دلار چقدر کاهش پیدا می‌کند؟

کاهش قیمت دلار از عدد حداکثری 33 هزار تومان به کانال 22 هزار تومان ادامه یافته و فهم عدد نهایی نرخ برابری دلار در برابر ریال برای سرمایه گذاران اهمیت زیادی دارد.

به گزارش راه شلمچه، در 3 سال اخیر تمام پیش بینی های میز بازار و اقتصاد تحریریه درباره تحولات ارزی و اثرات آن بر سایر بازارها تحقق یافته و به درخواست مخاطبان تحلیل این روزهای تحولات بازار ارز ارائه می شود.

نرخ دلار در حداکثر قیمت ممکن به 33 هزار تومان رسید و به خوبی مشخص بود که این عدد بالا است و بسیار بیشتر از نرخ تعادلی دلار در اقتصاد ایران قیمت گذاری شده است. اینکه چرا در دوران ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی شاهد بی سابقه ترین نوسان ها در بازار ارز هستیم محل بحث کنونی نیست، اما کاهش نرخ ارز یک متغیر داخلی است و ارتباطی با انتخابات آمریکا ندارد. یعنی اگر دونالد ترامپ هم به ریاست جمهوری انتخاب می شد شاهد کاهش نرخ ارز بودیم.

بانک مرکزی به عنوان فرمانده کنونی اقتصادی دولت حسن روحانی که بر تمام ارکان دولت سایه افکنده است، به دنبال کاهش قیمت دلار و نزدیک کردن آن به نرخ تعادلی در ماههای پایانی دولت حسن روحانی است که برای انتخابات 1400 برنامه های خود را دارد.

این مهم باعث می شود تا قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی به روند کاهشی خود ادامه داده و به راحتی به پایینتر از 20 هزار تومان برسد. این کاهش بیش از این هم خواهد بود و دلار بین 15 تا 18 هزار تومان قیمتگذاری می شود که در روزهای منتهی به انتخابات کف این بازه قیمتی را تجربه می کند.

اثر این کاهش قیمت ارز بر بازار کالاهای وارداتی فوری است و چنانچه میز بازار تحریریه دو ماه پیش نوشت، خریدارانی که خرید خود را به تعویق بیاندازند برنده این نوسانات ارزی هستند. کاهش قیمت طلا و سکه هم به دنبال کاهش قیمت ارز روی می دهد، اما اگر کسانی که قصد خرید طلا و سکه دارند در اسفندماه سال جاری اقدام به خرید کنند، ریسک سرمایه گذاری خود را به شدت کاهش داده اند، اگرچه از سود احتمالی کف قیمت انتظاری و غیرقابل اعتماد در نرخ طلای جهانی صرفنظر کرده باشند.


منبع؛ وقایع روز

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار