از «الله رودبار» تا استانبول ترکیه؛

راه‌های دشواری که «محمود حسن‌نیا» به مدال طلای جهان رسیده بود

محمود حسن‌نیا قهرمان اسبق جوانان جهان، مربی سازنده استان مازندران و مالک کارخانه کشتی‌گیرساز «مالک اشتر بابل» است و از استان‌های فارس، تهران، گیلان و گلستان هم شاگرد دارد که تا کنون در المپیک، جهانی و آسیا کشتی‌گیر معرفی کرده‌است.

به گزارش راه شلمچه، محممود حسن‌نیا دارنده مدال طلای قهرمانی جوانان جهان در وزن 57 کیلو و مالک باشگاه کشتی ساز مالک اشتر در بابل است که در حال حاضر بیش از 300 کشتی‌گیر در رده‌های مختلف در این باشگاه مشغول فعالیتند. این مربی سازنده کشتی با حداقل امکانات در پرورش کشتی‌گیران نقش فوق‌العاده‌ای داشت اما برای تامین تشک کشتی سخت در تکاپو است که به این جمله علیرضا دبیر در سال گذشته در جمع مربیان کشتی کشور که گفته مربی کشتی بودن وجود می‌خواهد و این وجود را در محمود حسن‌نیا و باشگاه مالک اشتر به خوبی می‌توان دید.

حسن‌نیا سال 1348 در روستای الله‌رودبار بابل به دنیا آمد و کشتی را زمانی که کلاس سوم راهنمایی بود در باشگاه کوچک و با امکانات بسیار اندک همان روستا شروع کرد که به گفته خودش اولین باری که به باشگاه رفتم و کنار تشک مشغول تماشای تمرین بودم که احمد بابایی مربی باشگاه رو کرد به من و گفت کشتی می‌گیری؟ گفتم بله. با یکی که در حال تمرین بود کشتی گرفتم و مرتب او را خاک می‌کردم یعنی بلند می‌کردم و زمین می‌زدم. با تعجب پرسید فرزند کی هستی و خودم را معرفی کردم و گفت تو بچه خواهرم را خاک کردی.   در گوشه و کنار سالن کفش دست دومی پیدا کرد و به من داد و دوبنده ای را که کمی بزرگ بود با نخ و سوزن دوبنده را کوتاه کرد تا اندازه‌ام شد. در آن روز خلیلی با این کفش و دوبنده خوشحال شدم و در حیاط منزلمان می‌چرخیدم و رویای کشتی گرفتن با کفش و دوبنده را در سر داشتم.

محمود علاقه عجیبی به کشتی داشت که جلد تمام کتاب‌های درسی‌اش عکس قهرمانان آن زمان بود که مجید ترکان و عسگری محمدیان الگوهای کشتی وی بودند که ترکان در آن سال‌ها در وزن 52 کیلو کشتی می‌گرفت که قهرمان جهان بود و محمدیان هم در وزن‌های 52 و 62 کیلوگرم دو نایب قهرمانی المپیک را داشت که هردوی آنها اهل ساری بودند.



محمود ‌حسن‌نیا تا کنون کشتی‌گیران زیادی را به تیم ملی معرفی کرد که یک کشتی‌گیر درالمپیک، دو کشتی‌گیر جهانی و در رده‌های جوانان، نوجوانان و امیدها هم در هر رده حدود 4- 5 کشتی‌گیر در جهان و آسیا داد و از همین حالا برای المپیک 2028 هدف گزاری کرد و در آن مسابقات باید کشتی‌گیر معرفی کند و در شهرهای مختلف و حتی استان‌های گیلان، تهران و گلستان هم شاگرد دارد.

وی در این باره می‌گوید: معمولا بچه های شهرستانی جمع چند نفره می‌شوند و خانه‌ای را در همین بابل اجاره می‌کنند و عموما از نظر مالی خانواده‌های متوسط به پایین هستند که ما هم در گرفتن شهریه مراعات می‌کنیم.

حسن‌نیا در باره نام گذاری باشگاه مالک اشتر گفت: اینکه مالک اشتر از یاران با وفای امام علی(ع) و از جنگاوران و دلاوران اسلام بوده و نیز اعتقاد به مولا حضرت علی داشتم و از طرفی هم ایجاد انگیزه‌ای  برای کشتی‌گیران شود این نام را برای باشگاه انتخاب کردیم.



او مسابقات کشتی لوچو در محلات را باعث انگیزه نوجوانان و جوانان عنوان کرد و افزود: برگزاری کشتی لوچو بحث همگانی بودن این ورزش بود که کشتی خودم از لوچو شکل گرفت و وقتی تشویق مستقیم مردم ایجاد انگیزه ما شده بود.

وی ادامه داد: در گذشته مسابقات لوچو زیاد برگزار می‌شد وقتی کشتی‌گیران وارد زمین می‌شدند و تشویق زیاد تماشاچیان که از همه سنین بودند یعنی از نوجوانان تا پیرمردان باعث می‌شد تا به کشتی هیجان بدهند.



مالک کشتی مالک اشتر بابل با بیان اینکه در کودکی پدرم را از دست دادم و از طرفی هم خانوده پرجمعیتی داشتم برای همین آنچنان نمی‌توانستم زیاد به کشتی فکر کنم اما واقعا برای کشتی حاضر بودم هرچه دارم بدهم تا به خواسته‌ام برسم.



وی می‌افزاید: در نوجوانی و چند سال قبل از رسیدن به قهرمانی جوانان جهان وقتی در زمین کشاورزی مشغول فعالیت بودم یکی که صاحب زمین خوبی بود به من گفت تو کشتی گیری؟ گفتم بله. فردی را به من اشاره کرد که هم از نظر سنی با من بزرگتر بود و هم هیکل تنومندی داشت که اگر با وی کشتی بگیرم و از ده بار فقط یکبار زمین بزنم 7 کیسه شلتوک برنج میدهم و من اصلا توجه نمی‌کردم طرف مقابلم چه کسی است و آنقدر انگیزه داشتم که اصلا به شکست فکر نمی‌کردم برای همین قبول کردم و اتفاقا هر ده بار وی را زمین زدم و عین 7 کیسه شلتوک را هم به من داد که در واقع این اولین جایزه با ارزش کشتی من محسوب می‌شود.

اگر خوشت اومد لایک کن
5
آخرین اخبار