خبری خوش برای جاماندگان سهام عدالت

در حالی که جمعیتی بالغ بر ۷ تا ۱۲ میلیون نفر به ناحق از دریافت سهام عدالت محروم شدند، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از موافقت اولیه رئیس‌جمهور برای ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت خبر داد.

به گزارش راه شلمچه، بررسی‌های روزنامه جوان در حوزه واگذاری سهام عدالت نشان از آن دارد که در جریان شناسایی مشمولان طرح سهام عدالت میلیون‌ها ایرانی به ناحق از دریافت این سهام محروم شده‌اند و در گذشته گزارش‌هایی در جهت انعکاس این ناعدالتی نیز منتشر شد و حالا خبر‌هایی از مجلش شورای اسلامی به گوش می‌رسد که گویا مسیر برای برطرف کردن این بی‌عدالتی در دوره دولت سیزدهم باز شده‌است.

عرضه سهام عدالت بین جاماندگان محل اولین اختلاف نظر دولت دوازدهم و مجلس انقلابی بود، زیرا در شرایطی که وزیر اقتصاد دولت دوازدهم می‌گفت امکان ارائه سهام عدالت به جاماندگان وجود ندارد، مجلس در رابطه با ارائه سهام عدالت بین اشخاصی که به دلیل ناقص بودن لیست ارسالی دستگاه‌ها به سازمان خصوصی‌سازی از گردونه دریافت سهام جا مانده‌اند و عموماً از اقشار بسیار کم درآمد و نیازمند حمایت هستند، طرحی دوفوریتی تهیه کرد و در نظر داشت از محل سهام باقیمانده دولت در شرکت‌های مشمول سهام عدالت به اشخاص جامانده سهام ارائه دهند.

در همین راستا اسماعیل غلامی، معاون پیشین سازمان خصوصی‌سازی به صراحت عنوان داشته بود که سهام عدالت ثبت‌نامی نبود، بلکه از دستگاه‌های مختلف خواستیم تا برای ارائه سهام عدالت لیست ارائه کنند و برخی از دستگاه‌ها اطلاعات را ناقص اعلام کردند، به همین دلیل عده‌ای از مستحقان دریافت سهام عدالت از این گردونه جا ماندند.

نمایندگان مجلس در دولت دوازدهم معتقد بودند که دولت دارایی‌های عظیمی دارد و حتی می‌توان سهام باقیمانده از سهام عدالت را بین جاماندگان سهام عدالت توزیع کرد تا از این رهگذر هم عدالت در طرح سهام عدالت برقرار شود و هم اینکه اقتصاد ایران مردمی‌تر شود و دولت نیز از زیر بار مدیریت دارایی‌های عظیم رهایی یابد.

پورابراهیمی از موافقت اولیه رئیس‌جمهور برای ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت خبر داد.
حالا محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم، از موافقت اولیه آیت‌الله رئیسی با ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت تا انتهای سال جاری خبر داد و تصریح داشت: این موضوع برای بررسی بیشتر به سازمان برنامه و بودجه ارجاع داده شده‌است.
به گفته وی در صورت بررسی‌های لازم در سازمان برنامه و بودجه به جاماندگان سهام عدالت، سهام تعلق خواهد گرفت.


۷میلیون ایرانی فاقد سهام عدالت سهام دریافت خواهند کرد 
همچنین سید غنی نظری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ابتدای سال جاری با اشاره به اجرای طرح ثبت‌نام از جاماندگان سهام عدالت گفته‌بود: یکی از اهدافی که کمیسیون اقتصادی از ابتدای تشکیل مجلس یازدهم در راستای تحقق عدالت، آن را پیگیری می‌کند، موضوع ثبت نام خانواده‌هایی است که بنا به دلایل گوناگون موفق به دریافت سهام عدالت نشده‌اند. منابع مورد نظر این طرح در بودجه ۱۴۰۰ دیده شده و عزم نمایندگان برای اجرای این طرح، جزم است. برای این منظور در بودجه، ۱۵۰هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی برای ثبت‌نام از جاماندگان در نظر گرفته شده‌است.
به گفته نظری در حال حاضر بیش از ۲۱ میلیون نفر از ایرانیان فاقد سهام عدالت هستند. در میان این جمعیت، مددجویان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و بازنشستگان نیز به چشم می‌خورند. از سوی دیگر برخی خانواده‌های برخوردار نیز سهام دریافت کرده‌اند که مستحق دریافت نبوده‌اند.
بر اساس طرح کمیسیون اقتصادی در سال ۱۴۰۰ حداقل ۷ میلیون ایرانی سهام عدالت دریافت خواهند کرد. نمایندگان معتقدند چنانچه دولت شرکت‌های سودآور ذیل قانون را به طور کامل واگذار کند، جاماندگان سهام عدالت نیز می‌توانند سهمی از این طرح عمومی داشته‌باشند.

         


                               

اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار