حاشیه‌ای در «تورسو» روستای کوچک جنگلی بابل!

نمایندگان مردم بابل در مجلس شورای اسلامی و امام جمعه بندپی شرقی: آنچه در روستای تورسو و در آستانه میلاد امام اول شیعیان حضرت علی (ع) رخ داد کام مردم و علاقمندان نظام اسلامی را تلخ نمود و موجب تاسف و تالم شدید اینجانبان گردید.

به گزارش راه شلمچه از بابل، روستای جنگلی تورسو در 12 کیلومتری گلوگاه مرکز بخش بندپی شرقی با جمعیتی حدود 350 نفر و 78 خانوار است که چند روز پیش مأمورین منابع طبیعی با حکم دادگاه تعدادی از خانه‌های مسکونی این روستانشین‌ها را به بهانه حفظ حریم جنگل و مراتع تخریب کردند که واکنش‌هایی را به‌همراه داشت. 

مخاطبان شبکه‌های اجتماعی در بابل این نوع برخورد را در شأن این روستا نشین‌ها ندانستند و اظهار کردند اگر قرار است برخوردی شود باید با همه کسانی که در جنگل ویلاسازی کردند هم برخورد شود و نه آنهایی که کلبه‌ای برای فرزندان خود از روی ناچاری سرپناه می‌سازند.

فایل صوتی منتسب به حجت‌الاسلام پوررمضان امام جمعه بندپی شرقی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نسبت به تخریب منزل مسکونی در این روستای جنگل نشین، واکنش نشان داد:

 


* نمیدانم این ایام ولادت جای تبریک دارد یا ندارد، با این حرکت قلب بنده جریحه دار .
* این اتفاق (تخریب خانه) با همراهی گارد ویژه و دادگاه بخش اتفاق افتاد.
* گفتم اگر ۴٠٠ خانه باید تخریب شود همه مال این بیچاره‌هاست یا از این متولین هم هستند؟
* آیا این خانه میلیاردی که در داخل رودخانه سجرو ساخته شده، غیرمجاز نیست؟
* در کنار مشکلات مربوط به برف و سرما و کرونا و بیماری‌های دامی، تخریب خانه با این وضعیت نیز به مشکلات مردم در زمستان اضافه شد.
* یک خانم مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت و گوشی از دستش گرفتند تا این تصاویر به بیرون درز نکند.
* بدون حضور مانور زن و توسط مامور مرد، دختر و زن مردم مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت.
* ایام انتخابات که نیاز به رای داریم به دنبال تک تک آنها می‌رویم.
* خانه‌های خوش‌نشینان که در طول سال چهار بار هم استفاده نمی‌کنند تخریب نمی‌شود ولی خانه این پابرهنگان تخریب می‌شود.
* بعد از مراجعه مردم به دفتر اینجاب به آقای اکبری در تامین استان زنگ زدم و گفتن این تخریب اصلا در اولویت ما نبود و اینها تمرد کردند و شب عیدی منازل را تخریب کردند.
* اگر اینها غیرمجاز است چرا دولت به اینها کنتور آب، برق و گاز و جاده دسترسی داده است.
* خانه ٣۶ ساله یک شخص را خراب کردند، سوال من این است در این مدت آدم زنده‌ای نبود بپرسد چرا ساختی؟
* فرماندار ویژه‌ای که ٧ بخش در حوزه مدیریتی خود دارد ولی موضوع به این کوچکی را نمی‌تواند حل کند باید برود بمیرد.
* مگر مردم ما اسرائیلی هستند؟ اینها خانواده‌هایی هستند که شهید دادند.
* به این راحتی مردم را به خاک سیاه کشاندند.
* امیدوارم این صحبت‌ها به گوش آقای رئیسی برسد تا متوجه شد در دادگاه زیرمجموعه ایشان چه می‌گذرد. 


دو نماینده شهرستان بابل در مجلس شورای اسلامی هم بیانیه‌ای صادر کردند که در زیر می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

بی شک یکی از بزرگترین دستاوردهای بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی اجرای عدالت و نهادینه کردن قانون در جامعه می‌باشد.

باید به این مهم توجه داشت که این نظام حکومتی بر پایه مردم سالاری دینی است که حمایت از پابرهنگان، مستضعفان و محرومان جزء لاینفک اصول آن بوده که  توجه به این اصل بارها توسط امامین انقلاب به مسئولان به عنوان یک مطالبه گوشزد شده است.

حفظ و حراست از منابع طبیعی و ملی وظیفه آحاد مردم و مسئولان می‌باشد و برهمه تکلیف است که به قوانین موجود در این حوزه احترام گذاشته و نسبت به متولیان این سرمایه ملی همکاری همه جانبه داشته باشند.

هر چند اجرای چنین قوانینی (برای حفظ منابع طبیعی و ملی) در جامعه امری ضروری و واجب می‌باشد، اما در اجرای آن باید به مصالح کلی حاکم بر جامعه و حفظ کرامت اقشار مستضعف و حاشیه‌نشینان نیز توجه ویژه کرد.

آنچه در روستای تورسو از توابع بخش بندپی شرقی شهرستان بابل و در آستانه میلاد امام اول شیعیان حضرت علی (ع) رخ داد کام مردم و علاقمندان نظام اسلامی را تلخ نمود و موجب تاسف و تالم شدید اینجانبان گردید.

انتظار بر این است که متولیان و مسئولان مرتبط با این حوزه به هنگام تصویب و اجرای چنین قوانینی که برای حفظ جنگل ها و منابع طبیعی و مصون ماندن آنها از تصرف مردم است، آسیب ها و ملزومات اجرای آن را نیز مورد توجه قرار دهند تا سبب رنجش و ایجاد یاس و ناامیدی در مردم آن منطقه و تحریک احساسات عمومی نگردند و ساکنان محروم این مناطق در فصل سرما بی سرپناه نمانند.

 امید است با توجه به رویکرد مثبت ریاست محترم قوه قضائیه نسبت به توجه و عنایت ویژه به آحاد مردم مستمند و دارای سکنه در روستاها، مسئولان نظام اسلامی در هر جایگاهی به ویژه وزیر جهاد کشاورزی و مدیران این وزارتخانه همواره تلاش نمایند که در جاری ساختن قوانین در جامعه تدبیری را در نظر بگیرند تا تصویری زیبا و حقیقی از حکومت اسلامی در نگاه مردم شکل گیرد و امید آنها به نظام اسلامی در حل مشکلاتشان افزون گردد.

همچنین اینجانبان از وزیر جهاد کشاورزی درخواست داریم تا رسيدگي لازم در خصوص نحوه برخورد ناپسند و غیراخلاقی مامورین منابع طبیعی با مردم بی پناه و مظلوم روستای فوق الذکر را در دستور کار خود قرار داده و نتیجه آنرا به اطلاع نمایندگان(اینجانبان) و مردم شهید پرور شهرستان بابل برساند.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
علی کریمی فیروزجایی/مهدی سعادتی
نمايندگان مردم شريف بابل در مجلس شوراي اسلامي 


۷ اسفند ۹۹


اگر خوشت اومد لایک کن
6
آخرین اخبار