توانند در گسترش صلح و امنیت جهانی مؤثر باشند؛ می‌توانند در ارتقای اخلاق و معنویت در میان انسان‌ها مؤثر باشند و می‌توانند انسان‌ها را خوشبخت‌تر کنند؛ متقابلاً می‌توانند وسیله‌ی برافروختن جنگ‌های خانمان‌سوز باشند؛ می‌توانند عادات و آداب و رفتارهای مضر را در میان مردم رایج کنند؛ می‌توانند ملت‌هایی را از هویت انسانی خودشان و هویت ملی‌شان تهی کنند و می‌توانند احساس تبعیض را در انسان‌ها زنده کنند. رسانه‌ها امروز نقششان خیلی زیاد است.»

اگر خوشت اومد لایک کن
8
0
۱۱ فروردین ۱۴۰۲
بسیار عالی سپاس
پاسخ
آخرین اخبار