رتبه‌بندی معلمان با این تغییر مصوب خواهد شد

با بارگذاری لایحه رتبه‌بندی معلمان در سامانه مجلس، خیلی از معلمان به این طرح که قرار است طی امروز و فردا در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود، اعتراض کردند و خواستار اصلاح دقیق برخی بندهای آن شدند.

به گزارش راه شلمچه، لایحه رتبه‌بندی معلمان پس از 10 سال کش‌و‌قوس بالاخره با فشار مجلس شورای اسلامی 25 اسفند سال گذشته از سوی دولت ارائه شد و مجلس بلافاصله کار بررسی آن را در کمیسیون آموزش شروع کرد تا در راستای اعتلای کرامت فرهنگیان و با در نظر گرفتن معیشت این قشر زحمتکش، حقوق معلمان در راستای عدالت و بر مبنای کارایی، سابقه کار، تخصص و مدرک مورد بررسی و موشکافی دقیق قرار گیرد. کلیات لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان که در جلسه علنی ۱۸ خرداد مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود، اخیرا برای بررسی شور دوم به کمیسیون آموزش ارجاع شد که پس از اصلاحاتی در متن، اکنون به تصویب کمیسیون آموزش مجلس رسیده و برای نظرخواهی نمایندگان در سامانه مجلس بارگذاری شده است. خواسته قاطبه معلمان از مجلس و دولت در اجرای طرح رتبه‌بندی، عدالت در پرداخت حقوق بر مبنای عملکرد آنهاست به طوری که علاوه بر حفظشان و کرامت آنها، مشکل معیشتی‌شان نیز با کار کارشناسی شده درست حل‌وفصل شود. 

بر اساس مصوبه کمیسیون آموزش، معلمان جدید با مدرک لیسانس به عنوان آموزشیار معلم، فوق‌لیسانس به عنوان مربی معلم و دکتری به عنوان استادیار معلم رتبه‌بندی می‌شوند. 700 هزار معلم در کشور وجود دارد ولی 503 هزار نفر آنها در حال تدریس هستند که باید تا پایان 1400 جایگاه و رتبه آنها مشخص شود. از طرفی مجموع حقوق و مزایای رتبه‌های مندرج در لایحه رتبه‌بندی معلمان نباید از 80 درصد از حقوق و فوق‌العاده اعضای هیات علمی متناظر در وزارت علوم با در نظر گرفتن استان و شهر محل خدمت کمتر باشد. یعنی استادیار معلم باید 80 درصد حقوق استادیار دانشگاه را دریافت کند. طبق این لایحه دولت مکلف است همه امتیازات قانون خدمات کشوری را درباره معلمان اعمال کند و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، لزوم تمام وقت شدن معلمان را اجرایی کند که پس از این قانون، حقوق معلمان بازنشسته نباید کمتر از 90 درصد هم‌تراز معلمان شاغل باشد. حساسیت بررسی و تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان به دلیل ابعاد گسترده آن تا جایی است که بارگذاری این لایحه در سامانه مجلس، علاوه بر اعتراض برخی معلمان، واکنش تعدادی از نمایندگان مجلس بویژه اعضای کمیسیون آموزش را هم در بر داشت. آنها معتقدند جزئیات این لایحه مهم باید بند به بند مورد موشکافی دقیق قرار گیرد طوری که رضایت معلمان جلب شود و مشکلی در بودجه کشور نیز ایجاد نشود.

در این باره عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه لایحه رتبه‌بندی معلمان از کمیسیون آموزش مجلس عبور کرده و در سامانه مجلس بارگذاری شده است، گفت: این لایحه هنوز نیاز به بررسی دارد اما رئیس کمیسیون آموزش مجلس با هماهنگی هیات‌رئیسه زمینه ورود لایحه به صحن علنی مجلس را آماده کرده‌ است. در چنین شرایطی با بارگذاری این لایحه در سامانه مجلس، فرهنگیان به برخی ایرادات موجود در این لایحه اعتراض دارند که باید قبل از ورود به صحن در کمیسیون آموزش حل شود. 

مهرداد ویس‌کرمی عمده ایراداتی را که به این طرح وارد شده، مربوط به بند 7 لایحه رتبه‌بندی دانست و افزود: در این بند و در ماده ۷ ذکر شده است مجموع حقوق و مزایای معلمان با رتبه‌های مندرج در ماده ۳ این قانون، نباید از ۸۰ درصد حداقل مجموع حقوق و فوق‌العاده‌های اعضای هیات علمی مربی آموزشیار و مربی دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (برای معلمان با مدرک کارشناسی و پایین‌تر؛ مربی آموزشیار و برای معلمان با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر؛ مربی) کمتر باشد. به ازای هر ارتقای رتبه که معلمان کسب کرده یا کسب خواهند کرد نیز به ترتیب ۲۵، ۲۰، ۱۵ و ۱۰ درصد به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان افزوده می‌شود. از طرفی معلمان با مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس و بالاتر در یک ردیف و رتبه قرار دارند که این نوعی بی‌عدالتی آشکار می‌تواند باشد، همچنین به جایگاه مربی آموزشیار نیز در این طرح توجه چندانی نشده است. 

عضو کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: این طرح باید قبل از اینکه در سامانه مجلس بارگذاری شود، در کمیسیون آموزش مجلس مورد برررسی دقیق قرار می‌گرفت تا ایرادات آن رفع می‌شد، زیرا زمانی که طرح در صحن علنی مورد بررسی قرار می‌گیرد، دیگر فرصت چندانی برای دفاع از آن نیست و از آنجایی که نمایندگان مجلس به نظر کمیسیون آموزش اعتماد می‌کنند، این احتمال وجود دارد که طرح لایحه‌بندی معلمان با ایراداتی که دارد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رای بیاورد و در اجرا مشکل‌آفرین شود. ویس‌کرمی در ادامه گفت: معلمان عزیز برای تصویب نهایی و اجرای طرح رتبه‌بندی نباید به مجلس فشار بیاورند، چرا که مجلس حامی اجرای این طرح در حمایت از فرهنگیان است اما می‌خواهد طوری قانونمند شود که در عمل مشکل‌آفرین نشود. 

همچنین محمدرضا احمدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره تصویب و اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در صحن علنی مجلس گفت: کمیسیون آموزش مجلس کار بررسی این طرح را بخوبی انجام داده است و طی روزهای آینده، این طرح برای تصویب نهایی به صحن علنی می‌آید. امیدواریم نمایندگان مجلس با دقت کافی به جزئیات طرح بیندیشند تا حقوق معلمان عزیز در این طرح تضییع نشود. وی افزود: بی‌شک طرح رتبه‌بندی معلمان در صحن علنی نیز چکش‌کاری خواهد شد و نمایندگان مجلس زوایا و جزئیات آن را بازنگری می‌کنند تا جای نگرانی برای فرهنگیان کشور باقی نماند. 

نماینده مردم در مجلس خاطرنشان کرد: لایحه رتبه‌بندی معلمان با کار کارشناسی دقیق تصویب خواهد شد و اگر ایراد خاصی داشته باشد، بی‌تردید به کمیسیون آموزش برای رفع مشکلات ارجاع داده می‌شود. 

علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» گفت: این طرح در سامانه مجلس برای آگاهی نمایندگان مجلس بارگذاری شده است و مجلس نیز پیگیر موضوع است. نمایندگان پیشنهادهای خود را داده‌اند تا قبل ار ورود به صحن، نظرات اعمال شود. 

وی ادامه داد: هر طرحی در مجلس برای تصویب معمولا با مخالفت و موافقت همراه خواهد شد و اگر طرح رتبه‌بندی مشکل خاصی داشته باشد، قطعا مجلس آن را تصویب نمی‌کند، بنابراین باید نمایندگان مجلس قانع شوند، چرا که مجلس یازدهم زحمات زیادی برای اجرای این طرح کشیده است. 

سلیمی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد تصویب این طرح با توجه به حساسیت بالایی که دارد، باید با مشورت دولت و خبرگان انجام شود تا مشکلی در اجرا آن را تهدید نکند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار