دفاع از حقوق شهروندی داوطلبان ردصلاحیت شده یا مخالفت آشکار با قانون اساسی؟

سیدعلی ادیانی نماینده قائمشهر طرح دو فوریتی الحاق یک ماده به قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستا را مغایرت آشکار با قانون اساسی جمهوری اسلامی اعلام کرد.

به گزارش راه شلمچه، 26 فروردین 99 طرح دوفوریتی الحاق یک ماده به قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستا توسط تعدادی از نمایندگان تقدیم مجلس شد و یکی از این طراحان سیدعلی ادیانی نماینده قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ بود که در عصر همان روز طی نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی کتبا خواست تا اسم وی از لیست اسامی طراحان این طرح حذف شود.

ادیانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار راه شلمچه علت انصراف خود را مغایرت این طرح با قانون اساسی دانست و گفت: بعد از بررسی دقیقی که اینجاب در انتطباق با اسناد بالادستی انجام داده‌ام دریافتم که این طرح دوفوریتی با اصولی از قانون اساسی مغایرت دارد و مفاد ماده الحاقی موضوع ماده یک طرح دلالت دارد بر اینکه؛ 1- مراجع استعلامی و هیئت‌های اجرایی و نظارت رسیدگی کننده به صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای اسلامی موظفند در صورت تقاضای داوطلب ردصلاحیت شده کلیه مدارک و مستندات اهم از عادی و محرمانه را در اختیار داوطلب معترض قرار دهند.
2- داوطلب ردصلاحیت شده در صورتی که مدارک و گزارش‌ها را خلاف و نادرست بداند حق شکایت علیه مراجع استعلامی، هیئت‌های اجرایی و نظارت و اشخاص حقیقی و حقوقی در محاکم قضایی را دارد.

وی ادامه داد: با توجه به مفاد این طرح و مغایرت آن با تعدادی از اصول قانونی اساسی به نظر می‌رسد این طرح در صورت تصویب آن در مجلس به تأیید شورای نگهبان نرسد و برابر قانون این طرح دو فوریتی باید برابر آئین‌نامه داخلی مجلس در اختیار کمیسیون شوراها قرار گرفت و کمیسیون در بررسی با اصلاحات جزئی، مفاد کلی و روح حاکم بر این طرح را تأیید کرده و مواد جدیدی نیز به ماده الحاقی اضافه نموده که اکثریت مواد مصوب این طرح در کمیسیون نیز با اصول قانون اساسی منافات دارد.

این حقوقودان و عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم افزود: با توجه به مواد ده‌گانه مصوب کمیسیون شورا اینجانب پیشنهادهای متعددی را کتبا مبنی بر حذف برخی از مواد و اصلاحاتی از مواد دیگر تقدیم هیئت رئیسه مجلس نمودم تا برابر آئین‌نامه داخلی در صحن علنی مجلس مورد توجه قرار گیرد.

اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار