اعظمی:

دولت لایحه تشکیل استان کرمان جنوبی را به مجلس ارسال کند

نماینده جیرفت در مجلس شورای اسلامی گفت: تورم افسار گسیخته در یکصد سال اخیر بی‌سابقه است، فشارهای اقتصادی، نابسامانی بازار املاک و اجاره مسکن و گرانی اقلام زندگی، معیشت مردم را سخت کرده است لذا باید دولت گام‌های اساسی و موثری برای رفع این مشکلات بردارد.

به گزارش راه شلمچه، ذبیح الله اعظمی ساردوئی در نشست علنی امروز (دوشنبه 26 تیر ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: الحق که بهشت باستان، جیرفت است/تصویر بهار بی‌خزان، جیرفت است؛ با خط خودش نوشته بین‌النهرین/آغاز تمدن جهان، جیرفت است؛ محضر ملت بزرگ ایران بخصوص مردم شریف جیرفت و عنبرآباد سلام و عرض ادب دارم، برای مقام معظم رهبری که با تدبیر کشتی انقلاب را هدایت می‌کنند آرزوی سلامتی و طول عمر دارم. برای شادی روح سپهبد حاج قاسم سلیمانی، اسوه مقاومت و فرمانده‌ام در لشکر 41 ثارالله کرمان درود می‌فرستم. 

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از تدبیر رهبر معظم انقلاب و تلاش‌های مجدانه دولت آیت‌الله رییسی در اجرای سیاست تعامل با همسایگان و همچنین توسعه و ارتقاء روابط با کشورهای اسلامی و دیگر کشورها و نیز تنش‌زدایی در سطح بین المللی خصوصا تعاملات و همکاری‌های اخیر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همراه با اقتدار و دیپلماسی عزتمندانه با حفظ منافع ملی که منجر به بهبود روابط و افزایش مراودات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ایران با بسیاری از کشورهای منطقه جهان شده است، تشکر و قدردانی می‌کنم. 

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود شورای امنیت ملی کشور و وزارت امور خارجه، بر اساس اصول تعیین شده توسط مقام معظم رهبری و بدون توجه به حواشی برخی افراد غیرمتخصص، موضوع احیای برجام را پیگیری کنند. شایان ذکر است سنگ‌اندازی در مسیر توسعه و ارتقاء روابط کشور با دیگر ملل به هر دلیلی غیر از منافع ملی، خیانت به ملت و ایران اسلامی است. 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، خطاب به دولت، افزود: تورم افسار گسیخته در یکصد سال اخیر بی‌سابقه است، فشارهای اقتصادی، نابسامانی‌های بازار املاک و اجاره مسکن و گرانی اقلام زندگی، معیشت مردم را سخت و ناپایدار کرده است. هرچند مجلس با تصویب قوانین مورد نیاز، قبلا اقدام کرده است، اما لازم است دولت هم گام‌های اساسی و موثری در این مسیر بردارد.

 اعظمی بیان کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال جاری، مشارکت، رقابت پذیری، امنیت و سلامت انتخابات مهم‌ترین شاخصه‌های انتخاباتی پرشور است که با ورود همه سلایق مختلف سیاسی و برگزاری مطلوب آن توسط وزارت کشور بر غنای آن بیفزاید. همچنین نقش بانوان، جوانان و مسئله معیشت مردم در این انتخابات بر کسی پوشیده نیست، لذا بکوشیم که همه  اقشار جامعه مشارکت نمایند. 

وی خطاب به رییس جمهور، افزود: جناب آیت‌الله رییسی، رییس جمهور محترم ایران اسلامی، یک سال از زمان مصوبه هیات دولت و همچنین اعلام رسمی تاسیس و تشکیل استان کرمان جنوبی توسط حضرتعالی که کار را واقعا تمام کرد، می‌گذرد. اینجانب به نمایندگی از مردم آن منطقه از این اقدام شجاعانه، به حق و شایسته شما در جهت محرومیت زدایی و توسعه متوازن جنوب کرمان نهایت تقدیر و تشکر را دارم. اما سوالی برای مردم جنوب استان کرمان مطرح شده است که چرا علی‌رغم آماده بودن لایحه مربوطه در ریاست جمهوری، این مهم به مجلس شورای اسلامی ارسال نمی‌شود؟

 اعظمی خطاب به رییس جمهور، ادامه داد: مردم هشت گنج جنوب کرمان قبلا با رای قاطع و حداکثری، وفاداری خود را در حمایت از دولت شما و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اثبات نمودند. مکاتبات و گفتگوهای متعددی با حضرتعالی و معاونین در این رابطه صورت گرفته که تاکنون نتیجه قطعی در برنداشته است، همچنین قرار دادن تشکیل این استان در کنار تقسیم استان تهران تاخیر در اجرای خواست به حق مردم جنوب استان کرمان است. لذا از حضرتعالی درخواست می‌شود دستور فرمایید هر چه سریعتر لایحه تشکیل استان کرمان جنوبی را به طور جداگانه به مجلس ارسال تا امید را در دل مردم ولایتمدار آن خطه زنده نگه دارد.

 وی افزود: همکاران عزیز و ملت بزرگ ایران، کمبود و بحران آب یکی از چالش‌های بسیار مهم کشور محسوب می‌شود. بیلان منفی منابع آب تجدیدپذیر و زیرزمینی، کاهش ذخیره آب سدها، نبود برنامه مدون آبخیزداری و آبخوان‌داری، عدم مهار آب های مرزی بخصوص در جنوب کشور و پایین بودن راندمان بهره وری مصرف بهینه آب در کشاورزی و صنعت، تنش در تامین آب شرب شهرها و روستاها از مهم ترین چالش های این بخش می باشند که باید برای آن فکری اساسی شود. در همین راستا انتظار است دولت محترم برای مدیریت بحران آب علاوه بر اقدام عاجل و فوری هر چه زودتر لایه آبخیزداری و آبخوان داری را تقدیم مجلس نماید.

 اعظمی خطاب به وزیر نیرو، یادآور شد: طبق نظر متخصصین نقل و انتقال آب بین حوزه‌ای بخاطر تنش‌های اجتماعی، مسائل امنیتی، عوارض مخرب زیست محیطی و اقتصادی بر زندگی و معیشت مردم، دارای تبعات نامطلوبی بوده و مطرود است. یکی از این موارد انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود و سد صفارود، رابر به شمال استان کرمان و معادن منطقه است که خانمان‌سوز و نابودگر کشاورزی و میراث فرهنگی جنوب استان کرمان است که باید به طور کامل متوقف شود. در همین راستا استفاده از لوله‌های با قطر 1600 میلی متر و با دبی 1350 لیتر بر ثانیه در مسیر این پروژه چه معنایی دارد؟ اگر بهانه تامین آب شرب مورد نیاز شهر رابر است مقدار آب لازم برای این شهر کمتر از 120 لیتر بر ثانیه است بنابراین قرار است مابقی این آب به کجا منتقل شود؟ لذا با در نظر گرفتن لوله‌های با قطر 1/5 متر در پروژه مذکور، مردم جنوب کرمان حق دارند که نگران از دست رفتن کشاورزی و زندگی خود در پایین دست سرشاخه‌های حیاتی هلیل رود باشند لذا از این سیاست یک بام و دو هوا دست بردارید.

 این نماینده مردم در مجلس یازدهم، افزود: در همین خصوص برنامه تحقیق و تفحص مجلس از 16 پروژه متعدد انتقال آب بین حوزه‌ای در کشور، تاییدی بر تخلفات فراوان و عدم رعایت قوانین و اصول چندگانه یونسکو از جمله در این پروژه دارد که به زودی در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد. 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، خطاب به هیات دولت، تاکید کرد: شواهد نشان می‌دهد که وزارتخانه‌ها و زیرمجموعه آن ها و به عبارت دیگر مسئولان دولتی به خوبی با هم هماهنگ نبوده و جزیره‌ای تصمیم گیری و عمل می کنند. یکی از دلایل آن سرعت بسیار کُند پروژه‌های عمرانی و معدنی است که چندین سال طول کشیده و به موقع تکمیل نمی‌شوند.

اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار