دولت روحانی همچنان خاموش است!

اگرچه طی چند روز گذشته در پی حمایت اهانت‌آمیز امانوئل مکرون از کاریکاتورهای هتاکانه به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص)، دولت‌های برخی کشورهای مسلمان مانند ترکیه و پاکستان شدیدترین واکنش‌ها را به رئیس‌جمهور فرانسه نشان داد‌ه‌اند اما همچنان دولت حسن روحانی به روند منفعلانه خود در برابر این اقدام ضداسلامی ادامه می‌دهد.

به گزارش راه شلمچه، روزنامه وطن امروز با تیتر«تهران خاموش» که چرا روحانی و ظریف علیه اقدام دولت فرانسه در اهانت به ساحت نورانی پیامبر اسلام‌(ص) حرف نمی‌زنند؟، نوشت:  حمایت امانوئل مکرون از کشیدن کاریکاتورهای هتاکانه نسبت به پیامبر اسلام، غیرت دینی مسلمانان جهان را برانگیخت و طی چند روز گذشته این خشم به شکل‌های مختلف بروز و ظهور پیدا کرده است. در این بین موضع کشور ترکیه آنچنان شدید بود که به تنش لفظی بین آنکارا و پاریس انجامید. رجب طیب اردوغان در واکنش به اظهارات ضداسلامی مکرون، اظهار داشت وی به خاطر این اظهارات باید از نظر روانی بررسی شود؛ جمله‌ای که باعث شد فرانسه سفیر ترکیه در پاریس را احضار کند. از طرف دیگر بسیاری از مسلمانان اعلام کردند از این پس کالاهای فرانسوی را تحریم خواهند کرد؛ اقدامی که باعث شد فرانسه در بیانیه‌ای از مسلمانان بخواهد از تصمیم خود بازگردند. همین رفتار فرانسه که نشان از یک ضربه جدی از سوی مسلمانان بود باعث شد بلافاصله اردوغان هم اعلام کند ترکیه کالاهای فرانسوی را تحریم خواهد کرد به طوری که این عقب‌نشینی فرانسه ناشی از موضع ترکیه تلقی شود. 

تحلیل رفتار اردوغان در جریان اتفاقات اخیر بخوبی نشان می‌دهد وی به دنبال این است از فرصت پیش‌آمده برای تثبیت «ادعا»ی ترکیه نسبت به جهان اسلام استفاده ابزاری کند. حال سوال اینجاست: دولت حسن روحانی به چه دلیل در یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخ جهان اسلام چنین رفتار منفعلانه‌ای را در پیش گرفته به طوری که هیچ جایگاه پررنگی از جمهوری اسلامی در میانه این مناقشه و مقابله جهان اسلام با غرب دیده نمی‌شود؟

باید این نکته را خاطرنشان کرد که یک واکنش ضعیف در حد توئیت وزیر امور خارجه و احضار کاردار موقت فرانسه به هیچ‌وجه اقدامی نیست که انتظارات را از نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی در این مساله‌ـ که به نوعی با حیثیت هویتی مسلمانان گره خورده است ـ برآورده کند. 

چرا ترکیه، کشوری که مانور مشترک با رژیم صهیونیستی برگزار می‌کند و با اقدامات مخرب خود در سوریه، عملا در پازل جبهه استکبار علیه جهان اسلام نقش بازی می‌کند باید بتواند محوریت جریان اعتراض مسلمانان به رفتار هتاکانه فرانسه را به دست بگیرد و در مقابل، ایران که 42 سال بر سر مسائل حیثیتی و هویتی جهان اسلام هزینه داده است، به خاطر انفعال دیپلماسی هیچ حضور جدی و فعالی به گونه‌ای که در حافظه تاریخی ملت‌های مسلمان بماند، نداشته است؟ آیا باید این رفتار دولت را هم به عنوان یکی دیگر از ثمرات آن «خسارت محض» به حساب آورد؟ اینها سوالاتی است که دولت حسن روحانی باید در برابر افکار عمومی مسلمانان غیور ایرانی به آنها پاسخ دهد.

******

ابلیس پاریس در چشم جهان

گروه سیاسی: جلد روز گذشته «وطن امروز» در واکنش به گستاخی امانوئل مکرون به مقدسات اسلامی از دیروز موجی گسترده در شبکه‌های اجتماعی درست کرد و علاوه بر مورد استقبال قرار گرفتن نزد کاربران داخلی، همچنین مورد توجه رسانه‌های مطرح بین‌المللی قرار گرفت. بر این اساس طرح جلد روزنامه و تیتر «ابلیس پاریس» بخش زیادی از این بازتاب‌ها را تشکیل داده است.

این بازتاب در شرایطی رخ می‌دهد که حسن روحانی، رئیس‌جمهور با گذشت چند روز از اظهارات توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه، سکوت اختیار کرده و هیچ موضعی نگرفته است و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم به انتشار یک توئیت بسنده کرده! در چنین شرایطی بازتاب بین‌المللی تیتر «وطن امروز» از این جهت معنادار به نظر می‌رسد که حاکی از نقش و ظرفیت کشورمان در راهبری و هدایت افکار عمومی جهان اسلام است و غیبت مقامات دولتی از جمله رئیس‌جمهور از حضور در میانه چنین فضایی می‌تواند این نقش را تضعیف کند.

با این تفاسیر آسوشیتدپرس در بخشی از گزارش روز گذشته خود نسبت به واکنش‌های جهان اسلام به هتاکی امانوئل مکرون نوشت: روزنامه «وطن امروز» مکرون را شیطان توصیف کرد و روز سه‌شنبه در صفحه نخست خود در طرح کارتونی‌اش او را شیطان نامید. همچنین واشنگتن‌پست، یکی از مهم‌ترین روزنامه‌های آمریکا در گزارشی درباره خشم جهانی نسبت به اسلام‌ستیزی رژیم فرانسه، آورده است که گروهی برجسته از روحانیون قم، خواهان واکنش دولت ایران به مکرون شده‌اند. این روزنامه نوشت: «روزنامه سرسخت ایرانی، «وطن‌امروز» روی جلد روز سه‌شنبه خود در کارتونی مکرون را در قالبی اهریمنی مجسم کرده و به او لقب شیطان داده است».

روزنامه دیلی‌میل انگلستان هم دیگر نشریه‌ای بود که به جلد روز سه‌شنبه «وطن امروز» پرداخت. سایت این نشریه انگلیسی در گزارش خود در این باره نوشت: امانوئل مکرون با گسترش اعتراضات علیه خود در دفاع از کاریکاتورهای پیامبر اسلام، خود را در کشورهای اسلامی اهریمنی کرده است. روزنامه ایرانی «وطن امروز» او را به عنوان یک شیطان واقعی به تصویر کشید. 

روزنامه ملیت ترکیه با انتشار تصویر جلد روزنامه «وطن امروز» نوشت: این روزنامه ایرانی تصویرش را با تشبیه مکرون به شیطان با عنوان «ابلیس پاریس» در صفحه اول ارائه داده است. در گزارش این روزنامه رئیس‌جمهور فرانسه به دلیل شعارهای ضداسلامی محکوم شد. پایگاه خبری اسپوتنیک روسیه هم نوشت: «وطن امروز» با دکترحشمت‌الله قنبری درباره سیر تاریخی اهانت به سلسله انبیا و پرچمداران توحید مصاحبه‌ای انجام داد و نوشت: اهانت اخیر فرانسوی‌ها به ساحت پیامبر اسلام و حمایت رئیس‌جمهور این کشور از این هتاکی، خشم مسلمانان و آزادگان جهان را برانگیخته است؛ اهانتی که پازل نشریه هتاک شارلی‌ابدو علیه پیامبر اسلام را تکمیل کرد. در کنار این مصاحبه نیز کاریکاتوری از امانوئل مکرون گذاشته شده و نوشته شده بود «ابلیس پاریس». در کنار این موضوع، در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی نیز کاریکاتور «وطن امروز» مورد استقبال گسترده قرار گرفت. در فضای داخلی در شبکه‌های اینستاگرام و توئیتر کاربران داخلی ضمن استقبال از کاریکاتور مکرون، خواستار واکنش قاطع دولت ایران نسبت به رفتار توهین‌آمیز فرانسوی‌ها و بویژه رئیس‌جمهور این کشور شدند. 

کاربران و خبرنگاران کشورهای عربی نیز از کاریکاتور مکرون استقبال کردند.

 

* واکنش رسانه‌های فرانسوی

بی‌اف‌ام تی‌وی، یکی از شبکه‌های بین‌المللی فرانسه که تنها در این کشور 10 میلیون مخاطب ثابت دارد نیز با انتشار جلد «وطن‌امروز» در بخش‌های خبری و همین‌طور تارنمای این شبکه، ارائه تصویر شیطانی از مکرون را نشانه خشم بیش از پیش جوامع مسلمان نسبت به دولت فرانسه دانست. همچنین یاهوی فرانسوی نیز در بخش اخبار خود اقدام به بازنشر این کارتون کرده است. در همین حال پایگاه خبری اینترنشنال کوریه هم از رسانه‌های فرانسوی بود که تصویر صفحه یک «وطن‌امروز» را منتشر کرد.

جلد «وطن‌امروز» توسط نسخه فرانسوی هافینگتون‌پست، مهم‌ترین روزنامه آنلاین آمریکا نیز منتشر شده و در توضیح آن آمده که یک روزنامه ایرانی مکرون را به عنوان شیطان پاریس تصویر کرده است. 

پروفسور جاناتان پیرنون، روزنامه‌نگار و تاریخ‌نگار برجسته فرانسوی دیروز در توئیتی ضمن به اشتراک گذاشتن جلد «وطن‌امروز» و ترجمه تیتر «ابلیس پاریس»، آن را نشانه تنش‌های به وجود آمده متعاقب سخنان مکرون دانست. او همچنین نوشت: «چندین مقام رسمی ایران اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه را محکوم کردند» اما در این بین اشاره‌ای به نام مقامات ارشد دولت حسن روحانی نکرد.

در پایان باید تاکید کرد استقبال گسترده‌ای که اقشار مختلف مردم مسلمان در داخل کشور از تیتر روز گذشته «وطن‌امروز» علیه گستاخی‌های اخیر امانوئل مکرون نشان دادند، حامل این پیام است که جوشش غیرت دینی مردم‌ طلب می‌کند دولت با یک واکنش شدید و به یادماندنی، پاسخگوی این مطالبه بحق مردمی باشد اما متاسفانه رفتار دولت در برابر این خواسته مردم به گونه‌ای است که شائبه‌هایی مبنی بر بی‌اعتنایی دولت نسبت به هتاکان به مقدسات را تقویت می‌کند؛ شائبه‌ای که دولت باید هر چه سریع‌تر با اصلاح رفتار خود، آن را برطرف کند.

 

* ادامه واکنش‌های جهانی به توهین مکرون به پیامبر

توهین چند روز پیش رئیس‌جمهوری فرانسه به ساحت پیامبر گرامی اسلام دیروز هم بازتاب گسترده‌ای در میان مسلمان و برخی دولت‌های اسلامی داشت. اینگونه به نظر می‌رسد که امانوئل مکرون با نادانی خود یک تنه توانست همه ملت‌های مسلمان دنیا را حول حمایت از پیامبر اکرم متحد کند. 

در همین حال موج محکومیت‌ها علیه اقدام مکرون در حمایت از اهانت به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) همچنان ادامه دارد. بسیاری از کشور‌ها و سازمان‌های اسلامی با صدور بیانیه‌هایی، این اقدام را محکوم کرده‌اند. در برخی کشورها از جمله فلسطین، بحرین، لبنان، ترکیه، مصر، تونس و عراق مردم با برپایی تظاهرات، اقدام رئیس‌جمهور فرانسه در حمایت از هتاکی به ساحت پیامبر اسلام(ص) را محکوم کردند. 

در سطح فضای رسانه‌ای و مجازی هم موج حمایت از تحریم کالاهای فرانسوی برای روز چندم تکرار شد. هم‌اکنون فعالان در شبکه‌های اجتماعی نیز کمپین تحریم کالا‌های فرانسوی را با هشتگ «تحریم کالا‌های فرانسوی» در کنار «مکرون به پیامبر اهانت می‌کند» و «پیامبر ما خط قرمز ماست» راه‌اندازی کرده‌اند که سبب وحشت دولت فرانسه هم شده است. شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی از تحریم کالاهای فرانسوی در جهان اسلام نوشت: در حالی که فروشگاه‌های بیشتری از کالا‌های فرانسوی خالی می‌شود، وزارت خارجه فرانسه توقف فوری دعوت‌ها به تحریم این کالا‌ها را خواستار شد و عاملان مطرح کردن این دعوت‌ها را اقلیت افراطی توصیف کرد. به نظر می‌رسد بحرانی که سخنان رئیس‌جمهور فرانسه درباره کاریکاتور‌های موهن ایجاد کرد، فقط محدود به واکنش‌های مردمی، تحریم کالا‌ها و اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی نیست و شاهد قدرت گرفتن موضع‌گیری‌های سیاسی در برابر این سخنان هستیم و این مساله به طور مشخص به میدان جدید رویارویی بین ترکیه و فرانسه تبدیل شده است. خبرنگار شبکه الجزیره در پاریس گفت: «امروز شاهد سکوت پاریس در برابر واکنش‌ها به سخنان مکرون بودیم اما این موضوع به معنای آن نیست که مقامات فرانسوی این تحولات را پیگیری نمی‌کنند. تحلیلگران سیاسی در پاریس، درباره قطع کامل روابط بین فرانسه و کشور‌های عربی سخن نمی‌گویند. بعضی طرف‌ها در فرانسه خواهان حمایت دیگر کشور‌های اروپایی شدند تا پاریس در این مناقشه تنها نباشد».شبکه تلویزیونی فرانس 24 گزارش داد خشم مسلمانان از اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه درباره کاریکاتور پیامبر اسلام(ص) فرونمی‌نشیند. در بسیاری از کشور‌های اسلامی شاهد اعتراضات هستیم و در برخی کشور‌ها همچون اردن محصولات ساخت فرانسه از قفسه‌های فروشگاه‌ها جمع‌آوری شده است. چندین دولت همچون دولت‌های اردن، مغرب، قطر و کویت نیز انتشار کاریکاتور‌های پیامبر اسلام(ص) و مواضع مکرون را محکوم کردند. 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار